In today’s dynamic and demanding markets, organizational culture and Total Quality Management (TQM) represents two fundamental elements in sustain and enhance the competitive ability of companies. The thesis aims to explore the theoretical concepts of TQM and organizational culture, their interrelation and impact on continuous improvement and effectiveness of companies in the manufacturing industry. In particular, the main purpose of the study is to analyse the core principles and practices behind the TQM management paradigm and their relationship with the cultural aspects. It provides a more comprehensive view of TQM philosophy and role of organizational culture as main factors to drive improvements and achieve excellent business performances. It gives companies with a better understanding of cultural issues that need to be considered to support the development and implementation of quality management systems. Emphasizing the organizational culture as the most important factor to enable the continuous improvement of processes and activities, and the successful utilization of a quality management system, a detailed company case study is also presented. Especially, it is described and discussed the solid management system and structured approach that a multinational automotive company implemented and adopt to foster the never-ending target of “continual improvement” and commitment to achieve superior quality in its people at all organizational levels. The paper promotes a management approach and a path in order to allow companies to align the quality system effort with the organizational culture. The main point behind is that, although tools and techniques are present and the quality management strategy implemented, efforts to improve performances may fail because the fundamental culture of the organization remains the same. Instead, organizations need to change the values, ways of thinking, managerial styles, paradigms and approaches to problem solving in order to achieve the expected results from the quality improvement programs.

Nei mercati dinamici ed esigenti di oggi, la cultura organizzativa e il Total Quality Management (TQM) rappresentano due elementi fondamentali per sostenere e migliorare la capacità competitiva delle aziende. In questo contesto, la tesi si propone di esplorare i concetti teorici del TQM e della cultura organizzativa, la loro interrelazione ed impatto sulle performances delle aziende nel settore manifatturiero. Lo scopo principale dello studio è quello di analizzare i principi fondamentali e le pratiche dietro il paradigma di gestione TQM, e la loro relazione con gli aspetti culturali. Viene inoltre fornita una visione più completa della filosofia TQM e del ruolo della cultura organizzativa quali fattori principali per promuovere il miglioramento continuo ed ottenere eccellenti risultati, offrendo alle aziende una migliore comprensione delle problematiche culturali che devono essere considerate per supportare l'implementazione di efficaci sistemi di gestione della qualità. Sottolineando la cultura organizzativa come il fattore più importante per consentire il miglioramento continuo dei processi e delle attività, e consentire l'utilizzo di un sistema di gestione della qualità di successo, è presentato un dettagliato caso di studio aziendale. In particolare, viene descritto il solido sistema di gestione e l'approccio strutturato che un'impresa multinazionale operante nel settore automotive adotta per promuovere l'obiettivo senza fine del "miglioramento continuo" e stimolare l'impegno a raggiungere una qualità superiore nelle persone a tutti i livelli organizzativi. Il tema principale affrontato è che, sebbene siano presenti strumenti e tecniche ed è implementata una strategia di gestione della qualità, gli sforzi per migliorare le prestazioni aziendali potrebbero fallire in quanto la cultura fondamentale dell'organizzazione rimane la stessa. Le imprese hanno invece bisogno di cambiare i valori, i modi di pensare, gli stili manageriali, i paradigmi e gli approcci al problem solving al fine di ottenere i risultati attesi dai programmi di miglioramento della qualità.

Organizational culture and quality management system in manufacturing industry : a literature review and company case study

ROSSETTI, MARCO
2016/2017

Abstract

In today’s dynamic and demanding markets, organizational culture and Total Quality Management (TQM) represents two fundamental elements in sustain and enhance the competitive ability of companies. The thesis aims to explore the theoretical concepts of TQM and organizational culture, their interrelation and impact on continuous improvement and effectiveness of companies in the manufacturing industry. In particular, the main purpose of the study is to analyse the core principles and practices behind the TQM management paradigm and their relationship with the cultural aspects. It provides a more comprehensive view of TQM philosophy and role of organizational culture as main factors to drive improvements and achieve excellent business performances. It gives companies with a better understanding of cultural issues that need to be considered to support the development and implementation of quality management systems. Emphasizing the organizational culture as the most important factor to enable the continuous improvement of processes and activities, and the successful utilization of a quality management system, a detailed company case study is also presented. Especially, it is described and discussed the solid management system and structured approach that a multinational automotive company implemented and adopt to foster the never-ending target of “continual improvement” and commitment to achieve superior quality in its people at all organizational levels. The paper promotes a management approach and a path in order to allow companies to align the quality system effort with the organizational culture. The main point behind is that, although tools and techniques are present and the quality management strategy implemented, efforts to improve performances may fail because the fundamental culture of the organization remains the same. Instead, organizations need to change the values, ways of thinking, managerial styles, paradigms and approaches to problem solving in order to achieve the expected results from the quality improvement programs.
KUNDU, KAUSTAV
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-apr-2018
2016/2017
Nei mercati dinamici ed esigenti di oggi, la cultura organizzativa e il Total Quality Management (TQM) rappresentano due elementi fondamentali per sostenere e migliorare la capacità competitiva delle aziende. In questo contesto, la tesi si propone di esplorare i concetti teorici del TQM e della cultura organizzativa, la loro interrelazione ed impatto sulle performances delle aziende nel settore manifatturiero. Lo scopo principale dello studio è quello di analizzare i principi fondamentali e le pratiche dietro il paradigma di gestione TQM, e la loro relazione con gli aspetti culturali. Viene inoltre fornita una visione più completa della filosofia TQM e del ruolo della cultura organizzativa quali fattori principali per promuovere il miglioramento continuo ed ottenere eccellenti risultati, offrendo alle aziende una migliore comprensione delle problematiche culturali che devono essere considerate per supportare l'implementazione di efficaci sistemi di gestione della qualità. Sottolineando la cultura organizzativa come il fattore più importante per consentire il miglioramento continuo dei processi e delle attività, e consentire l'utilizzo di un sistema di gestione della qualità di successo, è presentato un dettagliato caso di studio aziendale. In particolare, viene descritto il solido sistema di gestione e l'approccio strutturato che un'impresa multinazionale operante nel settore automotive adotta per promuovere l'obiettivo senza fine del "miglioramento continuo" e stimolare l'impegno a raggiungere una qualità superiore nelle persone a tutti i livelli organizzativi. Il tema principale affrontato è che, sebbene siano presenti strumenti e tecniche ed è implementata una strategia di gestione della qualità, gli sforzi per migliorare le prestazioni aziendali potrebbero fallire in quanto la cultura fondamentale dell'organizzazione rimane la stessa. Le imprese hanno invece bisogno di cambiare i valori, i modi di pensare, gli stili manageriali, i paradigmi e gli approcci al problem solving al fine di ottenere i risultati attesi dai programmi di miglioramento della qualità.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/139306