Purpose: The purpose of the present study is to investigate the influence of Leadership on the effectiveness of Performance Measurement Systems (PMSs). Design/Methodology/Approach: After a systematic literature review based on 96 papers belonging to 29 different journals ranked in the Journal Guide by the Association of Business School (2015), this study investigates through a single case study on the Italian subsidiary of an American multinational enterprise the role of leadership in the effectiveness of PMSs. The subsidiary was chosen to be exemplary of the present exploratory study. Findings: In this study, it is found that leadership could be the answer to many gaps found in literature, namely effects of PMSs on motivation, satisfaction and solutions to contain opportunistic behaviours. From the observations, it can be affirmed that leadership is likely to have a role in enhancing motivation and satisfaction of employees, as well as in containing opportunistic behaviours. Leadership of the subsidiary was found to be responsible for the creation of the open and honest environment, which was believed to be fundamental for the effectiveness of the PMS. Originality/Value: The originality of this study relies in considering the intersection between three different topics, namely PMSs, Leadership and Consequences on people and organisations, which are often treated in couples. The value of the present study is to show the relevance of Leadership in the effectiveness of PMSs so that future studies could further investigate such relationships. The limitations and some avenues for future research conclude the study.

Scopo: Lo scopo di questo studio è investigare l’influenza della Leadership sull’efficacia dei Sistemi di Misurazione delle Performance (PMS). Progettazione/Metodologia/Approccio: Dopo un’analisi sistematica della letteratura, basata su 96 articoli pubblicati in 29 riviste scientifiche classificate nella Journal Guide by the Association of Business School (2015), viene investigato il ruolo della leadership nell’efficacia del PMS attraverso un caso di studio singolo. Il contesto organizzativo è quello della filiale italiana di una multinazionale americana. Tale filiale è stata scelta per essere esemplificativa del presente studio esplorativo. Risultati: Come risultato dell’osservazione, si avanza l’ipotesi che la leadership potrebbe essere la risposta a molti dei gap individuati nella letteratura, ovvero gli effetti del PMS sulla motivazione, soddisfazione e soluzioni per arginare comportamenti opportunistici. Dall’osservazione sul campo si può affermare che la leadership potrebbe avere un ruolo rilevante nell’aumentare la motivazione e la soddisfazione degli impiegati, come anche nell’arginare comportamenti opportunistici. È stato osservato che la leadership della filiale è responsabile della creazione di un ambiente aperto ed onesto fondamentale per l’efficacia del PMS. Originalità/Valore: L’originalità di questo studio sta nel considerare l’intersezione di tre diversi argomenti, ovvero i PMS, la Leadership e le Conseguenze sulle persone e sulle organizzazioni, che sono spesso trattati a coppie. Il valore di questo studio è evidenziare la rilevanza della Leadership nell’efficacia dei PMS fornendo uno spunto per studi futuri che possano investigare in maniera più approfondita questa relazione. A conclusione dello studio vengono indicate quelle che sono le sue limitazioni e quelle che potrebbero essere strade di ricerca interessanti per il futuro.

Consequences of performance measurement system (PMS) on people and organisations. Insights on how leadership affects PMS effectiveness

RAZZOLI, PAOLO LUDOVICO
2016/2017

Abstract

Purpose: The purpose of the present study is to investigate the influence of Leadership on the effectiveness of Performance Measurement Systems (PMSs). Design/Methodology/Approach: After a systematic literature review based on 96 papers belonging to 29 different journals ranked in the Journal Guide by the Association of Business School (2015), this study investigates through a single case study on the Italian subsidiary of an American multinational enterprise the role of leadership in the effectiveness of PMSs. The subsidiary was chosen to be exemplary of the present exploratory study. Findings: In this study, it is found that leadership could be the answer to many gaps found in literature, namely effects of PMSs on motivation, satisfaction and solutions to contain opportunistic behaviours. From the observations, it can be affirmed that leadership is likely to have a role in enhancing motivation and satisfaction of employees, as well as in containing opportunistic behaviours. Leadership of the subsidiary was found to be responsible for the creation of the open and honest environment, which was believed to be fundamental for the effectiveness of the PMS. Originality/Value: The originality of this study relies in considering the intersection between three different topics, namely PMSs, Leadership and Consequences on people and organisations, which are often treated in couples. The value of the present study is to show the relevance of Leadership in the effectiveness of PMSs so that future studies could further investigate such relationships. The limitations and some avenues for future research conclude the study.
MAESTRINI, VIERI
NEIROTTI, PAOLO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2017
2016/2017
Scopo: Lo scopo di questo studio è investigare l’influenza della Leadership sull’efficacia dei Sistemi di Misurazione delle Performance (PMS). Progettazione/Metodologia/Approccio: Dopo un’analisi sistematica della letteratura, basata su 96 articoli pubblicati in 29 riviste scientifiche classificate nella Journal Guide by the Association of Business School (2015), viene investigato il ruolo della leadership nell’efficacia del PMS attraverso un caso di studio singolo. Il contesto organizzativo è quello della filiale italiana di una multinazionale americana. Tale filiale è stata scelta per essere esemplificativa del presente studio esplorativo. Risultati: Come risultato dell’osservazione, si avanza l’ipotesi che la leadership potrebbe essere la risposta a molti dei gap individuati nella letteratura, ovvero gli effetti del PMS sulla motivazione, soddisfazione e soluzioni per arginare comportamenti opportunistici. Dall’osservazione sul campo si può affermare che la leadership potrebbe avere un ruolo rilevante nell’aumentare la motivazione e la soddisfazione degli impiegati, come anche nell’arginare comportamenti opportunistici. È stato osservato che la leadership della filiale è responsabile della creazione di un ambiente aperto ed onesto fondamentale per l’efficacia del PMS. Originalità/Valore: L’originalità di questo studio sta nel considerare l’intersezione di tre diversi argomenti, ovvero i PMS, la Leadership e le Conseguenze sulle persone e sulle organizzazioni, che sono spesso trattati a coppie. Il valore di questo studio è evidenziare la rilevanza della Leadership nell’efficacia dei PMS fornendo uno spunto per studi futuri che possano investigare in maniera più approfondita questa relazione. A conclusione dello studio vengono indicate quelle che sono le sue limitazioni e quelle che potrebbero essere strade di ricerca interessanti per il futuro.
Tesi di laurea Magistrale
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