Indonesia, as 4th largest populated country in the world has significant contribution for the trading of goods across the globe. Port has been the key of this aspect in Indonesia since the form of the country as an archipelago, plenty of islands. Historically, Indonesia has been strongly influenced by the trading since very beginning, before the age of discovery till nowadays. In Indonesia, there were several main ports, Tanjung Priok of Jakarta as the leader, and then Tanjung Perak of Surabaya followed. In the future, the Government are planning to increase the capacity of its ports, in which resulting Surabaya’s port will increase 150% its capacity from now more than Jakarta which only less than 50%. Port and trading in Surabaya, as the second largest city of Indonesia, has been the core of the city. In this case we traced back from the early 19th century till nowadays how the city has been developed. Surabaya were developed greatly during The Dutch Colonialization period, in which the canal that cutting this city into 2 parts has been playing important role for trading in previous times. The canal was used as main city infrastructure to deliver goods from the city to the port. Currently, ex Dutch old town area in the city are in decaying process and the canal spine are somehow neglected spaces. To recall the great memory of its importance in the past, we are envisioning to revitalize the historical canal, reclaiming the city’s spine to dedicate it as main public spaces in the city in which can be generate a great impact to this district. Moreover, we also proposing to develop Museum of Trade as part of the several cores of the canal spine to celebrate the city’s greatness of its port and doing business. This museum will exhibit how the trading and its effects throughout ages, start from Age of Discovery, Colonialization period, Globalization era and Future possibilities. In the other hand, the museum also will serve as public lounge of the city, incorporating the city’s historical context and canal.

L'Indonesia, come quarto paese più popolato al mondo, ha un contributo significativo per lo scambio di merci in tutto il mondo. Il porto è stato la chiave di questo aspetto in Indonesia fin dalla forma del paese come un arcipelago, un sacco di isole. Storicamente, l'Indonesia è stata fortemente influenzata dal commercio sin dall'inizio, prima dell'età della scoperta fino ai giorni nostri. In Indonesia c'erano diversi porti principali, Tanjung Priok di Giacarta come leader, e poi Tanjung Perak di Surabaya. In futuro, il governo sta progettando di aumentare la capacità dei suoi porti, in cui il porto di Surabaya risultante aumenterà del 150% la sua capacità da ora più di Jakarta che solo meno del 50%. Il porto e il commercio a Surabaya, come la seconda città più grande dell'Indonesia, è stato il cuore della città. In questo caso siamo risaliti dall'inizio del XIX secolo fino ad oggi come è stata sviluppata la città. Surabaya si sviluppò notevolmente durante il periodo della colonizzazione olandese, in cui il canale che tagliando questa città in 2 parti ha giocato un ruolo importante per il commercio in epoche precedenti. Il canale è stato utilizzato come infrastruttura principale della città per trasportare merci dalla città al porto. Attualmente, l'ex area della città vecchia olandese nella città è in decadimento e la spina dorsale del canale è in qualche modo degli spazi avanzati. Per ricordare il grande ricordo della sua importanza nel passato, stiamo immaginando di rivitalizzare il canale storico, reclamando la spina dorsale della città per dedicarlo come principali spazi pubblici della città in cui può generare un grande impatto in questo distretto. Inoltre, proponiamo anche di sviluppare il Museum of Trade come parte dei numerosi nuclei della spina dorsale del canale per celebrare la grandezza della città del suo porto e fare affari. Questo museo mostrerà come gli effetti del commercio nel corso delle varie epoche, iniziando da Age of Discovery, Colonialization, Globalization Era e Future. D'altra parte, il museo fungerà anche da salotto pubblico della città, incorporando il contesto storico della città e il canale.

Reclaiming city spine. Revitalizing Surabaya historical canal

WANG, CHAORAN;PRADANGGA, CHRISTIANDY
2016/2017

Abstract

Indonesia, as 4th largest populated country in the world has significant contribution for the trading of goods across the globe. Port has been the key of this aspect in Indonesia since the form of the country as an archipelago, plenty of islands. Historically, Indonesia has been strongly influenced by the trading since very beginning, before the age of discovery till nowadays. In Indonesia, there were several main ports, Tanjung Priok of Jakarta as the leader, and then Tanjung Perak of Surabaya followed. In the future, the Government are planning to increase the capacity of its ports, in which resulting Surabaya’s port will increase 150% its capacity from now more than Jakarta which only less than 50%. Port and trading in Surabaya, as the second largest city of Indonesia, has been the core of the city. In this case we traced back from the early 19th century till nowadays how the city has been developed. Surabaya were developed greatly during The Dutch Colonialization period, in which the canal that cutting this city into 2 parts has been playing important role for trading in previous times. The canal was used as main city infrastructure to deliver goods from the city to the port. Currently, ex Dutch old town area in the city are in decaying process and the canal spine are somehow neglected spaces. To recall the great memory of its importance in the past, we are envisioning to revitalize the historical canal, reclaiming the city’s spine to dedicate it as main public spaces in the city in which can be generate a great impact to this district. Moreover, we also proposing to develop Museum of Trade as part of the several cores of the canal spine to celebrate the city’s greatness of its port and doing business. This museum will exhibit how the trading and its effects throughout ages, start from Age of Discovery, Colonialization period, Globalization era and Future possibilities. In the other hand, the museum also will serve as public lounge of the city, incorporating the city’s historical context and canal.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
20-dic-2017
2016/2017
L'Indonesia, come quarto paese più popolato al mondo, ha un contributo significativo per lo scambio di merci in tutto il mondo. Il porto è stato la chiave di questo aspetto in Indonesia fin dalla forma del paese come un arcipelago, un sacco di isole. Storicamente, l'Indonesia è stata fortemente influenzata dal commercio sin dall'inizio, prima dell'età della scoperta fino ai giorni nostri. In Indonesia c'erano diversi porti principali, Tanjung Priok di Giacarta come leader, e poi Tanjung Perak di Surabaya. In futuro, il governo sta progettando di aumentare la capacità dei suoi porti, in cui il porto di Surabaya risultante aumenterà del 150% la sua capacità da ora più di Jakarta che solo meno del 50%. Il porto e il commercio a Surabaya, come la seconda città più grande dell'Indonesia, è stato il cuore della città. In questo caso siamo risaliti dall'inizio del XIX secolo fino ad oggi come è stata sviluppata la città. Surabaya si sviluppò notevolmente durante il periodo della colonizzazione olandese, in cui il canale che tagliando questa città in 2 parti ha giocato un ruolo importante per il commercio in epoche precedenti. Il canale è stato utilizzato come infrastruttura principale della città per trasportare merci dalla città al porto. Attualmente, l'ex area della città vecchia olandese nella città è in decadimento e la spina dorsale del canale è in qualche modo degli spazi avanzati. Per ricordare il grande ricordo della sua importanza nel passato, stiamo immaginando di rivitalizzare il canale storico, reclamando la spina dorsale della città per dedicarlo come principali spazi pubblici della città in cui può generare un grande impatto in questo distretto. Inoltre, proponiamo anche di sviluppare il Museum of Trade come parte dei numerosi nuclei della spina dorsale del canale per celebrare la grandezza della città del suo porto e fare affari. Questo museo mostrerà come gli effetti del commercio nel corso delle varie epoche, iniziando da Age of Discovery, Colonialization, Globalization Era e Future. D'altra parte, il museo fungerà anche da salotto pubblico della città, incorporando il contesto storico della città e il canale.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/138794