Agri-food sector has always been subject to several scandals in the course of history. The world is more and more connected thanks to the introduction of new technologies, that enable the possibility to collect, store and exchange a huge amount of information faster and faster. In this context, agri-food actors are called to face a series big challenges to compete in the market: global population is increasing, as well as food requirements, a large part of it is not even sufficiently fed; in the industrialised world consumers want to know more about what they eat, and need more guarantee concerning food safety; climate changes effect can alter the rhythms of the phenologycal phases of plants, causing problems for the crops. Nevertheless, thanks to digital innovation, today we have the opportunity to deal with these issues. The general strategy of Italian companies of the sector is focusing on that part of market that is looking for quality of “made in Italy”. To guarantee this, it is necessary to exploit new technologies able to improve the processes along all the supply chain and, at the same time, meeting the increasing needs of sustainability. This thesis presents an investigation on these issues, focusing in particular in the definitions of food quality and traceability, and going deep with the presentation of a case study concerning olive oil sector.

Il settore dell’agroalimentare è sempre stato soggetto a svariati scandali nel corso della storia. Il mondo è sempre più connesso grazie all’introduzione di nuove tecnologie, che garantiscono la possibilità di raccogliere, immagazzinare e scambiare una vastissima mole di informazioni sempre più velocemente. In questo contesto, gli attori del settore sono chiamati a far fronte ad una serie di grandi sfide per competere nel mercato: la popolazione globale è in continuo aumento, così come il fabbisogno nutrizionale, una larga parte di essa non è neanche sufficientemente nutrita; nel mondo industrializzato i consumatori vogliono sapere di più riguardo ciò che mangiano, e necessitano di una maggior garanzia in termini di sicurezza alimentare; l’effetto dei cambiamenti climatici è in grado di alterare i ritmi delle fasi fenologiche delle piante, causando problematiche alle colture. Tuttavia, grazie all’innovazione digitale, oggi si ha l’opportunità di far fronte a tali questioni. La strategia generale delle aziende italiane del settore si sta concentrando su quella parte di mercato che cerca la qualità del “made in Italy”. Per garantire ciò, è necessario sfruttare nuove tecnologie in grado di migliorare i processi lungo tutta la filiera e, allo stesso tempo, andare incontro alle crescenti esigenze di sostenibilità. Il seguente elaborato presenta un’indagine di queste tematiche, facendo un particolare approfondimento sulle definizioni di qualità alimentare e tracciabilità, e sull’illustrazione di un caso di studio riguardante il settore olivicolo.

The role of digital technologies as support tool of agri-food traceability : a study case on the olive oil supply chain in Italy

ZANZOTTERA, LUCA
2017/2018

Abstract

Agri-food sector has always been subject to several scandals in the course of history. The world is more and more connected thanks to the introduction of new technologies, that enable the possibility to collect, store and exchange a huge amount of information faster and faster. In this context, agri-food actors are called to face a series big challenges to compete in the market: global population is increasing, as well as food requirements, a large part of it is not even sufficiently fed; in the industrialised world consumers want to know more about what they eat, and need more guarantee concerning food safety; climate changes effect can alter the rhythms of the phenologycal phases of plants, causing problems for the crops. Nevertheless, thanks to digital innovation, today we have the opportunity to deal with these issues. The general strategy of Italian companies of the sector is focusing on that part of market that is looking for quality of “made in Italy”. To guarantee this, it is necessary to exploit new technologies able to improve the processes along all the supply chain and, at the same time, meeting the increasing needs of sustainability. This thesis presents an investigation on these issues, focusing in particular in the definitions of food quality and traceability, and going deep with the presentation of a case study concerning olive oil sector.
CORBO, CHIARA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-apr-2018
2017/2018
Il settore dell’agroalimentare è sempre stato soggetto a svariati scandali nel corso della storia. Il mondo è sempre più connesso grazie all’introduzione di nuove tecnologie, che garantiscono la possibilità di raccogliere, immagazzinare e scambiare una vastissima mole di informazioni sempre più velocemente. In questo contesto, gli attori del settore sono chiamati a far fronte ad una serie di grandi sfide per competere nel mercato: la popolazione globale è in continuo aumento, così come il fabbisogno nutrizionale, una larga parte di essa non è neanche sufficientemente nutrita; nel mondo industrializzato i consumatori vogliono sapere di più riguardo ciò che mangiano, e necessitano di una maggior garanzia in termini di sicurezza alimentare; l’effetto dei cambiamenti climatici è in grado di alterare i ritmi delle fasi fenologiche delle piante, causando problematiche alle colture. Tuttavia, grazie all’innovazione digitale, oggi si ha l’opportunità di far fronte a tali questioni. La strategia generale delle aziende italiane del settore si sta concentrando su quella parte di mercato che cerca la qualità del “made in Italy”. Per garantire ciò, è necessario sfruttare nuove tecnologie in grado di migliorare i processi lungo tutta la filiera e, allo stesso tempo, andare incontro alle crescenti esigenze di sostenibilità. Il seguente elaborato presenta un’indagine di queste tematiche, facendo un particolare approfondimento sulle definizioni di qualità alimentare e tracciabilità, e sull’illustrazione di un caso di studio riguardante il settore olivicolo.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/139321