Business archives are realities that have little to share with the archives commonly understood. This is because the company is a changing reality, which follows its own routes and forms, evolves, fails, is transformed, etc. Business archives are not only made up of paper documents, but also include products, tools, projects, photographs, samples, advertising material, etc. A company produces goods or services, so also the material stored in its archive will be the direct emanation of the company's activity. For some years more and more institutions have decided to give order to its heritage by structuring it and making it a resource from which to draw from different points of view. A well-structured company archive is both a heritage marketing tool and a basin in which to research and collect material to be used to undertake a heritage action. You can adopt different strategies of heritage marketing, the intent is to create an added value to bring back to brands and products. Entering more specifically the archives of fashion companies, this widespread attention by the brands to their heritage, to be preserved, organized and used for the different business strategies, is all in all a fairly recent need; even if there are no longer farsighted experiences. The archive of a fashion house is a collection of heterogeneous sources, a real treasure, because it is considered a repository of design ideas and application solutions to be carefully preserved to avoid the dispersion of creative effort. The goal is not only to document, collect information about the product but also constitutes a starting point for the creation of new products and is an important testimony about the production processes. The analyzed case studies are interesting examples of archives of fashion companies, among the final comparison analyzes very often emerges that one of the main weaknesses is the lack of partiality of the digitization of the material or the inaccessibility of the material itself. Considering the importance of dissemination and sharing of knowledge, able to stimulate creativity and open the way to new opportunities and projects, I have gained the conviction that the processes of digitization and online dissemination of archives are able to significantly increase the opportunities to disseminate knowledge of documentary materials.Based on these considerations, my project proposal includes the creation of a digital platform, divided into three levels of use, which offers the possibility, to a large number of users, to access information that is usually inaccessible and on the company side to exploit the own assets to have an economic advantage.

Gli archivi d’impresa sono realtà che hanno poco da condividere con gli archivi comunemente intesi. Questo poiché l’impresa è una realtà mutevole, che segue itinerari e forme proprie, si evolve, fallisce, si trasforma etc. Gli archivi d’impresa non sono costituiti solamente da documentazione cartacea, ma includono anche prodotti, strumenti, progetti, fotografie, campioni, materiale pubblicitario etc. Un’azienda produce beni o servizi, così anche il materiale conservato nel suo archivio sarà la diretta emanazione dell’attività aziendale. Da alcuni anni sempre più istituzioni hanno deciso di dare ordine al proprio patrimonio strutturandolo e facendone una risorsa da cui attingere sotto diversi punti di vista. Un archivio aziendale ben strutturato è sia uno strumento di heritage marketing che un bacino nel quale ricercare e prelevare materiale da utilizzare per intraprendere un’azione heritage. Si possono adottare diverse strategie di heritage marketing, l’intento è quello di creare un valore aggiunto da riportare su marchi e prodotti. Entrando più nello specifico degli archivi delle imprese moda, questa diffusa attenzione da parte dei brand al proprio patrimonio, da conservare, organizzare e utilizzare per le diverse strategie aziendali, è tutto sommato un’esigenza abbastanza recente; anche se non mancano esperienze più lungimiranti. L’archivio di una maison di moda è un insieme di fonti eterogenee, un vero tesoro, perché considerato un giacimento di idee progettuali e soluzioni applicative da conservare con cura per evitare la dispersione dello sforzo creativo. L’obiettivo non è solo quello di documentare, raccogliere informazioni riguardo al prodotto ma costituisce anche un punto di partenza per la creazione di nuovi prodotti ed è una testimonianza importante riguardo i processi di produzione. I casi studio analizzati sono esempi interessanti di archivi delle imprese moda, tra le analisi di confronto finale emerge molto spesso che uno dei principali punti di debolezza è la mancanza a parzialità della digitalizzazione del materiale o l’inaccessibilità del materiale stesso. Considerando l’importanza della diffusione e condivisione della conoscenza, in grado di stimolare la creatività ed aprire la strada a nuove opportunità e progetti, ho maturato la convinzione che i processi di digitalizzazione e diffusione online degli archivi siano in grado di aumentare in maniera significativa le opportunità di divulgazione della conoscenza dei materiali documentari. Sulla base di queste considerazioni la mia proposta progettuale prevede la creazione di una piattaforma digitale, suddivisa in tre livelli di fruizione, che offre la possibilità, ad un ampio numero utenti, di accedere a informazioni per buona parte solitamente inaccessibili e lato azienda di sfruttare il proprio patrimonio per avere un tornaconto economico.

