The context of reference shows a scenario in which our world is experiencing a period of continuous transformation that have a strong influence on the economy, modifying those that are the existing models in the employment field. This change is the result of the new digital technologies spread, that promote also the boost of automation. Therefore, it allows a new collaborative paradigm in work field that lead to the creation of both new figures and jobs. The main turning point is the emergence of a new business model whose impact is evident on the employment landscape and skill requirement. For sure, this revolution has created mixed feelings. Recent discussion about the impact of these disruptive changes on employment have often polarized opinion: on the one hand who foresee limitless opportunities, on the other hand who foresee massive labour substitution and displacement jobs. Even those jobs that are less directly affected by technological change and have a stable employment situation may require a new skill definition in a few year as the ecosystem, within which they operate, will change. For this reason, the retraining and skill raising program and lifelong learning program will be important to support workers shifting to new roles and to acquire the strategic skills necessary to manage these new concepts. It is clear how this phenomenon is a cross sectorial issue and how the digital skills become more and more relevant. Their diffusion and the level of preparation of workers are two factors to be carefully considered. In addition, it is necessary that business leaders and their organization will also aware about the evolution of the technologies and change of the scenario. The resulting situation, not being prepared to face the challenges of the technological change due to the lack of knowledge, could be unemployment and growing inequality. Therefore, the ability to reskill and upskill workers is critical in order to seize the opportunity offered by these trends. The main issue is to prepare students, the future workforce, for new demand and needs coming from companies, since new jobs are arising and new companies’ need have to be satisfied. A reform in education system is undoubtedly difficult, but even more effective. This action is fundamental because is not possible to exploit all the benefit of the current digital revolution by waiting for the next generation’s workforce to become better prepared. Some actions are needed because of the advance of digital revolution and the consequent mismatching phenomenon. This mismatching is related to companies that offers jobs without finding who has the skill to cover them. The lack of prepared students, who are able to cover new roles and have those required skills, is the biggest challenge to overcome. Universities and companies, along with the government, have to be the main actors of change in our country to take advantage of this digital revolution. The purpose of this study is to provide a vision of what is the state of diffusion and awareness of digital skills and themes that characterize this revolution. In particular it is studied the gap between the demand from companies, regarding the new skills, and the offer that students represent, adding the new variable of the universities offer related to the new request coming from the job field

