The Gross Domestic Product (GDP) currently represents the most used indicator to measure the economic and social progress performances of a country. Since the ’60, several experts belonging to the economic and social fields started to warn the political and economic community about the inadequacy of the indicator as a proxy measure of social well-being. Even one of the architects of the Gross Domestic Product, the 1971 Economics Nobel Prize Simon Kuznets, made clear how the indicator was omitting important information as the income distribution and non-monetary transaction while considering all the monetized ones as positive. In the following years, with the increasing attention towards the unwanted social and environmental consequences of economic progress, the need of finding alternative ways to measure social progress became impelling. It became evident the importance to build indicators which could include all the aspects of welfare by embracing the economic, social and environmental dimensions and distinguishing among the different natures of the monetary expenditures. In this context, the transport sector, beside its critical importance for the correct functioning of a society, represents a relevant source of social costs mainly coming from the consequences of air pollution and traffic accidents. These social costs, while heavily impacting the health of the citizens and of the surrounding environment, are contributing to make the way governments measure social progress through the GDP obsolete. The aim of this thesis is to analyze and classify the impacts social costs have on the Gross Domestic Product and to provide an estimate of most relevant social costs arising from the Italian and Swedish road passenger transport sectors in the year 2015. To achieve this objective, two literature analysis were conducted respectively concerning the Gross Domestic Product, its limits in assessing welfare and the description of the main social costs of transport. Once the impact categories have been identified from a theoretical point of view, a quantitative estimate based on official studies and on a data collection activity is provided for the components forming the air pollution and traffic accidents social cost for Italy and Sweden. The results of the estimates are then classified within the impact categories identified.

Il Prodotto Interno Lordo (PIL) rappresenta attualmente l’indicatore per eccellenza per sintetizzare le performance economiche e di progresso sociale di una nazione. Sin dagli sessanta, numerosi esperti in campo economico e sociale cominciarono ad esprimere delle perplessità sull’adeguatezza dell’indicatore come misura di benessere sociale. I primi limiti vennero evidenziati dallo stesso Simon Kuznets, uno degli architetti del Prodotti Interno Lordo e premio Nobel per l’economia nel 1971, il quale dichiarò come l’indicatore omettesse informazioni riguardanti la distribuzione del reddito, come non considerasse tutte le transazioni non monetarie e come considerasse qualsiasi tipo di spesa come positiva. Negli anni successivi, con la crescente attenzione alle conseguenze sociali ed ambientali dello sviluppo economico, divenne sempre più impellente la necessità di trovare un modo alternativo di misura del benessere sociale che distinguesse la natura delle transazioni e considerasse gli aspetti ambientali, sociali ed economici fin qui omessi dal Prodotto Interno Lordo. In questo contesto, il settore dei trasporti, oltre ad essere fondamentale per il corretto funzionamento di una società, rappresenta una fonte rilevante di costi sociali legati principalmente alle conseguenze dell’inquinamento atmosferico e degli incidenti stradali. I costi sociali, accanto agli impatti che essi hanno sulla salute dei cittadini e sull’ambiente, hanno impatti non indifferenti sul Prodotto Interno Lordo andando a rendere obsoleto il modo in cui si misurano le performance di progresso sociale. L’obiettivo di questa tesi è quello di analizzare questi impatti, classificarli e fornirne una stima includendo nell’analisi quantitativa i maggiori costi sociali provenienti dal settore di trasporto passeggeri su strada italiano e svedese per l’anno solare 2015. A tale scopo due analisi della letteratura sono state effettuate riguardanti rispettivamente il Prodotto Interno Lordo con i suoi limiti e i costi sociali attribuibili al settore dei trasporti. Una volta identificate le categorie dal punto di vista teorico, viene fornita una stima delle compoenti del costo sociale dell’inquinamento atmosferico e degli incidenti stradali basata su precedenti studi. I risultati della stima vengono, infine, classificati secondo le categorie identificate.

