Nowadays, the increasing competitiveness of global markets is pushing the supply chains to face and overcome some traditional trade-offs. In fact, customers simultaneously ask for: fast product development, short delivery lead times, high product quality and low prices. This is a critical issue because of the presence of aggressive competitors operating in emerging countries, able to realize high volumes with very low production cost. As consequence, understanding the strategic alignment between the New Product Development (NPD) and the Supply Chain Management (SCM) becomes fundamental for the companies to keep high their profitability. This thesis aims at studying the alignment between the NPD and the SCM with a particular attention to the concept of Customer Order Decoupling Point (CODP). Specifically, the research domain is represented by the Engineer-to-Order (ETO) supply chains, which are mainly exposed to the market variability and risks, due to the low standardization of Production and Engineering processes within them. The analysis of the literature highlights the presence of some gaps. First of all, a methodological gap related to the ETO supply chains: no confirmatory researches based on surveys are present in literature, with respect to the alignment between NPD and SCM. Other gaps are identified with respect to the concept of two-dimensional CODP. Specifically, main design-related factors affecting the two-dimensional CODP positioning are considered. Furthermore, the drivers affecting the two-dimension CODP are studied. Then, the link between factors and drivers is considered. Finally, the impact on the adoption of the supply chain coordination techniques is analyzed. Based on the identified gaps, the research framework and the research questions are defined. The research is conducted as a survey-based confirmatory study. The statistical population is represented by the Italian instrumental mechanics industry, which enters the domain of ETO supply chains. The questionnaire is realized and submitted through the online platform of SurveyMonkey. The research questions are translated in propositions and, then, in statistical hypothesis. Once gathered, data are analyzed thanks to the application of data analysis software like Excel and Minitab. The main analysis performed are: preliminary analysis; cluster analysis; factors analysis; hypothesis testing. The latter is based on the application of different statistical tests and analysis: ANOVA, MANOVA, independence test, single and multivariate linear regression analysis. All the hypothesis formulated are tested. The obtained results are interpreted, to provide the right answers to the research questions. The identified literature gaps are covered, bringing a significant contribution to the literature, and a useful tool is provided for the managerial applications. In fact, the main factors affecting the CODP positioning are identified and the way they actually impact on the positioning itself is studied. Furthermore, the identification of the most important drivers affecting the positioning allows to understand which are the performances which can be optimized through the strategic CODP positioning.

