The use of Unmanned Aircraft Systems (UAS) for operations in industrial plants is not only capable to offer better informations, quantitavely and qualitatively, but also can avoid potentially hazardous situations for the personnel involved in various procedures, such as working at great heights or sampling airborne pollutants. The development of this new type of applications, especially in a complex environment such as an industrial plant, necessarily introduces new hazard categories linked to te different methodology applied in these new activities; it is mandatory a precise evaluation of the risk related to the different application scenarios. The aim of this work is to analyse the use of drones for operation in industrial environment: this study will verge on the possible solutions that enhance the feasibility of this operations under the safety point of view. This methodoligy gives a starting point for a complete risk assessment applied to these specific flight missions and it follows the specifications with which the risk analysis must be carried out (soon made mandatory in order to obtain the flight permit by european authorities). In this study, the current legislation is analysed integrating it with the soon to be released new regulamentation. Next will be presented the analysis of the characteristics of these aircrafts that affect the most the safety of the operations. In the specific frame of industrial applications two main operation categories are defined: monitoring of industrial plants and support for rescue or emergency operations providing valuable informations for the teams. The evaluation of proper redundancies and barriers gives the possibility to consider as acceptable the level of safety relative to the use of UAS in various industry related scenarios. This assessment must be sufficiently precise and must be built following a reliable methodology; the method suggested in this study follows the Bow-Tie model, commonly used in other aeronautical applications. This model offers the possibility to expand the risk assessment with a quantitative evaluation as soon as the number of available safety occurrence informations and data will be higher.
L'uso di droni per operazioni in ambito industriale non solo è in grado di fornire informazioni migliori, ma permette anche di evitare l'esposizione di operatori a situazioni potenzialmente pericolose (ad esempio lavori in quota o monitoraggio di inquinanti aerodispersi). Lo sviluppo di questa nuova applicazione, in un ambiente complesso come quello industriale, comporta l'introduzione di nuove categorie di pericoli correlate alle diverse modalità con cui vengono effettuate tali operazioni; si rende perciò necessaria un'attenta valutazione dei rischi relativi ai diversi scenari di utilizzo. Lo scopo di questo lavoro è analizzare l'applicazione di droni per operazioni in ambito industriale: seguendo le modalità con cui dovranno essere strutturate le analisi di rischio (presto richieste dagli enti regolatori del settore per ottenere l'abilitazione al volo), verranno studiate le possibili implementazioni che favoriscono la fattibilità di tali operazioni in termini di sicurezza, ovvero la base di un risk assessment per queste missioni di volo. Viene analizzato il contesto normativo attuale e vengono introdotti i regolamenti di prossima applicazione, presentando poi un'analisi delle caratteristiche di questi velivoli che impattano maggiormente sulla sicurezza. Scendendo nel dettaglio delle applicazioni industriali, sono valutate due tipologie di utilizzo dei droni: come sistema per il monitoraggio di impianti complessi, o come mezzo di supporto per rilievi in caso di situazioni incidentali. La valutazione di opportune barriere fornisce la possibilità di considerare come accettabile il livello di sicurezza relativo dall'uso di droni in diverse tipologie di scenari applicativi industriali. Tale valutazione deve essere sufficientemente approfondita e strutturata seguendo una metodologia ritenuta affidabile; il metodo proposto in questo studio segue il modello Bow-Tie, comunemente utilizzato in ambiti aeronautici, che fornisce la possibilità di ampliare il risk assessement con una valutazione quantitativa non appena saranno disponibili maggiori informazioni e dati riguardo le diverse tipologie di occorrenze di sicurezza.
Analisi di rischio per l'utilizzo di droni in ambienti industriali complessi e in situazioni incidentali
CORBETTA, ELISA
2016/2017
Abstract
The use of Unmanned Aircraft Systems (UAS) for operations in industrial plants is not only capable to offer better informations, quantitavely and qualitatively, but also can avoid potentially hazardous situations for the personnel involved in various procedures, such as working at great heights or sampling airborne pollutants. The development of this new type of applications, especially in a complex environment such as an industrial plant, necessarily introduces new hazard categories linked to te different methodology applied in these new activities; it is mandatory a precise evaluation of the risk related to the different application scenarios. The aim of this work is to analyse the use of drones for operation in industrial environment: this study will verge on the possible solutions that enhance the feasibility of this operations under the safety point of view. This methodoligy gives a starting point for a complete risk assessment applied to these specific flight missions and it follows the specifications with which the risk analysis must be carried out (soon made mandatory in order to obtain the flight permit by european authorities). In this study, the current legislation is analysed integrating it with the soon to be released new regulamentation. Next will be presented the analysis of the characteristics of these aircrafts that affect the most the safety of the operations. In the specific frame of industrial applications two main operation categories are defined: monitoring of industrial plants and support for rescue or emergency operations providing valuable informations for the teams. The evaluation of proper redundancies and barriers gives the possibility to consider as acceptable the level of safety relative to the use of UAS in various industry related scenarios. This assessment must be sufficiently precise and must be built following a reliable methodology; the method suggested in this study follows the Bow-Tie model, commonly used in other aeronautical applications. This model offers the possibility to expand the risk assessment with a quantitative evaluation as soon as the number of available safety occurrence informations and data will be higher.File | Dimensione | Formato | |
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