The contemporary television market - following the introduction of cable technology, first, and digital streaming services, then - has been affected by steady and continuous growth of the offer of serial tales, causing, within the serial television panorama, a condition of overcrowding and a consequent increase in competition. In such a chaotic and densely populated situation, every network to survive must aim at developing and implementing its branding strategies in order to allow an effective communication of its identity and values, corresponding also to those of the individual television series produced. Opening credits acquire an extremely relevant role in this field, by establishing a direct relationship with the spectator, to whom anticipations and clues will be provided. Those elements will be confirmed or denied through the actual viewing of the show. Moreover headlines condense the atmospheres and the main themes dealt with by a series. The opening sequence in a few seconds is thus able to seduce the public and accompany it gradually into the fictional world, before the actual story starts. My thesis purpose is therefore to study the rules governing the relationship between the main titles of serial television world and the spectator, either in front of a television or a computer screen; to analyze the role they play within a larger show-branding strategy developed by the network for itself and for the single series through the analysis of titles of emblematic nature; and finally to provide a clear development plan for the design by future title designers of these types of sequences, through the making a sequence, also emblematic, for an already existing show, “Broadchurch”. Finally, it was possible to clearly identify the final project components needed to design and create a sequence that allows the effective communication of the identity of the show, and thus to confirm the truthfulness of the show theories presented above.
Il mercato televisivo contemporaneo – in seguito all’introduzione della tecnologia via cavo, prima, e dei servizi di streaming digitale, poi – è stato interessato da una costante e continua crescita dell’offerta di racconti seriali, causando, all’interno del panorama televisivo seriale, una condizione di sovraffollamento e una conseguente crescita della concorrenza. In un contesto così caotico e densamente popolato, ogni network per sopravvivere deve puntare allo sviluppo e messa in atto di strategie di branding che permettano di comunicare in maniera efficace l’identità e i valori proprio e delle singole serie televisive prodotte. I titoli di testa acquisiscono in tale ambito un ruolo di estrema rilevanza andando a instaurare un rapporto diretto con lo spettatore, al quale verranno forniti anticipazioni e indizi che potranno essere poi confermati o smentiti attraverso la visione effettiva dello show, e a condensare le atmosfere e le tematiche principali trattate da quest’ultimo. La sequenza introduttiva in pochi secondi è quindi in grado di sedurre il pubblico e di accompagnarlo gradualmente all’interno del mondo finzionale, prima che l’effettivo racconto abbia inizio. La tesi si pone così l’obiettivo di studiare le norme che regolano il rapporto dei titoli di testa del mondo seriale con lo spettatore, sia che esso sia davanti a una televisione che di fronte allo schermo di un computer; analizzare il ruolo che essi svolgono all’interno di una più ampia strategia di show-branding sviluppata dal network per sé stesso e per la singola serie attraverso l’analisi di titoli di natura emblematica; e infine di fornire un piano di sviluppo chiaro per la progettazione da parte di futuri title designer di queste tipologie di sequenze, attraverso la realizzazione di una sequenza, anch’essa emblematica, per uno show già esistente, Broadchurch. Attraverso l’elaborazione del progetto finale è stato infine possibile individuare con chiarezza le componenti necessarie all’ideazione e creazione di un titolo di testa che permetta la comunicazione efficace dell’identità dello show, e confermare di conseguenza la veridicità delle teorie presentate in precedenza.
Framing Tv series. Studio del ruolo dei titoli di testa nei racconti seriali e della loro importanza nella definizione e comunicazione dell'identità dello show
CASELLA, GIADA
2016/2017
Abstract
The contemporary television market - following the introduction of cable technology, first, and digital streaming services, then - has been affected by steady and continuous growth of the offer of serial tales, causing, within the serial television panorama, a condition of overcrowding and a consequent increase in competition. In such a chaotic and densely populated situation, every network to survive must aim at developing and implementing its branding strategies in order to allow an effective communication of its identity and values, corresponding also to those of the individual television series produced. Opening credits acquire an extremely relevant role in this field, by establishing a direct relationship with the spectator, to whom anticipations and clues will be provided. Those elements will be confirmed or denied through the actual viewing of the show. Moreover headlines condense the atmospheres and the main themes dealt with by a series. The opening sequence in a few seconds is thus able to seduce the public and accompany it gradually into the fictional world, before the actual story starts. My thesis purpose is therefore to study the rules governing the relationship between the main titles of serial television world and the spectator, either in front of a television or a computer screen; to analyze the role they play within a larger show-branding strategy developed by the network for itself and for the single series through the analysis of titles of emblematic nature; and finally to provide a clear development plan for the design by future title designers of these types of sequences, through the making a sequence, also emblematic, for an already existing show, “Broadchurch”. Finally, it was possible to clearly identify the final project components needed to design and create a sequence that allows the effective communication of the identity of the show, and thus to confirm the truthfulness of the show theories presented above.File | Dimensione | Formato | |
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