The growing concern for road accidents and fatalities has forced car manufacturers to introduce several electronic systems on the vehicles, such as the so called Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), which are designed to manage everyday and common driving scenarios. Among these systems there is the Lane Change Decision Aid Systems (LCDAS), which supports the driver during the lane change maneuver. Nowadays such system is already implemented on several standard road cars, while there are no motorbikes in production equipped with LCDAS. The starting point of this work is represented by a Lane Change Decision Aid Systems for motorbikes in straight driving scenario, developed in 2016. The aim of this work is to address the issue of how to best-notificate to the driver the warning represented by upcoming vehicles, and to extend such results also to the turning scenario. First an introduction on LCDAS motivation and state of the art is presented, including examples on real applications on cars and an overview of the regulations that must be followed. Then LCDAS implementation on the motorbike is fully described, together with adopted sensor and hardware components. Finally the LCDAS logic is explained in detail, focusing in particular on the analysis of the warning-notification strategies and the turn extension feature. LCDAS implementation is constantly tested in real driving conditions throughout all the stages of the work.
La crescente preoccupazione per le vittime e gli incidenti stradali ha portato i produttori di automobili a introdurre diversi sistemi elettronici sulle vetture, come i cosiddetti Sistemi Avanzati di Assistenza alla Guida (ADAS), progettati per gestire le situazioni più comuni durante gli scenari di guida di tutti i giorni. Tra questi sistemi è presente il Lane Change Decision Aid Systems (LCDAS), che supporta il guidatore durante la manovra di cambio di corsia. Attualmente tale sistema è già implementato su normali autovetture, mentre non ci sono motoveicoli in produzione equipaggiati con sistemi LCDAS. Il punto di inizio di questo lavoro consiste in un sistema Lane Change Decision Aid Systems per motoveicoli pensato per uno scenario di guida in rettilineo, sviluppato nel 2016. L'obiettivo di questo progetto è di affrontare la questione di come meglio notificare al guidatore il pericolo rappresentato dai veicoli sopraggiungenti, e di estendere tali risultati anche al caso di negoziazione curva. Per prima cosa viene presentata un'introduzione sulle motivazioni e lo stato dell'arte dei sistemi LCDAS, contenente esempi di applicazioni reali su automobili e una panoramica sui regolamenti da rispettare. Successivamente viene descritta l'implementazione del sistema LCDAS sul motoveicolo, insieme al sensore scelto e alle componenti hardware utilizzate. Infine viene spiegata nel dettaglio la logica LCDAS, focalizzando l'attenzione sull'analisi delle strategie di notifica del pericolo e sulla funzionalità di estensione al caso curva. L'implementazione di LCDAS è costantemente testata in condizioni di guida reali durante tutte le fasi del progetto.
Analysis and design of an improved lane change assist algorithm for motorcycles
BERETTA, GABRIELE
2016/2017
Abstract
The growing concern for road accidents and fatalities has forced car manufacturers to introduce several electronic systems on the vehicles, such as the so called Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), which are designed to manage everyday and common driving scenarios. Among these systems there is the Lane Change Decision Aid Systems (LCDAS), which supports the driver during the lane change maneuver. Nowadays such system is already implemented on several standard road cars, while there are no motorbikes in production equipped with LCDAS. The starting point of this work is represented by a Lane Change Decision Aid Systems for motorbikes in straight driving scenario, developed in 2016. The aim of this work is to address the issue of how to best-notificate to the driver the warning represented by upcoming vehicles, and to extend such results also to the turning scenario. First an introduction on LCDAS motivation and state of the art is presented, including examples on real applications on cars and an overview of the regulations that must be followed. Then LCDAS implementation on the motorbike is fully described, together with adopted sensor and hardware components. Finally the LCDAS logic is explained in detail, focusing in particular on the analysis of the warning-notification strategies and the turn extension feature. LCDAS implementation is constantly tested in real driving conditions throughout all the stages of the work.File | Dimensione | Formato | |
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