The purpose of this dissertation is the analysis of the development perspectives of Budget Hotels in Italy. The investigation is divided in two parts: the first about the description of these particular Hotels, with the explanation of their peculiarities and the differences that distinguish them from a traditional Hotel, while the second concern the quantitative analysis about the future market development. After having reported the growth process of this accommodation type, the focus is put on the actual limited supply of Budget Hotels in Italy, with the subsequent data analysis. The methodology has consisted to collect a series of targeted data about the customer satisfaction in Budget Hotels, through a survey purposed to a sample of 306 Italian travelers, that usually travel around the world for different reasons, in order to outline a clear client profile for these structures, with their preferences and needs in terms of comfort, price and services requirements. Then, the touristic flow in Italy has been analyzed, with a focus on the ‘’Midscale’’ and ‘’Economy’’ Hospitality Markets, because it is the target that a Budget Hotel point to reach. Making this investigation, has been possible to realize if there are correlations between the market offer and the budget hotel clients demand, in terms of services, price and locations, identifying which are the main features that these accommodation structures must have in order to satisfy the needs of Italian Market clients.
Lo scopo di questa tesi è analizzare le prospettive di sviluppo di strutture ricettive di tipo Budget Hotel nel mercato Italiano. L'analisi è suddivisa in due parti: nella prima è presente una descrizione dettagliata delle caratteristiche e le peculiarità di questi Hotel, indicando le differenze rispetto agli alberghi tradizionali sia in termini di design che di servizi, mentre la seconda è inerente all’analisi dei possibili futuri sviluppi di questa categoria. Dopo una descrizione del processo di crescita di questa categoria, viene riportata l’attuale offerta di tipo Budget in Italia, proseguendo con l’analisi quantitativa. La metodologia adottata consiste nell’aver analizzato una serie di dati riguardanti l’esperienza e la soddisfazione dei clienti dei Budget Hotel, raccolti tramite un questionario proposto a una base di 306 viaggiatori Italiani, che sono soliti viaggiare per il mondo, sia per motivi di lavoro, sia per vacanza o tempo libero. L’obiettivo del sondaggio è stato quello di valutare il loro livello di soddisfazione e i servizi ricercati all’interno di una struttura ricettiva di questo tipo, in modo tale da delineare un chiaro profilo del cliente medio, in termini di spesa, durata del soggiorno e preferenze. In seguito, è stato analizzato il flusso turistico in Italia, focalizzandosi sugli arrivi e le presenze nelle strutture alberghiere di fascia media, poiché un Budget Hotel mira allo stesso target di clientela. L’analisi incrociata di questi dati, ha permesso di capire se ci sono correlazioni tra l’offerta di fascia media presente sul mercato Italiano e la domanda dei clienti Budget, in termini di servizi, prezzo e location. Inoltre è stata identificata, sulla base delle preferenze dei clienti, quali sono le principali caratteristiche che dovrebbe avere un Budget Hotel in Italia, in modo tale da soddisfare la domanda presente sul mercato.
Development perspectives of budget hotels market in the Italian hospitality industry
DI GIROLAMO, SIMONE
2016/2017
Abstract
The purpose of this dissertation is the analysis of the development perspectives of Budget Hotels in Italy. The investigation is divided in two parts: the first about the description of these particular Hotels, with the explanation of their peculiarities and the differences that distinguish them from a traditional Hotel, while the second concern the quantitative analysis about the future market development. After having reported the growth process of this accommodation type, the focus is put on the actual limited supply of Budget Hotels in Italy, with the subsequent data analysis. The methodology has consisted to collect a series of targeted data about the customer satisfaction in Budget Hotels, through a survey purposed to a sample of 306 Italian travelers, that usually travel around the world for different reasons, in order to outline a clear client profile for these structures, with their preferences and needs in terms of comfort, price and services requirements. Then, the touristic flow in Italy has been analyzed, with a focus on the ‘’Midscale’’ and ‘’Economy’’ Hospitality Markets, because it is the target that a Budget Hotel point to reach. Making this investigation, has been possible to realize if there are correlations between the market offer and the budget hotel clients demand, in terms of services, price and locations, identifying which are the main features that these accommodation structures must have in order to satisfy the needs of Italian Market clients.File | Dimensione | Formato | |
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