Oggigiorno, il crescente livello di competitività dei mercati mondiali sta spingendo le filiere produttive a fronteggiare e superare alcuni dei trade-offs tradizionali. Infatti, i clienti domandano, allo stesso tempo: rapidità nello sviluppo dei nuovi prodotti, brevi tempi di risposta, alta qualità dei prodotti e prezzi contenuti. Ciò diventa un aspetto critico a causa della presenza di concorrenti agguerriti che operano nei Paesi emergenti, e sono in grado di realizzare elevati volumi con bassi costi di produzione. Quindi, comprendere l'allineamento strategico tra lo Sviluppo di Nuovi Prodotti (NPD) e la Gestione della Supply Chain (SCM) diventa fondamentale per le aziende al fine di mantenere elevata la propria profittabilità. Questa tesi ha l'obiettivo di studiare l'allineamento tra Sviluppo di Nuovi Prodotti e la Gestione della Supply Chain con particolare attenzione al concetto di Punto di Disaccoppiamento (CODP). In particolare, il dominio della ricerca è rappresentato dalle filiere che operano su commessa (ETO), che sono maggiormente esposte alla variabilità e ai rischi dei mercati, a causa della bassa standardizzazione dei processi di Produzione e Progettazione. L'analisi della letteratura evidenzia la presenza di alcune lacune. Prima di tutto, un gap metodologico legato alle filiere ETO: nessuna ricerca confermativa basata su questionari è presente in letteratura, rispetto all'allineamento tra NPD e SCM. Altre lacune sono identificate rispetto al concetto di CODP bidimensionale. In particolare, vengono considerati i principali fattori legati alla progettazione che influenzano il posizionamento bidimensionale del CODP. Inoltre, vengono studiati i driver che influenzano il CODP bidimensionale. Quindi, viene considerato il collegamento tra fattori e driver. Infine, viene analizzato l'impatto sull'adozione delle tecniche di coordinamento della filiera. Sulla base delle lacune individuate, vengono definiti il modello e le domande di ricerca. La ricerca è condotta come studio confermativo basato sul questionario. La popolazione statistica è rappresentata dall'industria italiana della meccanica strumentale, che entra nel dominio delle filiere ETO. Il questionario è realizzato e inviato attraverso la piattaforma online di SurveyMonkey. Le domande di ricerca sono tradotte in proposizioni e, quindi, in ipotesi statistiche. Una volta raccolti, i dati vengono analizzati grazie all'applicazione di software di analisi dei dati come Excel e Minitab. Le principali analisi effettuate sono: analisi preliminare; analisi cluster; analisi dei fattori; test delle ipotesi. Quest'ultimo si basa sull'applicazione di diversi test e analisi statistiche: ANOVA, MANOVA, test di indipendenza, analisi di regressione lineare singola e multivariata. Tutte le ipotesi formulate sono testate. I risultati ottenuti sono interpretati, per fornire le giuste risposte alle domande di ricerca. Le lacune della letteratura identificate sono coperte, apportando un contributo significativo alla letteratura e uno strumento utile per le applicazioni manageriali. Infatti, vengono identificati i principali fattori che influenzano il posizionamento del CODP e viene studiato il modo in cui essi hanno effettivamente impatto sul posizionamento stesso. Inoltre, l'identificazione dei driver più importanti che influenzano il posizionamento consente di capire quali sono le prestazioni che possono essere ottimizzate attraverso il posizionamento strategico del CODP.

New product development and supply chain management alignment in Engineer-To-Order companies

