The thesis aims to modify a model created to carry out risk analyzes for unidirectional road tunnels in the event of fire and release of dangerous goods, making it more flexible and applicable for bidirectional tunnels. The model has been updated and extended;through the possibility of entering up to 20 positions of the incidental event, the possibility of manually selecting the individual accident scenarios to be simulated and the emergency lane was added. The model considers the plant, infrastructural and management measures prescribed by D.lgs. 264/2006 and carries out a risk assessment through the elaboration of F-N curves (Incident scenarios frequency - Number of fatalities) which must be verified using the ALARP criterion of acceptability. Both the frequency and the severity of the critical events are influenced by the constructive, functional and operating characteristics of the tunnels which, if not well sized, can aggravate the risk. Finally, the model was applied to cases of unidirectional and bidirectional tunnel studies.
Il lavoro di tesi si pone l’obiettivo di modificare un modello creato per svolgere analisi di rischio per le gallerie stradali monodirezionali in caso di incendio e rilascio di merci pericolose, rendendolo più flessibile e applicabile per gallerie bidirezionali. Il modello è stato aggiornato ed esteso; in particolare è stata introdotta la possibilità di inserire fino a 20 posizioni dell’evento incidentale, la possibilità di selezionare manualmente singoli scenari incidentali da simulare e la corsia d’emergenza. Il modello considera le misure impiantistiche, infrastrutturali e gestionali prescritte dal D.lgs. 264/2006 ed effettua una valutazione del rischio mediante l’elaborazione di curve F-N (Frequenze di scenari incidentali – Numero di fatalità) che devono essere verificate tramite il criterio ALARP di accettabilità. Sia la frequenza, sia la gravità degli eventi critici sono influenzate dalle caratteristiche costruttive, funzionali e di esercizio delle gallerie che se non ben dimensionati possono aggravare il rischio. Il modello è stato infine applicato a dei casi studi di galleria monodirezionale e bidirezionale.
Modello per l'analisi di rischio di gallerie stradali
VIERO, IVAN
2016/2017
Abstract
The thesis aims to modify a model created to carry out risk analyzes for unidirectional road tunnels in the event of fire and release of dangerous goods, making it more flexible and applicable for bidirectional tunnels. The model has been updated and extended;through the possibility of entering up to 20 positions of the incidental event, the possibility of manually selecting the individual accident scenarios to be simulated and the emergency lane was added. The model considers the plant, infrastructural and management measures prescribed by D.lgs. 264/2006 and carries out a risk assessment through the elaboration of F-N curves (Incident scenarios frequency - Number of fatalities) which must be verified using the ALARP criterion of acceptability. Both the frequency and the severity of the critical events are influenced by the constructive, functional and operating characteristics of the tunnels which, if not well sized, can aggravate the risk. Finally, the model was applied to cases of unidirectional and bidirectional tunnel studies.File | Dimensione | Formato | |
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