Social costs of transport : an analysis of their impacts on gross domestic product and welfare, a double case study application

SERGI, BRUNO
2016/2017

Abstract

The Gross Domestic Product (GDP) currently represents the most used indicator to measure the economic and social progress performances of a country. Since the ’60, several experts belonging to the economic and social fields started to warn the political and economic community about the inadequacy of the indicator as a proxy measure of social well-being. Even one of the architects of the Gross Domestic Product, the 1971 Economics Nobel Prize Simon Kuznets, made clear how the indicator was omitting important information as the income distribution and non-monetary transaction while considering all the monetized ones as positive. In the following years, with the increasing attention towards the unwanted social and environmental consequences of economic progress, the need of finding alternative ways to measure social progress became impelling. It became evident the importance to build indicators which could include all the aspects of welfare by embracing the economic, social and environmental dimensions and distinguishing among the different natures of the monetary expenditures. In this context, the transport sector, beside its critical importance for the correct functioning of a society, represents a relevant source of social costs mainly coming from the consequences of air pollution and traffic accidents. These social costs, while heavily impacting the health of the citizens and of the surrounding environment, are contributing to make the way governments measure social progress through the GDP obsolete. The aim of this thesis is to analyze and classify the impacts social costs have on the Gross Domestic Product and to provide an estimate of most relevant social costs arising from the Italian and Swedish road passenger transport sectors in the year 2015. To achieve this objective, two literature analysis were conducted respectively concerning the Gross Domestic Product, its limits in assessing welfare and the description of the main social costs of transport. Once the impact categories have been identified from a theoretical point of view, a quantitative estimate based on official studies and on a data collection activity is provided for the components forming the air pollution and traffic accidents social cost for Italy and Sweden. The results of the estimates are then classified within the impact categories identified.
GUIDUCCI, MARCO
NY, HENRIK
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-apr-2018
2016/2017
Il Prodotto Interno Lordo (PIL) rappresenta attualmente l’indicatore per eccellenza per sintetizzare le performance economiche e di progresso sociale di una nazione. Sin dagli sessanta, numerosi esperti in campo economico e sociale cominciarono ad esprimere delle perplessità sull’adeguatezza dell’indicatore come misura di benessere sociale. I primi limiti vennero evidenziati dallo stesso Simon Kuznets, uno degli architetti del Prodotti Interno Lordo e premio Nobel per l’economia nel 1971, il quale dichiarò come l’indicatore omettesse informazioni riguardanti la distribuzione del reddito, come non considerasse tutte le transazioni non monetarie e come considerasse qualsiasi tipo di spesa come positiva. Negli anni successivi, con la crescente attenzione alle conseguenze sociali ed ambientali dello sviluppo economico, divenne sempre più impellente la necessità di trovare un modo alternativo di misura del benessere sociale che distinguesse la natura delle transazioni e considerasse gli aspetti ambientali, sociali ed economici fin qui omessi dal Prodotto Interno Lordo. In questo contesto, il settore dei trasporti, oltre ad essere fondamentale per il corretto funzionamento di una società, rappresenta una fonte rilevante di costi sociali legati principalmente alle conseguenze dell’inquinamento atmosferico e degli incidenti stradali. I costi sociali, accanto agli impatti che essi hanno sulla salute dei cittadini e sull’ambiente, hanno impatti non indifferenti sul Prodotto Interno Lordo andando a rendere obsoleto il modo in cui si misurano le performance di progresso sociale. L’obiettivo di questa tesi è quello di analizzare questi impatti, classificarli e fornirne una stima includendo nell’analisi quantitativa i maggiori costi sociali provenienti dal settore di trasporto passeggeri su strada italiano e svedese per l’anno solare 2015. A tale scopo due analisi della letteratura sono state effettuate riguardanti rispettivamente il Prodotto Interno Lordo con i suoi limiti e i costi sociali attribuibili al settore dei trasporti. Una volta identificate le categorie dal punto di vista teorico, viene fornita una stima delle compoenti del costo sociale dell’inquinamento atmosferico e degli incidenti stradali basata su precedenti studi. I risultati della stima vengono, infine, classificati secondo le categorie identificate.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/139334