The purpose of this work is to introduce and study the main parameters of Roller-Compacted Concrete (RCC) in the pavement sector. RCC is a zero-slump concrete that can boast of the structural performance of conventional paving concrete along with the simplicity of setting up of asphalt concrete. This material takes its name from the construction method used to build it: by asphalt paving equipment and vibrating rollers. Placement and compaction are the essential steps to provide density, strength, smoothness and surface texture of the RCC pavement layers. The goal is to verify the bibliographic data to discover and promote the material in question. The Roller-Compacted Concrete, in fact, symbolizes an excellent long term investment, due to high durability and low maintenance that characterize pavements made of this material. Furthermore, it is also the solution to the difficult of implementation, typical of rigid pavements. In order to pursue this objective, the experimentation took place at the Mapei concrete laboratory where two mixtures were made, an RCC mixture and a conventional concrete, in order to compare the physical and mechanical mixture's properties at the fresh and hardened state. The conclusions suggest that Roller-Compacted Concrete, in its fresh state, reflects the properties quoted in literature. After curing, RCC achieves without difficulties the mechanical properties typical of conventional concrete and it is even more performing in some of the observed properties. All these information leads to economic and time savings, which make this material not only a good alternative to conventional concrete, but also an excellent alternative to the more common asphalt concrete.
Scopo del presente elaborato è quello di presentare e studiare i principali parametri del Roller- Compacted Concrete (RCC) nell'ambito delle pavimentazioni. L’RCC è un calcestruzzo a consistenza nulla che può vantare le prestazioni strutturali del calcestruzzo convenzionale per pavimentazioni insieme alla semplicità di messa in opera dei conglomerati bituminosi. Tale materiale prende il suo nome dal metodo utilizzato per la sua costruzione: finitrici per conglomerato bituminoso e rulli vibranti. La stesa e la compattazione sono i passaggi fondamentali atti a garantire densità, resistenza, uniformità e tessitura superficiale degli strati di pavimentazione in RCC. L’obbiettivo è quello di verificare i dati bibliografici al fine di scoprire e promuovere il materiale in oggetto. Il Roller-Compacted Concrete, infatti, rappresenta un ottimo investimento tecnico, data l’elevata durabilità e la ridotta manutenzione che caratterizzano le sovrastrutture realizzate con questo materiale. Inoltre, esso risolve anche il problema della difficoltà di messa in opera, tipica delle pavimentazioni rigide. Al fine di perseguire tale obiettivo, la sperimentazione si è svolta presso il laboratorio calcestruzzi Mapei dove si sono realizzate due miscele, una di RCC e una di calcestruzzo convenzionale per pavimentazioni, al fine di confrontare le proprietà fisiche e meccaniche della miscela allo stato fresco e indurito. Le conclusioni indicano che il Roller-Compacted Concrete, allo stato fresco, verifica le proprietà indicate in letteratura. Dopo l’indurimento e la maturazione, l’RCC, raggiunge senza particolari difficoltà le proprietà meccaniche tipiche del calcestruzzo convenzionale per pavimentazioni e addirittura risulta più prestante in alcune delle proprietà osservate. Tutto ciò porta a un risparmio in termini economici e di tempo, che rendono questo materiale non solo una buona alternativa al calcestruzzo convenzionale, ma anche un'ottima alternativa al più comune conglomerato bituminoso.
Pavimentazioni semirigide innovative e ad alte prestazioni : analisi sperimentale sul roller-compacted concrete
LEONI, SILVIA;RAMIREZ SALAZAR, MAYRA ALEJANDRA
2016/2017
Abstract
The purpose of this work is to introduce and study the main parameters of Roller-Compacted Concrete (RCC) in the pavement sector. RCC is a zero-slump concrete that can boast of the structural performance of conventional paving concrete along with the simplicity of setting up of asphalt concrete. This material takes its name from the construction method used to build it: by asphalt paving equipment and vibrating rollers. Placement and compaction are the essential steps to provide density, strength, smoothness and surface texture of the RCC pavement layers. The goal is to verify the bibliographic data to discover and promote the material in question. The Roller-Compacted Concrete, in fact, symbolizes an excellent long term investment, due to high durability and low maintenance that characterize pavements made of this material. Furthermore, it is also the solution to the difficult of implementation, typical of rigid pavements. In order to pursue this objective, the experimentation took place at the Mapei concrete laboratory where two mixtures were made, an RCC mixture and a conventional concrete, in order to compare the physical and mechanical mixture's properties at the fresh and hardened state. The conclusions suggest that Roller-Compacted Concrete, in its fresh state, reflects the properties quoted in literature. After curing, RCC achieves without difficulties the mechanical properties typical of conventional concrete and it is even more performing in some of the observed properties. All these information leads to economic and time savings, which make this material not only a good alternative to conventional concrete, but also an excellent alternative to the more common asphalt concrete.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/140134