Insurance is an almost invisible reality in our economies, yet insurance is everywhere. Many actions are covered by an insurance policy: the health of people, their movements, their purchases, their homes, and even their lives. In this respect, life insurance is undoubtedly the main component of this business - 70% of turnover -, a business whose profitability is now threatened by the persistence of low interest rates, and more generally by a macroeconomic environment that will probably persist in the medium term. The rise in interest rates on the US bond market after Donald Trump's election, which was partially transmitted to the European markets, was in fact offset by Mario Draghi, the President of the European Central Bank, who recently announced the extension of Quantitative Easing. This intuition is confirmed by the ratings of the major rating agencies - Moody's and S&P - which have recently downgraded the life insurance business worldwide from a stable outlook to a negative outlook for 2017. In this context, within the Financial Analysis team attached to Allianz's Controlling - Finance Unit, I had the opportunity to examine in more detail the close link between the macroeconomic environment and the strategy of the main insurer in Europe. For this reason, this report must start from an in-depth analysis of the specificities of the insurance business and its evolution over time. Only at this stage, the main solutions for facing the low interest rates environment will be presented, with a particular focus on the solution that aims to reduce the company's operational costs.

L'assicurazione è una realtà quasi invisibile nelle nostre economie, ma la si ritrova ovunque. Diversi elementi sono coperti da una polizza assicurativa: la salute delle persone, i loro movimenti, i loro acquisti, le loro case e persino le loro vite. A tale riguardo, l'assicurazione sulla vita è senza dubbio la componente principale di questo business - il 70% del fatturato -, un business la cui redditività è oggi minacciata dalla persistenza di tassi di interesse al minimo storico. In questo contesto, all'interno del team di analisi finanziaria - Unità Finanza di Allianz france, ho avuto l'opportunità di esaminare più dettagliatamente lo stretto legame tra il contesto macroeconomico e la strategia del principale assicuratore in Europa. Per questo motivo, questo rapporto deve partire da un'analisi approfondita delle specificità del business assicurativo e della sua evoluzione nel tempo. Solo a questo punto verranno presentate le principali soluzioni per affrontare l'ambiente a basso tasso di interesse, con particolare attenzione alla soluzione che mira a ridurre i costi operativi dell'azienda.

The impact of the macro-economic context on the strategy of an insurer. The insurance business

LORENZON, MATTEO
2016/2017

Abstract

Insurance is an almost invisible reality in our economies, yet insurance is everywhere. Many actions are covered by an insurance policy: the health of people, their movements, their purchases, their homes, and even their lives. In this respect, life insurance is undoubtedly the main component of this business - 70% of turnover -, a business whose profitability is now threatened by the persistence of low interest rates, and more generally by a macroeconomic environment that will probably persist in the medium term. The rise in interest rates on the US bond market after Donald Trump's election, which was partially transmitted to the European markets, was in fact offset by Mario Draghi, the President of the European Central Bank, who recently announced the extension of Quantitative Easing. This intuition is confirmed by the ratings of the major rating agencies - Moody's and S&P - which have recently downgraded the life insurance business worldwide from a stable outlook to a negative outlook for 2017. In this context, within the Financial Analysis team attached to Allianz's Controlling - Finance Unit, I had the opportunity to examine in more detail the close link between the macroeconomic environment and the strategy of the main insurer in Europe. For this reason, this report must start from an in-depth analysis of the specificities of the insurance business and its evolution over time. Only at this stage, the main solutions for facing the low interest rates environment will be presented, with a particular focus on the solution that aims to reduce the company's operational costs.
LAROCHE, LUDOVIC
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2017
2016/2017
L'assicurazione è una realtà quasi invisibile nelle nostre economie, ma la si ritrova ovunque. Diversi elementi sono coperti da una polizza assicurativa: la salute delle persone, i loro movimenti, i loro acquisti, le loro case e persino le loro vite. A tale riguardo, l'assicurazione sulla vita è senza dubbio la componente principale di questo business - il 70% del fatturato -, un business la cui redditività è oggi minacciata dalla persistenza di tassi di interesse al minimo storico. In questo contesto, all'interno del team di analisi finanziaria - Unità Finanza di Allianz france, ho avuto l'opportunità di esaminare più dettagliatamente lo stretto legame tra il contesto macroeconomico e la strategia del principale assicuratore in Europa. Per questo motivo, questo rapporto deve partire da un'analisi approfondita delle specificità del business assicurativo e della sua evoluzione nel tempo. Solo a questo punto verranno presentate le principali soluzioni per affrontare l'ambiente a basso tasso di interesse, con particolare attenzione alla soluzione che mira a ridurre i costi operativi dell'azienda.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/137042