The world is changing, every aspect of everyday life is hit by digitalization: computers, Internet and smartphones are massively produced and widespread. Digital revolution is also changing education context, with the ever-increasing development of technology, changes in educational practices are inevitable. Digital technologies are becoming a valid and one of the most popular alternative to the current challenges affecting traditional universities, through blended or fully online study courses and Massive Open Online Course (MOOC). The opportunity to plan the study time according to personal exigencies is the first factor able to attract millions of students all around the world. Therefore, universities had started developing these courses to be competitive in this changing context. What about Italy? This work has the objective of understanding how digital innovation is hitting also the Italian Higher Education, measuring the extent of online education and mapping the characteristics of the online courses, both study courses and MOOCs, in Italian Higher Education sector. Digital innovation is entering the Italian Higher Education system, it does not represent a revolution, it is a slow process; anyways few universities have already developed and implemented these online courses or MOOCs. The results show that different features characterize these courses, not presenting a particular guideline at the base of them. In conclusion, digital technologies are seen as means to improve the teaching process, the courses, mainly MOOCs, are integrative means to teaching activities, not substitutes for the traditional way, but facilitators, tools that further help students.

Il mondo sta cambiando, ogni aspetto della vita di tutti i giorni viene colpito dalla digitalizzazione: computer, Internet e smartphone sono massicciamente prodotti e diffusi. La rivoluzione digitale sta cambiando anche il contesto educativo, con il sempre più crescente sviluppo della tecnologia, i cambiamenti nelle pratiche educative sono inevitabili. Le tecnologie digitali stanno diventando una valida e popolare alternativa alle sfide attuali che riguardano le università tradizionali, attraverso corsi di studio blended o completamente online e i Massive Open Online Course (MOOC). L'opportunità di pianificare il tempo di studio in base alle esigenze personali è il primo fattore in grado di attrarre milioni di studenti in tutto il mondo. Pertanto, le università hanno iniziato a sviluppare questi corsi per essere competitivi in questo contesto in evoluzione. E l'Italia? Questo lavoro ha l'obiettivo di comprendere come l'innovazione digitale sta colpendo anche l'istruzione superiore italiana, misurando l’estensione della formazione online e mappando le caratteristiche dei corsi online, sia i corsi di studio che i MOOC, nel settore universitario italiano. L'innovazione digitale sta entrando nel sistema universitario italiano, non rappresenta una rivoluzione, è un processo lento; comunque poche università hanno già sviluppato e implementato questi corsi online o MOOC. I risultati mostrano che caratteristiche diverse caratterizzano questi corsi, non presentando una particolare linea guida alla base di questi. In conclusione, le tecnologie digitali sono viste come mezzi per migliorare il processo di insegnamento, i corsi, principalmente i MOOC, sono mezzi integrativi alle attività di insegnamento, non sostituti per il modo tradizionale, ma facilitatori, strumenti che aiutano ulteriormente gli studenti.

How digital innovation can transform higher education : qualitative analysis of adopted practices in Italian higher education

PETRILLO, CAROLINA
2016/2017

Abstract

The world is changing, every aspect of everyday life is hit by digitalization: computers, Internet and smartphones are massively produced and widespread. Digital revolution is also changing education context, with the ever-increasing development of technology, changes in educational practices are inevitable. Digital technologies are becoming a valid and one of the most popular alternative to the current challenges affecting traditional universities, through blended or fully online study courses and Massive Open Online Course (MOOC). The opportunity to plan the study time according to personal exigencies is the first factor able to attract millions of students all around the world. Therefore, universities had started developing these courses to be competitive in this changing context. What about Italy? This work has the objective of understanding how digital innovation is hitting also the Italian Higher Education, measuring the extent of online education and mapping the characteristics of the online courses, both study courses and MOOCs, in Italian Higher Education sector. Digital innovation is entering the Italian Higher Education system, it does not represent a revolution, it is a slow process; anyways few universities have already developed and implemented these online courses or MOOCs. The results show that different features characterize these courses, not presenting a particular guideline at the base of them. In conclusion, digital technologies are seen as means to improve the teaching process, the courses, mainly MOOCs, are integrative means to teaching activities, not substitutes for the traditional way, but facilitators, tools that further help students.
SONCIN, MARA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2017
2016/2017
Il mondo sta cambiando, ogni aspetto della vita di tutti i giorni viene colpito dalla digitalizzazione: computer, Internet e smartphone sono massicciamente prodotti e diffusi. La rivoluzione digitale sta cambiando anche il contesto educativo, con il sempre più crescente sviluppo della tecnologia, i cambiamenti nelle pratiche educative sono inevitabili. Le tecnologie digitali stanno diventando una valida e popolare alternativa alle sfide attuali che riguardano le università tradizionali, attraverso corsi di studio blended o completamente online e i Massive Open Online Course (MOOC). L'opportunità di pianificare il tempo di studio in base alle esigenze personali è il primo fattore in grado di attrarre milioni di studenti in tutto il mondo. Pertanto, le università hanno iniziato a sviluppare questi corsi per essere competitivi in questo contesto in evoluzione. E l'Italia? Questo lavoro ha l'obiettivo di comprendere come l'innovazione digitale sta colpendo anche l'istruzione superiore italiana, misurando l’estensione della formazione online e mappando le caratteristiche dei corsi online, sia i corsi di studio che i MOOC, nel settore universitario italiano. L'innovazione digitale sta entrando nel sistema universitario italiano, non rappresenta una rivoluzione, è un processo lento; comunque poche università hanno già sviluppato e implementato questi corsi online o MOOC. I risultati mostrano che caratteristiche diverse caratterizzano questi corsi, non presentando una particolare linea guida alla base di questi. In conclusione, le tecnologie digitali sono viste come mezzi per migliorare il processo di insegnamento, i corsi, principalmente i MOOC, sono mezzi integrativi alle attività di insegnamento, non sostituti per il modo tradizionale, ma facilitatori, strumenti che aiutano ulteriormente gli studenti.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2017_12_Petrillo.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Testo della tesina
Dimensione 3.39 MB
Formato Adobe PDF
3.39 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/136992