Il contesto di riferimento mostra uno scenario in cui il nostro mondo sta vivendo un periodo di continua trasformazione che ha una forte influenza sull'economia, modificando quelli che sono i modelli esistenti nel campo occupazionale. Questo cambiamento è il risultato della diffusione delle nuove tecnologie digitali, che promuovono anche la spinta dell'automazione. Questo cambiamento consente un nuovo paradigma collaborativo in ambito lavorativo che porta alla creazione di nuove figure e posti di lavoro. Il punto di svolta principale è l'emergere di un nuovo modello di business il cui impatto è evidente sul panorama occupazionale e sul fabbisogno di competenze. Di sicuro, questa rivoluzione ha creato sentimenti contrastanti. Da un lato, si trovano quelli che prevedono opportunità illimitate, dall'altro quelli che prevedono una massiccia sostituzione di posti di lavoro. Persino quei lavori che non sono direttamente interessati dal cambiamento tecnologico e che hanno una situazione occupazionale stabile possono subire una nuova definizione di competenze tra qualche anno, poiché l'ecosistema, all'interno del quale operano, cambierà. Per questo motivo, il programma di riqualificazione e di apprendimento permanente saranno importanti per supportare i lavoratori che passano a nuovi ruoli e acquisire le capacità strategiche necessarie per gestire questi nuovi concetti. È chiaro come questo fenomeno sia una questione tran settoriale e come le competenze digitali diventino sempre più rilevanti. La loro diffusione e il livello di preparazione dei lavoratori sono due fattori da considerare con attenzione. Inoltre, è necessario che i leader aziendali e la loro organizzazione siano anche consapevoli dell'evoluzione delle tecnologie e del conseguente cambiamento. Non essere preparati ad affrontare le sfide del cambiamento tecnologico dovuto alla mancanza di conoscenza, potrebbe essere il motivo principale di un aumento di disoccupazione e di una crescente disuguaglianza. Pertanto, la capacità di riformare i lavoratori è fondamentale per cogliere l'opportunità offerta da queste nuove tendenze. Il problema principale è preparare gli studenti, la forza lavoro futura, per la nuova domanda e le esigenze provenienti dalle aziende, poiché occorre soddisfare le esigenze delle nuove imprese. Una riforma del sistema educativo è indubbiamente difficile, ma anche più efficace. Questa azione è fondamentale perché non è possibile sfruttare tutti i benefici dell'attuale rivoluzione digitale aspettando che la forza lavoro della prossima generazione diventi più preparata. Alcune azioni sono necessarie a causa del progresso della rivoluzione digitale e del conseguente fenomeno di disallineamento. Questo disallineamento è legato alle aziende che offrono lavoro senza trovare chi ha l'abilità di coprirle. La mancanza di studenti preparati, in grado di coprire nuovi ruoli e avere quelle competenze richieste, è la più grande sfida da superare. Università e aziende, insieme al governo, devono essere i principali attori del cambiamento nel nostro paese per approfittare di questa rivoluzione digitale. Lo scopo di questo studio è fornire una visione di quello che è lo stato di diffusione e consapevolezza delle competenze digitali e dei temi che caratterizzano questa rivoluzione. In particolare si studia il divario tra la domanda delle imprese riguardo le nuove competenze e l'offerta che gli studenti rappresentano, aggiungendo la nuova variabile dell'offerta universitaria relativa alla nuova richiesta di competenze proveniente dal mondo del lavoro.

Digital technologies and the environment : desk research on digital technologies diffusion in the italian context

