The thesis explores the contemporary situation of sexual education in China. Due to historical and socio-cultural factors, the conversation regarding sexuality and sex education is avoided in institutional and private situations. The consequence of the combination of these factors generates a general lack of information, resulting in the spread of diseases, use of emergency methods and general awkwardness and reluctance in facing the topic. China needs to increase the effort in the delivery of information regarding safe sex, contraception and sexual diseases as improving the discussion about sexuality, gender identity and expression to increase quality life, health and society acceptance. The central aim of the study lays in refining sexual education, not substituting traditional methods but creating a new approach. The research’s objective is to reframe the conversation around sex, designing situation to enhance awareness to make Chinese youth more informed and relaxed in facing the topic. The purpose is to work on an overall concept of sexuality, to give the interlocutor the instruments to take personal reflection and decisions, fulfilling a lack of comfortable feeling and information. The thesis relies on the idea of involving the users in the whole process to let them, as experts, design the final output according to their necessities and desires as well as engage a virtuous peer exchange as primary educational interaction. The users, belonging to the same group, seek the same basic information and they can enrich the exchange due to the diversity of what they know and experienced. The research is not related to any formal or academic institution but relies on comfortable, informal, peer atmosphere. The study investigates the current situation, combining this analysis with an active collaboration and intervention in the system, using human-centered design as the core methodology approach. The different steps of the process are indeed guided by existent theories and practice, combined with tools and prototypes, developed for the research purpose. The aim of these newly designed tools is to understand how people interact, what make them uncomfortable and which information they seek and lack. These conversations and interaction tools have been indeed prototyped in a series of workshops in order to test the interactions’ mechanisms and observe the users acting in the context. The final output of the research process results in an informal and playful product-service that aims to enrich the conversation around the sexuality topic, basing the discussion on three different aspects concerning mind, body and sex. The process of discussion and education tries to approach the subject in an extensive and complete way, based on a peer to peer education, enriched by specific and technical information and hosted by the existent system of active organizations and associations. The author has collaborated with Chinese associations and privates with the primary goal of designing the effective final toolkit, ideating new activities and interactions regarding sexuality, supported by a depth on-field research and compelling successful and creative case studies. The experimental explorations, as well as the insights derived from the analysis of the research activities, have been integrated and they support the final design proposal.
Talk out è una tesi che indaga nuovi metodi per affrontare l’educazione sessuale in Cina, attraverso una solida ricerca all’interno del contesto, combinata con la realizzazione e prototipazione di nuovi strumenti sperimentali. L’obiettivo della ricerca è di arrivare ad un progetto finale frutto di un processo completo ed efficace di un costante confronto e riscontro. Il processo inizia con una “OnDesk Research” che analizza la situazione attuale dell’educazione sessuale in Cina. A causa di determinanti fattori storici e socio-culturali, la conversazione circa i temi della sessualità e dell’educazione sessuale viene evitata sia in contesti istituzionali che nel privato. La combinazione di questi fattori genera una mancanza di informazione che porta alla diffusione di malattie sessuali, ad un improprio utilizzo dei metodi contraccettivi e a situazioni di imbarazzo e riluttanza generali nell’affrontare l’argomento. La Cina necessita di lavorare sulla sua attuale modalità di comunicazione in tema di sessualità in tutti i suoi aspetti, dal sesso sicuro, contraccezione, malattie sessuali, all’identità di genere e di espressione, così da raggiungere obiettivi quali migliorare la qualità della vita e della salute e promuovere una generale accettazione sociale dell’argomento. L’obiettivo principale della tesi si concentra sul ridefinire la conversazione circa i temi della sessualità non attraverso la sostituzione dei metodi tradizionali, ma creando un nuovo approccio all’argomento. Il fine della ricerca è di progettare situazioni che incrementino la consapevolezza e rendere i più giovani informati e a loro agio, dando all’interlocutore gli strumenti adatti per riflettere e prendere decisioni informate e consapevoli. L’idea di base è coinvolgere l’utente in tutto il processo in modo tale da permettergli, avendo esperienza del contesto, di contribuire alla realizzazione del progetto finale secondo i propri desideri e necessità. Gli utenti, appartenendo allo stesso gruppo, ricercano informazioni simili, ma allo stesso tempo possono arricchirsi a vicenda grazie alla diversità delle loro singole esperienze e conoscenze. La ricerca si basa quindi su un’atmosfera paritaria, confortevole e informale e non coinvolge istituzioni formali o accademiche. La tesi investiga la situazione