The work starts from the perception of a void and a failure node for the city of Barcelona: Plaza de les Glories Catalanes. The Glories area was included since the middle of 1800s in a higher-level plan of central urban rethinking (Plan Cerdà) that gave impetus to the development of Eixample. Glories is characterized by a strong vocation to the centrality thanks to the convergence of numerous infrastructure systems in the place where Cerdà had planned a square. The square is located at the intersection of the three major axes of Barcelona: Av. Meridiana, Av. Diagonal, Gran Via. This condition emphasizes the importance of context but and at the same time creates obvious problems in the definition of physical structures and public spaces on an urban scale. Despite the many attempts that trying to solve over the years this important urban node, Plaça de les Glories remains still today an unsolved issue, a big urban void in the middle of Barcelona. The project of the thesis follows the guidelines of the competition to rethink Plaza les Glories, launched from the ‘Adjuntament de Barcelona’ in the 2013. The architectural and urban redevelopment project aims to ensure the square the centrality and importance that has never had, characterizing it as one of the most famous landmarks of the city. The thesis proposal is structured around three main themes: the infrastructural system, the residential function and the green aspect. The choice to deep these three themes is due to the fact that during the analysis and urban reading these have been identified as fundamental aspects to give to this area of the city the importance and the centrality which it has never had. Based on these premises, the proposal is characterized by a new transport hub: an underground square that allows the direct access to the main of transport systems: metro and railway lines. Another important aspects are the new residential area and the new urban park that integrate the functions provided by the the demand of local communities and also allow to this area to stay alive throughout the day.
Il lavoro parte dalla percezione di un vuoto urbano per la città di Barcellona: ‘Plaça de les Glories Catalanes’. L’area di Glories è stata oggetto di un grande piano di rinnovamento urbano (piano Cerdà) a partire dalla metà dell’800 che ha dato l’impulso per lo sviluppo della città, la zona oggi nota con il nome di Exaimple. La piazza di Glories è da sempre caratterizzata da una forte centralità, grazie alla sua posizione strategica poiché qui convergono diversi sistemi infrastrutturali. La piazza è situata all’incrocio di tre dei principali assi della città: Av. Meridiana, Av. Diagonal e la Gran Via. Questo garantisce all’area una forte centralità ma allo stesso tempo comporta numerosi problemi nella definizione di spazi pubblici a scala urbana. Nonostante i numerosi tentativi fatti nel corso degli anni per cercare di risolvere questo importante nodo urbano, Plaça de les Glorie rimane ancora oggi una questione irrisolta, un grande vuoto all’interno della città. Il progetto di tesi segue le linee guida della competizione indetta nel 2013 dal governo di Barcellona per il ripensamento di questa zona della città. Gli obbiettivi della proposta sono quelli di conferire a questa zona della città l’importanza e la centralità che non ha mai avuto, caratterizzandola come uno dei più importanti ‘landmark’ della città. La proposta è strutturata intonrno a tre temi fondamentali: il sistema delle infrastrutture, la funzione residenziale e l’aspetto del verde. La scelta di approfondire questi tre temi è dovuta al fatto che nella fase di analisi e lettura urbana questi sono stati individuati come gli aspetti fondamentali per garantire a quest’area una posizione di rispetto all’interno della città. Partendo da queste premesse, la proposta è caratterizzata da un nuovo hub di trasporti: una piazza interrata che garantisce l’accesso diretto ai principali mezzi di trasporto (linea metropolitana e ferroviaria). Un altro importante aspetto è costituito dalla nuova area residenziale e dal nuovo parco urbano, i quali permettono di integrare nuove funzioni e soddisfare le richieste della comunità, inoltre queste attività consentono alla zona di rimanere ‘viva’ durante tutta la giornata.
Barcelona's glory : possibile vision for Placa de les Glories Catalanes
CARPI, GIORGIA
2016/2017
Abstract
The work starts from the perception of a void and a failure node for the city of Barcelona: Plaza de les Glories Catalanes. The Glories area was included since the middle of 1800s in a higher-level plan of central urban rethinking (Plan Cerdà) that gave impetus to the development of Eixample. Glories is characterized by a strong vocation to the centrality thanks to the convergence of numerous infrastructure systems in the place where Cerdà had planned a square. The square is located at the intersection of the three major axes of Barcelona: Av. Meridiana, Av. Diagonal, Gran Via. This condition emphasizes the importance of context but and at the same time creates obvious problems in the definition of physical structures and public spaces on an urban scale. Despite the many attempts that trying to solve over the years this important urban node, Plaça de les Glories remains still today an unsolved issue, a big urban void in the middle of Barcelona. The project of the thesis follows the guidelines of the competition to rethink Plaza les Glories, launched from the ‘Adjuntament de Barcelona’ in the 2013. The architectural and urban redevelopment project aims to ensure the square the centrality and importance that has never had, characterizing it as one of the most famous landmarks of the city. The thesis proposal is structured around three main themes: the infrastructural system, the residential function and the green aspect. The choice to deep these three themes is due to the fact that during the analysis and urban reading these have been identified as fundamental aspects to give to this area of the city the importance and the centrality which it has never had. Based on these premises, the proposal is characterized by a new transport hub: an underground square that allows the direct access to the main of transport systems: metro and railway lines. Another important aspects are the new residential area and the new urban park that integrate the functions provided by the the demand of local communities and also allow to this area to stay alive throughout the day.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2017_10_Carpi_01.pdf
non accessibile
Descrizione: Copertina book, abstract
Dimensione
51.85 MB
Formato
Adobe PDF
|
51.85 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2017_10_Carpi_02.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavole di progetto
Dimensione
3.38 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.38 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/136470