Archivio : una risorsa per il futuro

ZITELLI, LISA
2016/2017

Abstract

Business archives are realities that have little to share with the archives commonly understood. This is because the company is a changing reality, which follows its own routes and forms, evolves, fails, is transformed, etc. Business archives are not only made up of paper documents, but also include products, tools, projects, photographs, samples, advertising material, etc. A company produces goods or services, so also the material stored in its archive will be the direct emanation of the company's activity. For some years more and more institutions have decided to give order to its heritage by structuring it and making it a resource from which to draw from different points of view. A well-structured company archive is both a heritage marketing tool and a basin in which to research and collect material to be used to undertake a heritage action. You can adopt different strategies of heritage marketing, the intent is to create an added value to bring back to brands and products. Entering more specifically the archives of fashion companies, this widespread attention by the brands to their heritage, to be preserved, organized and used for the different business strategies, is all in all a fairly recent need; even if there are no longer farsighted experiences. The archive of a fashion house is a collection of heterogeneous sources, a real treasure, because it is considered a repository of design ideas and application solutions to be carefully preserved to avoid the dispersion of creative effort. The goal is not only to document, collect information about the product but also constitutes a starting point for the creation of new products and is an important testimony about the production processes. The analyzed case studies are interesting examples of archives of fashion companies, among the final comparison analyzes very often emerges that one of the main weaknesses is the lack of partiality of the digitization of the material or the inaccessibility of the material itself. Considering the importance of dissemination and sharing of knowledge, able to stimulate creativity and open the way to new opportunities and projects, I have gained the conviction that the processes of digitization and online dissemination of archives are able to significantly increase the opportunities to disseminate knowledge of documentary materials.Based on these considerations, my project proposal includes the creation of a digital platform, divided into three levels of use, which offers the possibility, to a large number of users, to access information that is usually inaccessible and on the company side to exploit the own assets to have an economic advantage.
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2017
2016/2017
Gli archivi d’impresa sono realtà che hanno poco da condividere con gli archivi comunemente intesi. Questo poiché l’impresa è una realtà mutevole, che segue itinerari e forme proprie, si evolve, fallisce, si trasforma etc. Gli archivi d’impresa non sono costituiti solamente da documentazione cartacea, ma includono anche prodotti, strumenti, progetti, fotografie, campioni, materiale pubblicitario etc. Un’azienda produce beni o servizi, così anche il materiale conservato nel suo archivio sarà la diretta emanazione dell’attività aziendale. Da alcuni anni sempre più istituzioni hanno deciso di dare ordine al proprio patrimonio strutturandolo e facendone una risorsa da cui attingere sotto diversi punti di vista. Un archivio aziendale ben strutturato è sia uno strumento di heritage marketing che un bacino nel quale ricercare e prelevare materiale da utilizzare per intraprendere un’azione heritage. Si possono adottare diverse strategie di heritage marketing, l’intento è quello di creare un valore aggiunto da riportare su marchi e prodotti. Entrando più nello specifico degli archivi delle imprese moda, questa diffusa attenzione da parte dei brand al proprio patrimonio, da conservare, organizzare e utilizzare per le diverse strategie aziendali, è tutto sommato un’esigenza abbastanza recente; anche se non mancano esperienze più lungimiranti. L’archivio di una maison di moda è un insieme di fonti eterogenee, un vero tesoro, perché considerato un giacimento di idee progettuali e soluzioni applicative da conservare con cura per evitare la dispersione dello sforzo creativo. L’obiettivo non è solo quello di documentare, raccogliere informazioni riguardo al prodotto ma costituisce anche un punto di partenza per la creazione di nuovi prodotti ed è una testimonianza importante riguardo i processi di produzione. I casi studio analizzati sono esempi interessanti di archivi delle imprese moda, tra le analisi di confronto finale emerge molto spesso che uno dei principali punti di debolezza è la mancanza a parzialità della digitalizzazione del materiale o l’inaccessibilità del materiale stesso. Considerando l’importanza della diffusione e condivisione della conoscenza, in grado di stimolare la creatività ed aprire la strada a nuove opportunità e progetti, ho maturato la convinzione che i processi di digitalizzazione e diffusione online degli archivi siano in grado di aumentare in maniera significativa le opportunità di divulgazione della conoscenza dei materiali documentari. Sulla base di queste considerazioni la mia proposta progettuale prevede la creazione di una piattaforma digitale, suddivisa in tre livelli di fruizione, che offre la possibilità, ad un ampio numero utenti, di accedere a informazioni per buona parte solitamente inaccessibili e lato azienda di sfruttare il proprio patrimonio per avere un tornaconto economico.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/138294