Circular Economy (CE) undoubtedly is a hot topic nowadays both in academia and among industrial practitioners and companies. The most important and interesting fact to implement Circular Economy and transfer it to the real business world will be employed by a wide spectrum of Business Models integration from a linear perspective to a more circular one. However, the concept of implementing the Circular Economy is not a newborn idea, there are existing rooms to deeply investigate. Accordingly, lots of contributions have been started to evaluate the managerial actions to implement a Circular Economy Business Model at the industrial level. Current research study started to examine the role of specific pillars of the Circular Economy, such as Product Design within the context of the Business Model (BM) solutions. From this point, we focused on the Product Design practices in two major of Circular BM demotions; the Value Network i.e. the ways through which interacting with suppliers and reorganizing the own internal activities; and the Customer Value Proposition & Interfaces i.e. implementation of the circularity concept in proposing value to customers. Therefore, introducing a theoretical framework regarding Design for X practices under the two Circular BM dimensions. Then, analyzing this theoretical framework in a case study of an Italian manufacturing company to provide the empirical evidences of main actors involved in the managerial decisions for circular product design and for establishing a Circular Business Model

Circular Economy (CE) è indubbiamente un tema caldo al giorno d'oggi sia nel mondo accademico che tra i professionisti e le aziende industriali. Il fatto più importante e interessante di implementare l'Economia Circolare e trasferirlo nel mondo reale sarà utilizzato da un ampio spettro di integrazione di Modelli di Business da una prospettiva lineare a una più circolare. Tuttavia, il concetto di implementare l'economia circolare non è un'idea neonata, ci sono stanze esistenti per indagare a fondo. Di conseguenza, sono stati avviati molti contributi per valutare le azioni manageriali per implementare un modello di business dell'economia circolare a livello industriale. L'attuale studio di ricerca ha iniziato a esaminare il ruolo di specifici pilastri dell'economia circolare, come la progettazione del prodotto nel contesto delle soluzioni del modello di business (BM). Da questo punto, ci siamo concentrati sulle pratiche di progettazione del prodotto in due principali smentite di BM circolare; la rete del valore, ovvero i modi attraverso i quali interagire con i fornitori e riorganizzare le proprie attività interne; e la Customer Value Proposition & Interfaces: implementazione del concetto di circolarità nel proporre valore ai clienti. Pertanto, l'introduzione di un quadro teorico per la progettazione di X pratiche sotto le due dimensioni BM circolare. Quindi, analizzando questo quadro teorico in un case study di un'azienda manifatturiera italiana per fornire le evidenze empiriche dei principali attori coinvolti nelle decisioni manageriali per la progettazione di prodotti circolari e per stabilire un modello di business circolare

The role of product design practices in a circular economy business model : a single case study analysis of an Italian manufacturing company

SHAFINEJAD, PARNIA
2016/2017

Abstract

Circular Economy (CE) undoubtedly is a hot topic nowadays both in academia and among industrial practitioners and companies. The most important and interesting fact to implement Circular Economy and transfer it to the real business world will be employed by a wide spectrum of Business Models integration from a linear perspective to a more circular one. However, the concept of implementing the Circular Economy is not a newborn idea, there are existing rooms to deeply investigate. Accordingly, lots of contributions have been started to evaluate the managerial actions to implement a Circular Economy Business Model at the industrial level. Current research study started to examine the role of specific pillars of the Circular Economy, such as Product Design within the context of the Business Model (BM) solutions. From this point, we focused on the Product Design practices in two major of Circular BM demotions; the Value Network i.e. the ways through which interacting with suppliers and reorganizing the own internal activities; and the Customer Value Proposition & Interfaces i.e. implementation of the circularity concept in proposing value to customers. Therefore, introducing a theoretical framework regarding Design for X practices under the two Circular BM dimensions. Then, analyzing this theoretical framework in a case study of an Italian manufacturing company to provide the empirical evidences of main actors involved in the managerial decisions for circular product design and for establishing a Circular Business Model
MANFREDI LATILLA, VITO MARIA
URBINATI, ANDREA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2017
2016/2017
Circular Economy (CE) è indubbiamente un tema caldo al giorno d'oggi sia nel mondo accademico che tra i professionisti e le aziende industriali. Il fatto più importante e interessante di implementare l'Economia Circolare e trasferirlo nel mondo reale sarà utilizzato da un ampio spettro di integrazione di Modelli di Business da una prospettiva lineare a una più circolare. Tuttavia, il concetto di implementare l'economia circolare non è un'idea neonata, ci sono stanze esistenti per indagare a fondo. Di conseguenza, sono stati avviati molti contributi per valutare le azioni manageriali per implementare un modello di business dell'economia circolare a livello industriale. L'attuale studio di ricerca ha iniziato a esaminare il ruolo di specifici pilastri dell'economia circolare, come la progettazione del prodotto nel contesto delle soluzioni del modello di business (BM). Da questo punto, ci siamo concentrati sulle pratiche di progettazione del prodotto in due principali smentite di BM circolare; la rete del valore, ovvero i modi attraverso i quali interagire con i fornitori e riorganizzare le proprie attività interne; e la Customer Value Proposition & Interfaces: implementazione del concetto di circolarità nel proporre valore ai clienti. Pertanto, l'introduzione di un quadro teorico per la progettazione di X pratiche sotto le due dimensioni BM circolare. Quindi, analizzando questo quadro teorico in un case study di un'azienda manifatturiera italiana per fornire le evidenze empiriche dei principali attori coinvolti nelle decisioni manageriali per la progettazione di prodotti circolari e per stabilire un modello di business circolare
Tesi di laurea Magistrale
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