Increasing volume of waste in Europe, reduced availability of critical primary resources and new emerging sustainable trends push European manufacturers towards the implementation of new circular economy business models. Product upgrading, i.e. the process of providing new functionalities to products through collection, disassembly/substitution and remanufacturing of cores, could represent an effective solution to support this transition. However, industrial benefits of design for upgradability and upgrading remanufacturing are still debated in many sectors, and companies still perceive high risks in this transition. The aim of the research is to study the favourable conditions and the potentiality of upgrading remanufacturing as a new sustainable service-based circular economic model solution for companies that have the willingness to include it in their businesses. An emphasis is placed on how the application of new service-oriented business models for product upgrade and product modularity can support this implementation and bring high value-added to circular economy businesses. The methodology used to reach the aim of the research was as follow: existing business approaches and upgrading strategies were searched through a literature review; next, an analysis of real existing case studies of product upgrading was developed; subsequently, the operations and business model of a successful Swedish reconditioning company were mapped. Within these steps, the identification of common success factors and a favourable scenario for the implementation of upgrading remanufacturing was conducted. The research ends with the building of an iterative algorithm that includes the factors identified. The tool works as a support for manufacturers that want to introduce upgrading services in their business value offers. In the end, the description of a business model to describe the main business characteristics and the time needed for the transition was presented as conclusion.

L'aumento dei rifiuti, la scarsità di materie prime necessarie per la produzione e la sempre crescente attenzione da parte dei mercati alla sostenibilità, hanno spinto le industrie manifatturiere europee a considerare nuovi modelli di business basati sull’economia circolare. L’ upgrading di prodotto i.e. il processo per il quale un bene viene ritirato dal mercato, riprocessato (remanufactured), riparato e potenziato, attraverso l’aggiunta di nuove funzionalità o la miglioria di quelle già esistenti, rientra in questa categoria e potrebbe contribuire a rendere le industrie più sostenibili. Tuttavia i benefici di questo cambiamento sono ancora dibattuti in molti settori e l’upgrading di prodotto è ancora considerato una strategia rischiosa. L’obiettivo di questa ricerca è quello di studiare le potenzialità e le condizioni che favoriscono l’introduzione di processi di remanufacturing che prevedono l’upgrading. Una particolare attenzione è dedicata ai modelli di business basati sui servizi e alle tecniche di design modulari, che potrebbero favorirne l’implementazione portando nuovo valore aggiunto ai prodotti rigenerati. La metodologia usata prevede: una revisione letteraria approfondita delle strategie esistenti di upgrading, una ricerca di casi studio di aziende che già utilizzano questa tecnica e un’analisi dei processi aziendali e del modello di business di un’azienda svedese specializzata nella rigenerazione di prodotti IT. Attraverso queste ricerche è stato possibile individuare, e successivamente confermare, alcuni fattori che contribuiscono a creare uno scenario favorevole per l’introduzione delle tecniche di upgrading. Una volta individuati i fattori, questi sono stati utilizzati per costruire un algoritmo con la funzione di supportare le industrie nell’introduzione dei processi di upgrading, riducendo il rischio percepito durante la transizione. La ricerca si conclude con la descrizione di un modello di business comune che le aziende raggiungerebbero grazie all’utilizzo dell’algoritmo.

Analysis of key success factors for an effective implementation of remanufacturing for product upgrading as a new service-based circular economy solution

FALCONI, VALENTINA
2016/2017

Abstract

Increasing volume of waste in Europe, reduced availability of critical primary resources and new emerging sustainable trends push European manufacturers towards the implementation of new circular economy business models. Product upgrading, i.e. the process of providing new functionalities to products through collection, disassembly/substitution and remanufacturing of cores, could represent an effective solution to support this transition. However, industrial benefits of design for upgradability and upgrading remanufacturing are still debated in many sectors, and companies still perceive high risks in this transition. The aim of the research is to study the favourable conditions and the potentiality of upgrading remanufacturing as a new sustainable service-based circular economic model solution for companies that have the willingness to include it in their businesses. An emphasis is placed on how the application of new service-oriented business models for product upgrade and product modularity can support this implementation and bring high value-added to circular economy businesses. The methodology used to reach the aim of the research was as follow: existing business approaches and upgrading strategies were searched through a literature review; next, an analysis of real existing case studies of product upgrading was developed; subsequently, the operations and business model of a successful Swedish reconditioning company were mapped. Within these steps, the identification of common success factors and a favourable scenario for the implementation of upgrading remanufacturing was conducted. The research ends with the building of an iterative algorithm that includes the factors identified. The tool works as a support for manufacturers that want to introduce upgrading services in their business value offers. In the end, the description of a business model to describe the main business characteristics and the time needed for the transition was presented as conclusion.
COPANI, GIACOMO
SUNDIN, ERIK
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-ott-2017
2016/2017
L'aumento dei rifiuti, la scarsità di materie prime necessarie per la produzione e la sempre crescente attenzione da parte dei mercati alla sostenibilità, hanno spinto le industrie manifatturiere europee a considerare nuovi modelli di business basati sull’economia circolare. L’ upgrading di prodotto i.e. il processo per il quale un bene viene ritirato dal mercato, riprocessato (remanufactured), riparato e potenziato, attraverso l’aggiunta di nuove funzionalità o la miglioria di quelle già esistenti, rientra in questa categoria e potrebbe contribuire a rendere le industrie più sostenibili. Tuttavia i benefici di questo cambiamento sono ancora dibattuti in molti settori e l’upgrading di prodotto è ancora considerato una strategia rischiosa. L’obiettivo di questa ricerca è quello di studiare le potenzialità e le condizioni che favoriscono l’introduzione di processi di remanufacturing che prevedono l’upgrading. Una particolare attenzione è dedicata ai modelli di business basati sui servizi e alle tecniche di design modulari, che potrebbero favorirne l’implementazione portando nuovo valore aggiunto ai prodotti rigenerati. La metodologia usata prevede: una revisione letteraria approfondita delle strategie esistenti di upgrading, una ricerca di casi studio di aziende che già utilizzano questa tecnica e un’analisi dei processi aziendali e del modello di business di un’azienda svedese specializzata nella rigenerazione di prodotti IT. Attraverso queste ricerche è stato possibile individuare, e successivamente confermare, alcuni fattori che contribuiscono a creare uno scenario favorevole per l’introduzione delle tecniche di upgrading. Una volta individuati i fattori, questi sono stati utilizzati per costruire un algoritmo con la funzione di supportare le industrie nell’introduzione dei processi di upgrading, riducendo il rischio percepito durante la transizione. La ricerca si conclude con la descrizione di un modello di business comune che le aziende raggiungerebbero grazie all’utilizzo dell’algoritmo.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/136400