In recent years, urban transformation and urban regeneration processes have been charged with a greater value than in the past, when value added was related to punctual interventions. In a scenario in which globalization processes, interwoven with internal migration flows, economic crisis and deindustrialization processes, are exposing cities to a high pressure, urban renovation projects are addressed with the task to provide a more competitive and attractive environment based on a systemic approach. If the interventions are also developed according to the principles of sustainable development, the resulting regeneration of the demise portion of the city could represent a great opportunity for its enhancement, in the global ranking. The purpose of this thesis is to highlight the characteristics of a new typology of urban facility, the Urban Linear Park. This regeneration model mainly refers to the interventions on old demised railway areas left inside the urban fabric, often abandoned and degraded. It pursues both the objectives of amelioration of urban environment and of sustainable development. This particularly if promoting a safe alternative transportation mode within the urban fabric. The main objective of the work is to identify the urban, social, economic and institutional dynamics enhancing the feasibility conditions of this new urban service. The analysis has been divided into three parts. An initial theoretical investigation has allowed highlighting the intrinsic characteristics of the Urban Linear Park, also portraying the diffusion of this model. Then, an analysis of selected case studies enabled to illustrate the specific dynamics underlying the development of a linear park in different contexts. The comprehension of the territorial aspects leading to the realization of the structure represented the fundamental step for the development of the third and last part of the thesis. Making reference to the individuated dynamics, an ex-railway study area in Novara has been analysed, in order to understand if a linear park could represent a compatible reuse. 4 The study enabled to display the conditions and the dynamics revolving around the study area, pointing out elements that supports the linear park project. Finally, a set of indications is provided, that could guide the project development for an efficient integration within the surrounding context.
Negli ultimi anni, i processi di trasformazione e di rigenerazione urbana hanno acquisito ruolo maggiormente strategico rispetto al passato, in cui il loro valore aggiunto era legato prevalentemente all’intervento puntuale. In un contesto in cui i processi di globalizzazione, migrazione interna, crisi economica e deindustrializzazione stanno sottoponendo le città ad un’alta pressione, i progetti di rinnovo urbano hanno oggi il compito di promuovere un ambiente attrattivo e competitivo basato su un approccio sistemico. Inoltre, nel caso in cui gli interventi vengano realizzati in accordo con i principi di sviluppo sostenibile, la rigenerazione degli ambiti dismessi può rappresentare una grande opportunità per il miglioramento della città, in un’ottica di competitività globale. Scopo di questa tesi è evidenziare le caratteristiche di una nuova tipologia di servizio alla città, il Parco Lineare Urbano. Si tratta di un modello di rigenerazione urbana legato principalmente ad interventi di recupero delle aree ferroviarie dismesse localizzate all’interno dell’ambiente edificato, generalmente abbandonate e caratterizzate da alti livelli di degrado. In particolare, il modello si propone di migliorare l’ambiente urbano e di perseguire uno sviluppo sostenibile, specialmente nel caso in cui promuova modalità alternative e sicure di trasporto all’interno della città. Obiettivo principale del lavoro è identificare le dinamiche di carattere urbano, sociale, economico ed istituzionale che promuovono le condizioni di fattibilità per la realizzazione di questo nuovo servizio cittadino. L’analisi è stata suddivisa in tre parti. Uno studio teorico iniziale ha permesso di evidenziare le caratteristiche intrinseche del Parco Lineare Urbano, illustrando inoltre la diffusione del modello. Successivamente, l’analisi di casi studio appositamente selezionati ha consentito di descrivere le dinamiche specifiche alla base dello sviluppo del parco lineare – le quali si differenziano in accordo al contesto circostante. La comprensione di queste dinamiche ha rappresentato il passo fondamentale per lo sviluppo della terza e ultima parte della tesi. Esse hanno infatti indirizzato lo studio di un’ex-area ferroviaria localizzata a Novara, affinché si potesse comprendere se il Parco Lineare Urbano fosse compatibile con il riuso dell’area. Evidenziando le dinamiche e le condizioni di contesto dell’area, l’analisi ha permesso di sottolineare gli elementi che supportano la realizzazione di un Parco Lineare Urbano. Tali elementi hanno consentito, in conclusione, di produrre alcune indicazioni che possano guidare lo sviluppo del progetto in un’ottica di integrazione con il contesto circostante.
The urban linear park as a model for urban regeneration : case studies around the world and a feasibility analysis for Novara
ROVATI, CESARE LUIGI;MURGIA, MICHELA
2016/2017
Abstract
In recent years, urban transformation and urban regeneration processes have been charged with a greater value than in the past, when value added was related to punctual interventions. In a scenario in which globalization processes, interwoven with internal migration flows, economic crisis and deindustrialization processes, are exposing cities to a high pressure, urban renovation projects are addressed with the task to provide a more competitive and attractive environment based on a systemic approach. If the interventions are also developed according to the principles of sustainable development, the resulting regeneration of the demise portion of the city could represent a great opportunity for its enhancement, in the global ranking. The purpose of this thesis is to highlight the characteristics of a new typology of urban facility, the Urban Linear Park. This regeneration model mainly refers to the interventions on old demised railway areas left inside the urban fabric, often abandoned and degraded. It pursues both the objectives of amelioration of urban environment and of sustainable development. This particularly if promoting a safe alternative transportation mode within the urban fabric. The main objective of the work is to identify the urban, social, economic and institutional dynamics enhancing the feasibility conditions of this new urban service. The analysis has been divided into three parts. An initial theoretical investigation has allowed highlighting the intrinsic characteristics of the Urban Linear Park, also portraying the diffusion of this model. Then, an analysis of selected case studies enabled to illustrate the specific dynamics underlying the development of a linear park in different contexts. The comprehension of the territorial aspects leading to the realization of the structure represented the fundamental step for the development of the third and last part of the thesis. Making reference to the individuated dynamics, an ex-railway study area in Novara has been analysed, in order to understand if a linear park could represent a compatible reuse. 4 The study enabled to display the conditions and the dynamics revolving around the study area, pointing out elements that supports the linear park project. Finally, a set of indications is provided, that could guide the project development for an efficient integration within the surrounding context.File | Dimensione | Formato | |
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