Education is an important topic all over the world, and accepting education is valuable to be considered by every individual. The success of education is closely related to the economic strength of a country. However, in China, the rate of dropout is up to 63% in various cities and small towns. This design project takes teenagers who dropped out of school in a small city as an example to discover the dropout phenomena. The problem I am trying to solve in this thesis is how to enhance teenagers’ interest and motivation in learning to improve the education status in small towns in China. Therefore, the design project includes researches on Chinese teenagers and Chinese education system, case studies and the whole service design activities. The approach I adopted to solve the problem comes from the Product Service System Design theory and Human Centered Design methods. The research phase has applied ethnographic research methods to collect data and it played a significant role to understand targets’ behaviors and emotions. What’s more, business innovation is also taken into consideration as one of the objectives. This thesis has introduced some important design tools in service design discipline, such as persona, emotion map and so on. During the process of concept development, visual thinking routines and design thinking method has been used to develop the toolkit of new study experience. The results created in this research has disclosed that the learning interest is extremely significant for teenagers and it can be cultivated through the efficient teaching tool and interactive teaching activities, combined with the joint effort of teachers, parents and teenagers themselves. The design results could provide theoretical and practical implications for the design of the new learning experience. And the results also can be applied for the school education, family education, society education and self-education.

L'educazione è un argomento importante in tutto il mondo; l’istruzione è preziosa e la mancanza può essere considerata una perdita di possibilità nei giovani di oggi. Il successo dell'educazione in un paese è strettamente legato alla forza economica del paese stesso. In Cina, il tasso di abbandono arriva fino al 63% in varie città e piccole paesi. Questo progetto prende in considerazione il fenomeno dell’abbandono scolastico soffermandosi sui giovani adolescenti che hanno abbandonato la scuola all’interno di piccole città, cercandone di capire le motivazioni. Lo scopo di questa tesi è quello di rendere più interessante l’apprendimento per gli adolescenti, per migliorare lo stato di istruzione nelle piccole città in Cina. Perciò, il progetto inizia con una serie di ricerche sugli adolescenti cinesi e sul sistema educativo cinese, passa poi a casi studio e termina con la creazione di un servizio e delle sue attività. L'approccio usato deriva dalla teoria del Sistema Prodotto-Servizio e dal metodo “Human Center Design”. Nella fase di ricerca è stato utilizzato il metodo di ricerca etnografica, fondamentale per comprendere i comportamenti e le emozioni dei soggetti. Altro aspetto preso in considerazione è stato quello del Business Innovation. Per lo sviluppo della tesi sono stati utilizzati strumenti di progettazione del campo del design del servizio, come ad esempio “Personas” ed “Emotion Map”. Durante il processo di sviluppo del progetto, il Visual Thinking e Design Thinking è stato utilizzato per sviluppare il toolkit della nuova esperienza di studio. I risultati creati in questa ricerca hanno rivelato che l'interesse per l'istruzione è estremamente significativo per gli adolescenti e può essere coltivato attraverso l'efficace strumento di insegnamento e le attività didattiche interattive, combinate con lo sforzo congiunto degli insegnanti, dei genitori e degli adolescenti stessi. I risultati del progetto potrebbero fornire implicazioni teoriche e pratiche per la progettazione di una nuova esperienza di apprendimento. Potrebbero, inoltre, essere applicati anche per l'istruzione scolastica, l'istruzione in famiglia, l'istruzione della società e l'auto-istruzione.

Glue : creating a passion-driven learning experience for Chinese teenagers living in small cities

ZHU, LIYING
2016/2017

Abstract

Education is an important topic all over the world, and accepting education is valuable to be considered by every individual. The success of education is closely related to the economic strength of a country. However, in China, the rate of dropout is up to 63% in various cities and small towns. This design project takes teenagers who dropped out of school in a small city as an example to discover the dropout phenomena. The problem I am trying to solve in this thesis is how to enhance teenagers’ interest and motivation in learning to improve the education status in small towns in China. Therefore, the design project includes researches on Chinese teenagers and Chinese education system, case studies and the whole service design activities. The approach I adopted to solve the problem comes from the Product Service System Design theory and Human Centered Design methods. The research phase has applied ethnographic research methods to collect data and it played a significant role to understand targets’ behaviors and emotions. What’s more, business innovation is also taken into consideration as one of the objectives. This thesis has introduced some important design tools in service design discipline, such as persona, emotion map and so on. During the process of concept development, visual thinking routines and design thinking method has been used to develop the toolkit of new study experience. The results created in this research has disclosed that the learning interest is extremely significant for teenagers and it can be cultivated through the efficient teaching tool and interactive teaching activities, combined with the joint effort of teachers, parents and teenagers themselves. The design results could provide theoretical and practical implications for the design of the new learning experience. And the results also can be applied for the school education, family education, society education and self-education.
ARC III - Scuola del Design
4-ott-2017
2016/2017
L'educazione è un argomento importante in tutto il mondo; l’istruzione è preziosa e la mancanza può essere considerata una perdita di possibilità nei giovani di oggi. Il successo dell'educazione in un paese è strettamente legato alla forza economica del paese stesso. In Cina, il tasso di abbandono arriva fino al 63% in varie città e piccole paesi. Questo progetto prende in considerazione il fenomeno dell’abbandono scolastico soffermandosi sui giovani adolescenti che hanno abbandonato la scuola all’interno di piccole città, cercandone di capire le motivazioni. Lo scopo di questa tesi è quello di rendere più interessante l’apprendimento per gli adolescenti, per migliorare lo stato di istruzione nelle piccole città in Cina. Perciò, il progetto inizia con una serie di ricerche sugli adolescenti cinesi e sul sistema educativo cinese, passa poi a casi studio e termina con la creazione di un servizio e delle sue attività. L'approccio usato deriva dalla teoria del Sistema Prodotto-Servizio e dal metodo “Human Center Design”. Nella fase di ricerca è stato utilizzato il metodo di ricerca etnografica, fondamentale per comprendere i comportamenti e le emozioni dei soggetti. Altro aspetto preso in considerazione è stato quello del Business Innovation. Per lo sviluppo della tesi sono stati utilizzati strumenti di progettazione del campo del design del servizio, come ad esempio “Personas” ed “Emotion Map”. Durante il processo di sviluppo del progetto, il Visual Thinking e Design Thinking è stato utilizzato per sviluppare il toolkit della nuova esperienza di studio. I risultati creati in questa ricerca hanno rivelato che l'interesse per l'istruzione è estremamente significativo per gli adolescenti e può essere coltivato attraverso l'efficace strumento di insegnamento e le attività didattiche interattive, combinate con lo sforzo congiunto degli insegnanti, dei genitori e degli adolescenti stessi. I risultati del progetto potrebbero fornire implicazioni teoriche e pratiche per la progettazione di una nuova esperienza di apprendimento. Potrebbero, inoltre, essere applicati anche per l'istruzione scolastica, l'istruzione in famiglia, l'istruzione della società e l'auto-istruzione.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/136650