This Master Thesis work aims at two main objectives: the first to investigate in detail the contribution that Digital Sport Startups have provided to the Sport Industry through the use of Digital Technologies and the second to identify which are the main determinants that lead to the success of a Digital Sport Startup. Through a detailed bibliographic analysis, the main trends and characteristics of the industry of sport have been detected that have allowed to build “The Macro-Categories Model” with the four main assets that are more affected by Digital Innovation: Athlete/Team, on the Sport Side, Fan, Brands and Facilities, on the Business side. Thanks to a methodical and rigorous tabulation of Digital Sport Startups that have characterized and revolutionized the sport in the last years, 988 Digital Sport Startups have been identified and categorised in a database. A detail description of the sector is depicted, as regards geographical, technological and economical aspects, detecting which were the trend more important and identifying distinctive and common features of Digital Sport Startups. North America is confirmed to be the perfect environment for the proliferation of these firms with Europe at the second place. The solutions for the Athlete are the largest followed by that for the Fan. Platform represent the technology most common, followed by applications and wearables. The only one performance measure available to us was the survival rate of a Digital Sport Startup. This data was used to verify whether Digital Sport Startups were successful or not. Two different analyses to assess the main factors that describe the success of a Startup in the Sport Industry for the major markets of reference (North America and Europe) were run: Logistic Regression and Qualitative Comparative Analysis. The analysis for North America shows that a successful Digital Sport Startup is placed on the business quadrant for the professionals focusing in particular on the management of fans. As regards Europe, a successful Digital Sport Startup is addressed to the management of the fan base as the American case, but also to the management of the events for the amateurs and the management of athletic performances of professionals.

Questo lavoro di Tesi si prefigge due principali obiettivi: il primo di indagare dettagliatamente il contributo che le Digital Sport Startup hanno apportato all’industria dello Sport attraverso l’uso delle tecnologie digitali e il secondo di identificare quali sono i determinanti principali che conducono al successo di una Digital Sport Startup. Attraverso una dettagliata analisi bibliografica, sono stati individuati i principali trend e caratteristiche dell’industria dello sport che hanno permesso di costruire il “The Macro-Categories Model” con i 4 principali asset che sono maggiormente colpiti dall’innovazione digitale: Athlete/Team, nella parte sportiva, Fan, Brands e Facilities, nella parte di Business. Grazie ad una metodica e rigorosa catalogazione delle Digital Sport Startup che hanno caratterizzato e rivoluzionato lo sport negli ultimi anni, 988 Digital Sport Startup sono state identificate e categorizzate in un database. Una dettagliata descrizione del settore viene offerta, riguardo ad aspetti geografici, tecnologici ed economici, individuando quali fossero i trend più importanti e identificando i tratti distintivi e comuni delle Digital Sport Startup. Il Nord America si conferma essere l’ambiente perfetto per la proliferazione di queste imprese con l’Europa che si piazza subito dietro. Le soluzioni per l’atleta sono le più numerose seguite da quelle per il Fan. Le piattaforme rappresentano la tecnologia più diffusa, seguita dalle applicazioni e dai wearable. L’unica misura di performance a nostra disposizione era il tasso di sopravvivenza di una Digital Sport Startup. Questo dato è stato utilizzato per verificare se le Digital Sport Startup fossero di successo o no. Due differenti analisi per determinare i principali fattori che caratterizzano il successo di una Startup nel settore dello sport per i due mercati principali di riferimento (Nord America e Europa) sono state condotte: Regressione Logistica e Qualitative Comparative Analysis. L’analisi per il Nord America mostra che una Digital Sport Startup di successo è posizionata nel quadrante business per i professionisti concentrandosi in particolare nella gestione del Fan. Per quanto riguarda l’Europa, una Digital Sport Startup di successo è indirizzata anche essa alla gestione della fan base, ma anche alla gestione degli eventi per gli amatori e alla gestione delle prestazioni atletiche e sportive degli atleti professionistici.