PRENCIPE, GIOVANNI;ARAFATI, SURUSH
2016/2017

Abstract

Nowadays, the increasing competitiveness of global markets is pushing the supply chains to face and overcome some traditional trade-offs. In fact, customers simultaneously ask for: fast product development, short delivery lead times, high product quality and low prices. This is a critical issue because of the presence of aggressive competitors operating in emerging countries, able to realize high volumes with very low production cost. As consequence, understanding the strategic alignment between the New Product Development (NPD) and the Supply Chain Management (SCM) becomes fundamental for the companies to keep high their profitability. This thesis aims at studying the alignment between the NPD and the SCM with a particular attention to the concept of Customer Order Decoupling Point (CODP). Specifically, the research domain is represented by the Engineer-to-Order (ETO) supply chains, which are mainly exposed to the market variability and risks, due to the low standardization of Production and Engineering processes within them. The analysis of the literature highlights the presence of some gaps. First of all, a methodological gap related to the ETO supply chains: no confirmatory researches based on surveys are present in literature, with respect to the alignment between NPD and SCM. Other gaps are identified with respect to the concept of two-dimensional CODP. Specifically, main design-related factors affecting the two-dimensional CODP positioning are considered. Furthermore, the drivers affecting the two-dimension CODP are studied. Then, the link between factors and drivers is considered. Finally, the impact on the adoption of the supply chain coordination techniques is analyzed. Based on the identified gaps, the research framework and the research questions are defined. The research is conducted as a survey-based confirmatory study. The statistical population is represented by the Italian instrumental mechanics industry, which enters the domain of ETO supply chains. The questionnaire is realized and submitted through the online platform of SurveyMonkey. The research questions are translated in propositions and, then, in statistical hypothesis. Once gathered, data are analyzed thanks to the application of data analysis software like Excel and Minitab. The main analysis performed are: preliminary analysis; cluster analysis; factors analysis; hypothesis testing. The latter is based on the application of different statistical tests and analysis: ANOVA, MANOVA, independence test, single and multivariate linear regression analysis. All the hypothesis formulated are tested. The obtained results are interpreted, to provide the right answers to the research questions. The identified literature gaps are covered, bringing a significant contribution to the literature, and a useful tool is provided for the managerial applications. In fact, the main factors affecting the CODP positioning are identified and the way they actually impact on the positioning itself is studied. Furthermore, the identification of the most important drivers affecting the positioning allows to understand which are the performances which can be optimized through the strategic CODP positioning.
CANNAS, VIOLETTA GIADA
CHIABERT, PAOLO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2017
2016/2017
Oggigiorno, il crescente livello di competitività dei mercati mondiali sta spingendo le filiere produttive a fronteggiare e superare alcuni dei trade-offs tradizionali. Infatti, i clienti domandano, allo stesso tempo: rapidità nello sviluppo dei nuovi prodotti, brevi tempi di risposta, alta qualità dei prodotti e prezzi contenuti. Ciò diventa un aspetto critico a causa della presenza di concorrenti agguerriti che operano nei Paesi emergenti, e sono in grado di realizzare elevati volumi con bassi costi di produzione. Quindi, comprendere l'allineamento strategico tra lo Sviluppo di Nuovi Prodotti (NPD) e la Gestione della Supply Chain (SCM) diventa fondamentale per le aziende al fine di mantenere elevata la propria profittabilità. Questa tesi ha l'obiettivo di studiare l'allineamento tra Sviluppo di Nuovi Prodotti e la Gestione della Supply Chain con particolare attenzione al concetto di Punto di Disaccoppiamento (CODP). In particolare, il dominio della ricerca è rappresentato dalle filiere che operano su commessa (ETO), che sono maggiormente esposte alla variabilità e ai rischi dei mercati, a causa della bassa standardizzazione dei processi di Produzione e Progettazione. L'analisi della letteratura evidenzia la presenza di alcune lacune. Prima di tutto, un gap metodologico legato alle filiere ETO: nessuna ricerca confermativa basata su questionari è presente in letteratura, rispetto all'allineamento tra NPD e SCM. Altre lacune sono identificate rispetto al concetto di CODP bidimensionale. In particolare, vengono considerati i principali fattori legati alla progettazione che influenzano il posizionamento bidimensionale del CODP. Inoltre, vengono studiati i driver che influenzano il CODP bidimensionale. Quindi, viene considerato il collegamento tra fattori e driver. Infine, viene analizzato l'impatto sull'adozione delle tecniche di coordinamento della filiera. Sulla base delle lacune individuate, vengono definiti il modello e le domande di ricerca. La ricerca è condotta come studio confermativo basato sul questionario. La popolazione statistica è rappresentata dall'industria italiana della meccanica strumentale, che entra nel dominio delle filiere ETO. Il questionario è realizzato e inviato attraverso la piattaforma online di SurveyMonkey. Le domande di ricerca sono tradotte in proposizioni e, quindi, in ipotesi statistiche. Una volta raccolti, i dati vengono analizzati grazie all'applicazione di software di analisi dei dati come Excel e Minitab. Le principali analisi effettuate sono: analisi preliminare; analisi cluster; analisi dei fattori; test delle ipotesi. Quest'ultimo si basa sull'applicazione di diversi test e analisi statistiche: ANOVA, MANOVA, test di indipendenza, analisi di regressione lineare singola e multivariata. Tutte le ipotesi formulate sono testate. I risultati ottenuti sono interpretati, per fornire le giuste risposte alle domande di ricerca. Le lacune della letteratura identificate sono coperte, apportando un contributo significativo alla letteratura e uno strumento utile per le applicazioni manageriali. Infatti, vengono identificati i principali fattori che influenzano il posizionamento del CODP e viene studiato il modo in cui essi hanno effettivamente impatto sul posizionamento stesso. Inoltre, l'identificazione dei driver più importanti che influenzano il posizionamento consente di capire quali sono le prestazioni che possono essere ottimizzate attraverso il posizionamento strategico del CODP.
Tesi di laurea Magistrale
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