Digital technologies are changing the way companies operate in their industry. Therefore, it is no more possible to face this new digital context with a classical Business Strategy, we believe the time is right to focus on a Digital Business Strategy (DBS). The purpose of the presented thesis is first of all to investigate the relations between Business, IT and Digital Strategy and the differences between their definitions and roles, thus formally proposing a clear concept of Digital Business Strategy, since in the literature there is a little bit of unclarity around this topic. About this, we propose also a matrix (relative positioning, relationship type matrix) that clarifies the different kinds of relations between IT Strategy and Business Strategy. Furthermore, the presented work has the objective of studying the standard strategy formulation process and proposing a DBS making process – identifying and including a set of new frameworks and theory regarding the DBS theme – to face the new context. We also illustrate an analysis of the impacts that the adoption of the DBS making process could bring to the Business Model, basing on a theoretical review of the literature and face-to-face qualitative interviews to a sample of managers.

Le tecnologie digitali stanno cambiando il modo in cui le aziende operano nel loro settore. Pertanto, non è più possibile affrontare questo nuovo contesto digitale con una classica Business Strategy, riteniamo che sia giunto il momento di concentrarsi su una Digital Business Strategy (DBS). Lo scopo della tesi presentata è prima di tutto quello di indagare le relazioni tra Business, IT e Digital Strategy e le differenze tra le loro definizioni e ruoli, proponendo quindi formalmente un concetto chiaro di Digital Business Strategy, poiché in letteratura c'è poca chiarezza attorno a questo argomento. A questo proposito, proponiamo anche una matrice (matrice posizionamento relativo, tipo di relazione) che chiarisce i diversi tipi di relazioni tra IT Strategy e Business Strategy. Inoltre, il lavoro presentato ha l'obiettivo di studiare il processo standard di formulazione della strategia e di proporre un processo di creazione della DBS – identificando e includendo una serie di nuovi modelli e teorie sul tema DBS – per affrontare il nuovo contesto. Illustriamo anche un'analisi degli impatti che l'adozione del processo di formulazione della DBS potrebbe apportare al Business Model, basandosi su una revisione teorica della letteratura e interviste qualitative faccia-a-faccia a un campione di manager.

Exploring the relations between business strategy, IT strategy and digital strategy : the digital business strategy making process

PECNICH, MATTEO
2016/2017

Abstract

Digital technologies are changing the way companies operate in their industry. Therefore, it is no more possible to face this new digital context with a classical Business Strategy, we believe the time is right to focus on a Digital Business Strategy (DBS). The purpose of the presented thesis is first of all to investigate the relations between Business, IT and Digital Strategy and the differences between their definitions and roles, thus formally proposing a clear concept of Digital Business Strategy, since in the literature there is a little bit of unclarity around this topic. About this, we propose also a matrix (relative positioning, relationship type matrix) that clarifies the different kinds of relations between IT Strategy and Business Strategy. Furthermore, the presented work has the objective of studying the standard strategy formulation process and proposing a DBS making process – identifying and including a set of new frameworks and theory regarding the DBS theme – to face the new context. We also illustrate an analysis of the impacts that the adoption of the DBS making process could bring to the Business Model, basing on a theoretical review of the literature and face-to-face qualitative interviews to a sample of managers.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2017
2016/2017
Le tecnologie digitali stanno cambiando il modo in cui le aziende operano nel loro settore. Pertanto, non è più possibile affrontare questo nuovo contesto digitale con una classica Business Strategy, riteniamo che sia giunto il momento di concentrarsi su una Digital Business Strategy (DBS). Lo scopo della tesi presentata è prima di tutto quello di indagare le relazioni tra Business, IT e Digital Strategy e le differenze tra le loro definizioni e ruoli, proponendo quindi formalmente un concetto chiaro di Digital Business Strategy, poiché in letteratura c'è poca chiarezza attorno a questo argomento. A questo proposito, proponiamo anche una matrice (matrice posizionamento relativo, tipo di relazione) che chiarisce i diversi tipi di relazioni tra IT Strategy e Business Strategy. Inoltre, il lavoro presentato ha l'obiettivo di studiare il processo standard di formulazione della strategia e di proporre un processo di creazione della DBS – identificando e includendo una serie di nuovi modelli e teorie sul tema DBS – per affrontare il nuovo contesto. Illustriamo anche un'analisi degli impatti che l'adozione del processo di formulazione della DBS potrebbe apportare al Business Model, basandosi su una revisione teorica della letteratura e interviste qualitative faccia-a-faccia a un campione di manager.
Tesi di laurea Magistrale
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