Digital sport startups : global trends and determinants of success

FERRARO, PIERENRICO;DI FRANCESCO, ANDREA
2016/2017

Abstract

This Master Thesis work aims at two main objectives: the first to investigate in detail the contribution that Digital Sport Startups have provided to the Sport Industry through the use of Digital Technologies and the second to identify which are the main determinants that lead to the success of a Digital Sport Startup. Through a detailed bibliographic analysis, the main trends and characteristics of the industry of sport have been detected that have allowed to build “The Macro-Categories Model” with the four main assets that are more affected by Digital Innovation: Athlete/Team, on the Sport Side, Fan, Brands and Facilities, on the Business side. Thanks to a methodical and rigorous tabulation of Digital Sport Startups that have characterized and revolutionized the sport in the last years, 988 Digital Sport Startups have been identified and categorised in a database. A detail description of the sector is depicted, as regards geographical, technological and economical aspects, detecting which were the trend more important and identifying distinctive and common features of Digital Sport Startups. North America is confirmed to be the perfect environment for the proliferation of these firms with Europe at the second place. The solutions for the Athlete are the largest followed by that for the Fan. Platform represent the technology most common, followed by applications and wearables. The only one performance measure available to us was the survival rate of a Digital Sport Startup. This data was used to verify whether Digital Sport Startups were successful or not. Two different analyses to assess the main factors that describe the success of a Startup in the Sport Industry for the major markets of reference (North America and Europe) were run: Logistic Regression and Qualitative Comparative Analysis. The analysis for North America shows that a successful Digital Sport Startup is placed on the business quadrant for the professionals focusing in particular on the management of fans. As regards Europe, a successful Digital Sport Startup is addressed to the management of the fan base as the American case, but also to the management of the events for the amateurs and the management of athletic performances of professionals.
IANNELLA, FEDERICO
RORATO, CLAUDIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-apr-2018
2016/2017
Questo lavoro di Tesi si prefigge due principali obiettivi: il primo di indagare dettagliatamente il contributo che le Digital Sport Startup hanno apportato all’industria dello Sport attraverso l’uso delle tecnologie digitali e il secondo di identificare quali sono i determinanti principali che conducono al successo di una Digital Sport Startup. Attraverso una dettagliata analisi bibliografica, sono stati individuati i principali trend e caratteristiche dell’industria dello sport che hanno permesso di costruire il “The Macro-Categories Model” con i 4 principali asset che sono maggiormente colpiti dall’innovazione digitale: Athlete/Team, nella parte sportiva, Fan, Brands e Facilities, nella parte di Business. Grazie ad una metodica e rigorosa catalogazione delle Digital Sport Startup che hanno caratterizzato e rivoluzionato lo sport negli ultimi anni, 988 Digital Sport Startup sono state identificate e categorizzate in un database. Una dettagliata descrizione del settore viene offerta, riguardo ad aspetti geografici, tecnologici ed economici, individuando quali fossero i trend più importanti e identificando i tratti distintivi e comuni delle Digital Sport Startup. Il Nord America si conferma essere l’ambiente perfetto per la proliferazione di queste imprese con l’Europa che si piazza subito dietro. Le soluzioni per l’atleta sono le più numerose seguite da quelle per il Fan. Le piattaforme rappresentano la tecnologia più diffusa, seguita dalle applicazioni e dai wearable. L’unica misura di performance a nostra disposizione era il tasso di sopravvivenza di una Digital Sport Startup. Questo dato è stato utilizzato per verificare se le Digital Sport Startup fossero di successo o no. Due differenti analisi per determinare i principali fattori che caratterizzano il successo di una Startup nel settore dello sport per i due mercati principali di riferimento (Nord America e Europa) sono state condotte: Regressione Logistica e Qualitative Comparative Analysis. L’analisi per il Nord America mostra che una Digital Sport Startup di successo è posizionata nel quadrante business per i professionisti concentrandosi in particolare nella gestione del Fan. Per quanto riguarda l’Europa, una Digital Sport Startup di successo è indirizzata anche essa alla gestione della fan base, ma anche alla gestione degli eventi per gli amatori e alla gestione delle prestazioni atletiche e sportive degli atleti professionistici.
Tesi di laurea Magistrale
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