This thesis is founded on the study of emergency management processes addressed to disasters. Specifically, it is focused on the sector that aims to collect information diffused through social media in order to improve decision-making regarding emergency response situations by humanitarian relief organizations. The purpose of the thesis is to devise a classification method to automatically extract relevant replies of messages in social media, particularly in Twitter, in the context of natural disasters situations in order to enhance situational awareness of organizations with the information retrieved. With the aim of evaluating the performance of this classification method, two cases studies are employed. Besides, the evaluation also allows assessing the degree of usefulness in terms of information derived from reply tweets for improving decision-making in emergency management processes.

Questa tesi è fondata sullo studio del processo di gestione delle emergenze in riferimento ai disastri. Specificatamente è focalizzata sul settore che aiuta la raccolta di informazioni attraverso le reti sociali con lo scopo di migliorare il processo di decision-making da parte delle organizzazioni umanitarie riguardo la risposta a un’emergenza. L’obbiettivo della tesi è quello di escogitare un metodo di classificazione per estrarre automaticamente messaggi rilevanti di risposta nei social media, in particolare in Twitter, nel contesto di situazioni di disastro naturale per accrescere lo stato di conoscenza delle organizzazioni con le informazioni raccolte. Con il proposito di valutare le performance di questo metodo di classificazione, due case studies sono stati impiegati. Inoltre, la valutazione permette di stimare il grado di utilità in termini di informazioni derivanti dalle risposte di tweets per migliorare il processo di decision-making nella gestione delle emergenze.

Information diffusion on Twitter during emergency crises : an analysis of replies

FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, GERARD
2017/2018

Abstract

This thesis is founded on the study of emergency management processes addressed to disasters. Specifically, it is focused on the sector that aims to collect information diffused through social media in order to improve decision-making regarding emergency response situations by humanitarian relief organizations. The purpose of the thesis is to devise a classification method to automatically extract relevant replies of messages in social media, particularly in Twitter, in the context of natural disasters situations in order to enhance situational awareness of organizations with the information retrieved. With the aim of evaluating the performance of this classification method, two cases studies are employed. Besides, the evaluation also allows assessing the degree of usefulness in terms of information derived from reply tweets for improving decision-making in emergency management processes.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-apr-2018
2017/2018
Questa tesi è fondata sullo studio del processo di gestione delle emergenze in riferimento ai disastri. Specificatamente è focalizzata sul settore che aiuta la raccolta di informazioni attraverso le reti sociali con lo scopo di migliorare il processo di decision-making da parte delle organizzazioni umanitarie riguardo la risposta a un’emergenza. L’obbiettivo della tesi è quello di escogitare un metodo di classificazione per estrarre automaticamente messaggi rilevanti di risposta nei social media, in particolare in Twitter, nel contesto di situazioni di disastro naturale per accrescere lo stato di conoscenza delle organizzazioni con le informazioni raccolte. Con il proposito di valutare le performance di questo metodo di classificazione, due case studies sono stati impiegati. Inoltre, la valutazione permette di stimare il grado di utilità in termini di informazioni derivanti dalle risposte di tweets per migliorare il processo di decision-making nella gestione delle emergenze.
Tesi di laurea Magistrale
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