MEDURI, ANDREA
2016/2017

Abstract

The context of reference shows a scenario in which our world is experiencing a period of continuous transformation that have a strong influence on the economy, modifying those that are the existing models in the employment field. This change is the result of the new digital technologies spread, that promote also the boost of automation. Therefore, it allows a new collaborative paradigm in work field that lead to the creation of both new figures and jobs. The main turning point is the emergence of a new business model whose impact is evident on the employment landscape and skill requirement. For sure, this revolution has created mixed feelings. Recent discussion about the impact of these disruptive changes on employment have often polarized opinion: on the one hand who foresee limitless opportunities, on the other hand who foresee massive labour substitution and displacement jobs. Even those jobs that are less directly affected by technological change and have a stable employment situation may require a new skill definition in a few year as the ecosystem, within which they operate, will change. For this reason, the retraining and skill raising program and lifelong learning program will be important to support workers shifting to new roles and to acquire the strategic skills necessary to manage these new concepts. It is clear how this phenomenon is a cross sectorial issue and how the digital skills become more and more relevant. Their diffusion and the level of preparation of workers are two factors to be carefully considered. In addition, it is necessary that business leaders and their organization will also aware about the evolution of the technologies and change of the scenario. The resulting situation, not being prepared to face the challenges of the technological change due to the lack of knowledge, could be unemployment and growing inequality. Therefore, the ability to reskill and upskill workers is critical in order to seize the opportunity offered by these trends. The main issue is to prepare students, the future workforce, for new demand and needs coming from companies, since new jobs are arising and new companies’ need have to be satisfied. A reform in education system is undoubtedly difficult, but even more effective. This action is fundamental because is not possible to exploit all the benefit of the current digital revolution by waiting for the next generation’s workforce to become better prepared. Some actions are needed because of the advance of digital revolution and the consequent mismatching phenomenon. This mismatching is related to companies that offers jobs without finding who has the skill to cover them. The lack of prepared students, who are able to cover new roles and have those required skills, is the biggest challenge to overcome. Universities and companies, along with the government, have to be the main actors of change in our country to take advantage of this digital revolution. The purpose of this study is to provide a vision of what is the state of diffusion and awareness of digital skills and themes that characterize this revolution. In particular it is studied the gap between the demand from companies, regarding the new skills, and the offer that students represent, adding the new variable of the universities offer related to the new request coming from the job field
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2017
2016/2017
Il contesto di riferimento mostra uno scenario in cui il nostro mondo sta vivendo un periodo di continua trasformazione che ha una forte influenza sull'economia, modificando quelli che sono i modelli esistenti nel campo occupazionale. Questo cambiamento è il risultato della diffusione delle nuove tecnologie digitali, che promuovono anche la spinta dell'automazione. Questo cambiamento consente un nuovo paradigma collaborativo in ambito lavorativo che porta alla creazione di nuove figure e posti di lavoro. Il punto di svolta principale è l'emergere di un nuovo modello di business il cui impatto è evidente sul panorama occupazionale e sul fabbisogno di competenze. Di sicuro, questa rivoluzione ha creato sentimenti contrastanti. Da un lato, si trovano quelli che prevedono opportunità illimitate, dall'altro quelli che prevedono una massiccia sostituzione di posti di lavoro. Persino quei lavori che non sono direttamente interessati dal cambiamento tecnologico e che hanno una situazione occupazionale stabile possono subire una nuova definizione di competenze tra qualche anno, poiché l'ecosistema, all'interno del quale operano, cambierà. Per questo motivo, il programma di riqualificazione e di apprendimento permanente saranno importanti per supportare i lavoratori che passano a nuovi ruoli e acquisire le capacità strategiche necessarie per gestire questi nuovi concetti. È chiaro come questo fenomeno sia una questione tran settoriale e come le competenze digitali diventino sempre più rilevanti. La loro diffusione e il livello di preparazione dei lavoratori sono due fattori da considerare con attenzione. Inoltre, è necessario che i leader aziendali e la loro organizzazione siano anche consapevoli dell'evoluzione delle tecnologie e del conseguente cambiamento. Non essere preparati ad affrontare le sfide del cambiamento tecnologico dovuto alla mancanza di conoscenza, potrebbe essere il motivo principale di un aumento di disoccupazione e di una crescente disuguaglianza. Pertanto, la capacità di riformare i lavoratori è fondamentale per cogliere l'opportunità offerta da queste nuove tendenze. Il problema principale è preparare gli studenti, la forza lavoro futura, per la nuova domanda e le esigenze provenienti dalle aziende, poiché occorre soddisfare le esigenze delle nuove imprese. Una riforma del sistema educativo è indubbiamente difficile, ma anche più efficace. Questa azione è fondamentale perché non è possibile sfruttare tutti i benefici dell'attuale rivoluzione digitale aspettando che la forza lavoro della prossima generazione diventi più preparata. Alcune azioni sono necessarie a causa del progresso della rivoluzione digitale e del conseguente fenomeno di disallineamento. Questo disallineamento è legato alle aziende che offrono lavoro senza trovare chi ha l'abilità di coprirle. La mancanza di studenti preparati, in grado di coprire nuovi ruoli e avere quelle competenze richieste, è la più grande sfida da superare. Università e aziende, insieme al governo, devono essere i principali attori del cambiamento nel nostro paese per approfittare di questa rivoluzione digitale. Lo scopo di questo studio è fornire una visione di quello che è lo stato di diffusione e consapevolezza delle competenze digitali e dei temi che caratterizzano questa rivoluzione. In particolare si studia il divario tra la domanda delle imprese riguardo le nuove competenze e l'offerta che gli studenti rappresentano, aggiungendo la nuova variabile dell'offerta universitaria relativa alla nuova richiesta di competenze proveniente dal mondo del lavoro.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2017_12_Meduri.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 1.73 MB
Formato Adobe PDF
1.73 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/137114