The aim of this work of thesis is to discuss the InTenso+ system for the measurement of Inertia Tensor and Centre of Gravity. In the thesis, this system will be used to measure the inertia properties of combustion engines and entire vehicles. The procedure has been developed and patented at the LAST laboratory of Politecnico di Milano. InTenso+ and InTensino+ rigs will be presented and analysed. Their structure, components and the analytical and numerical calculations on which they are based will be discussed. The experimental tests will be explained along and results, procedures and technical problems. In the last part of the thesis, a calibration of the InTenso+ in the high mass range is carried out. A special reconfigurable reference body is used for the calibration.
Lo scopo di questo lavoro di tesi è discutere il sistema InTenso + per la misurazione del tensore di inerzia e del centro di gravità. Nella tesi, questo sistema verrà utilizzato per misurare le proprietà di inerzia dei motori a combustione e di interi veicoli. La procedura è stata sviluppata e brevettata presso il laboratorio LAST del Politecnico di Milano. Verranno presentate e analizzate le piattaforme InTenso + e InTensino +. Saranno discusse la loro struttura, i loro componenti e i calcoli analitici e numerici su cui si basano. Verranno esposti i test sperimentali, i risultati, le procedure e i problemi tecnici. Nell'ultima parte della tesi viene eseguita una calibrazione di InTenso + nell'intervallo di massa elevato. Per la calibrazione viene utilizzato uno speciale corpo di riferimento riconfigurabile.
Misura dei parametri inerziali con sistema InTenso+
VERNAZZA, ALBERTO
2016/2017
Abstract
The aim of this work of thesis is to discuss the InTenso+ system for the measurement of Inertia Tensor and Centre of Gravity. In the thesis, this system will be used to measure the inertia properties of combustion engines and entire vehicles. The procedure has been developed and patented at the LAST laboratory of Politecnico di Milano. InTenso+ and InTensino+ rigs will be presented and analysed. Their structure, components and the analytical and numerical calculations on which they are based will be discussed. The experimental tests will be explained along and results, procedures and technical problems. In the last part of the thesis, a calibration of the InTenso+ in the high mass range is carried out. A special reconfigurable reference body is used for the calibration.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesina - Vernazza Alberto.docx
non accessibile
Descrizione: Tesina - Vernazza Alberto
Dimensione
8.12 MB
Formato
Microsoft Word XML
|
8.12 MB | Microsoft Word XML | Visualizza/Apri |
Tesina - Vernazza Alberto.pdf
non accessibile
Descrizione: Tesina - Vernazza Alberto PDF
Dimensione
4.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.45 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/139989