In this Thesis a study on Fuel Cells for railway applications is done. In particular two situations are analyzed: 1. hydrogen trains on the Brescia - Iseo - Edolo line; 2. "Last-Mile" application for 2200 t freight trains, new weight target in Lumbardy and the neighbouring Regions. The objective of this Thesis is to find eco-friendly solutions to low-medium traffic lines and in rail yards, where the electrification would be too expensive or impossible from a practical point of view. The most important challenge is to keep - or improve - the performance of the rail vehicles in comparison to the diesel traction even when facing strong slopes and/or hauling heavy trains: this is a matter of fundamental importance nowadays.
Con questo elaborato si vuole fare uno studio sull’applicazione di fuel cell in ambito ferroviario. In particolare, verranno analizzate due applicazioni: 1. La messa in servizio di treni a idrogeno sulla linea Brescia – Iseo – Edolo; 2. Last-Mile per treni merci di 2200 t, nuovo “target” delle ferrovie in Lombardia e regioni confinanti. Inoltre, si vuole anche fare attenzione alle nuove tecnologie di accumulo, quali la flow battery. Questa tesi si propone dunque di trovare soluzioni eco-friendly per linee con traffico medio – basso e negli scali merci, dove l’elettrificazione risulterebbe molto onerosa o impossibile per motivi pratici. La sfida più importante è riuscire a mantenere (se non migliorare) le prestazioni dei mezzi rispetto alla trazione diesel anche in presenza di forti pendenze e/o masse in gioco, azzerando allo stesso tempo le emissioni nocive: un fattore di assoluta importanza ai giorni nostri.
Applicazione delle fuel cell per l'alimentazione dei veicoli ferroviari
PELI, JOSHUA
2016/2017
Abstract
In this Thesis a study on Fuel Cells for railway applications is done. In particular two situations are analyzed: 1. hydrogen trains on the Brescia - Iseo - Edolo line; 2. "Last-Mile" application for 2200 t freight trains, new weight target in Lumbardy and the neighbouring Regions. The objective of this Thesis is to find eco-friendly solutions to low-medium traffic lines and in rail yards, where the electrification would be too expensive or impossible from a practical point of view. The most important challenge is to keep - or improve - the performance of the rail vehicles in comparison to the diesel traction even when facing strong slopes and/or hauling heavy trains: this is a matter of fundamental importance nowadays.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/137355