Since the second half of the past century, electronic systems have been implemented in the automotive market, in particular in the racing sector. This "tesi" work is the result of my stage at Ducati Corse, where I worked as MotoGP electronics engineer. During this time period, I had the opportunity to work in every step of the design process of new devices, from specifications to the final product. Considering the confidentality of my work, in this "tesi" will not be reported a real design case, just the steps needed to build an electronic system will be addressed instead. General project aims, their hardware and software implementations and the testing process will be treated in the following. In particular, standard automotive circuit topologies will be presented as well as their evolutions needed by MotoGP implementation. Also, typical software structures and testing systems needed to ensure a correct operation of the devices will be addressed.
Dalla metà del secolo passato, i sistemi elettronici hanno potuto trovare applicazione nel mercato automotive, specialmente nelle corse. Questo lavoro di tesi è frutto della mia esperienza di sei mesi presso Ducati Corse, dove ho lavorato come progettista di sistemi elettronici su MotoGP. Durante questo periodo ho avuto l'opportunità di operare in tutte le fasi del processo di ingegnerizzazione di nuovi moduli, dalle specifiche al prodotto finito. Considerata la riservatezza del materiale da me realizzato, in questa tesi non sarà riportato un reale progetto ma verranno solamente analizzate le fasi necessarie alla realizzazione di un sistema elettronico. Saranno quindi descritti i generali obiettivi di progetto, la loro implementazione hardware e software ed il processo di testing. In particolare, saranno descritte le topologie circuitali comunemente usate in ambito automotive e le relative evoluzioni necessarie all'implementazione su MotoGP. Saranno inoltre presentate le tipiche strutture software e l'insieme di sistemi di testing ed analisi dati necessari ad assicurare il funzionamento dei dispositivi sui campi di gara.
Progettazione di sistemi elettronici per applicazione su MotoGP
BORRONI, DANIELE
2016/2017
Abstract
Since the second half of the past century, electronic systems have been implemented in the automotive market, in particular in the racing sector. This "tesi" work is the result of my stage at Ducati Corse, where I worked as MotoGP electronics engineer. During this time period, I had the opportunity to work in every step of the design process of new devices, from specifications to the final product. Considering the confidentality of my work, in this "tesi" will not be reported a real design case, just the steps needed to build an electronic system will be addressed instead. General project aims, their hardware and software implementations and the testing process will be treated in the following. In particular, standard automotive circuit topologies will be presented as well as their evolutions needed by MotoGP implementation. Also, typical software structures and testing systems needed to ensure a correct operation of the devices will be addressed.File | Dimensione | Formato | |
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