attuale, combinando quest’analisi con una attiva collaborazione ed un intervento diretto nel contesto, seguendo come principale tipo di approccio lo “human-centre design”. Per raggiungere tale obbiettivo, ogni passaggio del processo è stato studiato sin dall’inizio, basandosi su teorie e pratiche esistenti, combinando queste ultime con strumenti nuovi e realizzati appositamente per la specifica indagine. Il principale obiettivo di questi nuovi strumenti è quello di capire e testare le reazioni delle persone e le interazioni tra loro, così da collezionare dati riguardanti da un lato situazioni ed argomenti che le mettono a disagio e, dall’altro, quali informazioni cercano. Questi strumenti di conversazione sono stati testati in una serie di workshop con l’obiettivo di analizzare i meccanismi di interazione e di osservare l’utente in azione all’interno del contesto. L’output finale del processo di ricerca è un prodotto-servizio informale e giocoso che mira ad arricchire la conversazione attorno al tema della sessualità, basando la discussione su tre differenti aspetti riguardanti mente, corpo e sesso. Il processo di discussione ed educazione cerca di affrontare l’argomento in maniera completa e dettagliata, basandosi su un insegnamento “peer to peer” arricchito da informazioni specifiche e tecniche e condotto dal sistema esistente di associazioni e organizzazioni non governative (ong). La tesi è stata studiata e realizzata interamente in Cina, dove l’autore ha potuto collaborare con associazioni e privati con l’obiettivo principale di realizzare un effettivo “Toolkit”, creando nuove attività e interazioni riguardanti il tema della sessualità, supportate da ricerche sul campo e interessanti casi studio di successo. La proposta finale scaturisce dal risultato di tutti i passaggi del processo ed integra quindi tanto l’esplorazione sul campo, quanto le intuizioni fornite dall’analisi delle attività svolte in fase di ricerca.
Talk out : a product-service design to enhance sexual awareness among Chinese young adults
ARRIGONI, OTTLA
2016/2017
Abstract
The thesis explores the contemporary situation of sexual education in China. Due to historical and socio-cultural factors, the conversation regarding sexuality and sex education is avoided in institutional and private situations. The consequence of the combination of these factors generates a general lack of information, resulting in the spread of diseases, use of emergency methods and general awkwardness and reluctance in facing the topic. China needs to increase the effort in the delivery of information regarding safe sex, contraception and sexual diseases as improving the discussion about sexuality, gender identity and expression to increase quality life, health and society acceptance. The central aim of the study lays in refining sexual education, not substituting traditional methods but creating a new approach. The research’s objective is to reframe the conversation around sex, designing situation to enhance awareness to make Chinese youth more informed and relaxed in facing the topic. The purpose is to work on an overall concept of sexuality, to give the interlocutor the instruments to take personal reflection and decisions, fulfilling a lack of comfortable feeling and information. The thesis relies on the idea of involving the users in the whole process to let them, as experts, design the final output according to their necessities and desires as well as engage a virtuous peer exchange as primary educational interaction. The users, belonging to the same group, seek the same basic information and they can enrich the exchange due to the diversity of what they know and experienced. The research is not related to any formal or academic institution but relies on comfortable, informal, peer atmosphere. The study investigates the current situation, combining this analysis with an active collaboration and intervention in the system, using human-centered design as the core methodology approach. The different steps of the process are indeed guided by existent theories and practice, combined with tools and prototypes, developed for the research purpose. The aim of these newly designed tools is to understand how people interact, what make them uncomfortable and which information they seek and lack. These conversations and interaction tools have been indeed prototyped in a series of workshops in order to test the interactions’ mechanisms and observe the users acting in the context. The final output of the research process results in an informal and playful product-service that aims to enrich the conversation around the sexuality topic, basing the discussion on three different aspects concerning mind, body and sex. The process of discussion and education tries to approach the subject in an extensive and complete way, based on a peer to peer education, enriched by specific and technical information and hosted by the existent system of active organizations and associations. The author has collaborated with Chinese associations and privates with the primary goal of designing the effective final toolkit, ideating new activities and interactions regarding sexuality, supported by a depth on-field research and compelling successful and creative case studies. The experimental explorations, as well as the insights derived from the analysis of the research activities, have been integrated and they support the final design proposal.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2017_07_Arrigoni.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
23.29 MB
Formato
Adobe PDF
|
23.29 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/135577