The amount of data published on a daily basis on social media platforms is costantly growing, and usually any event has resonance also in the virtual world. The greater the amount of people involved, the greater the fingerprint it will leave on the world wide web will be. Natural disaster are no exception, and the amount of content published by the population of the hit areas is significant. In the vast amount of published content is often possible to find useful informations to plan better rescue operations, such as images showing compromised or available infrastructures. In this work will be studied the activity on Twitter, a popular microblogging platform, after the hurricane Harvey hit Texas at the end of august 2017, looking for images useful for creating maps of the area enriched with the above informations (rapid mapping). Maps are generated within an emergency management system dedicated to Copernicus operators, an european agency whose goal is to aid rescuers in their operations after natural disasters.
La quantità di dati pubblicata giornalmente sulle piattaforme di social media è in costante aumento, ed è normale che un qualsiasi evento abbia risonanza anche nel mondo virtuale. Maggiore è la quantità di persone coinvolte e maggiore sarà l’impronta che esso lascerà nel world wide web. Le catastrofi naturali (terremoti, tsunami, alluvioni, etc.) non fanno eccezione, e la mole di contenuti pubblicati dalla popolazione dei territori colpiti è significativa. Spesso nel mare magnum di informazioni presenti è possibile trovare contenuti utili per la pianificazione delle operazioni di soccorso, che rivelino, ad esempio, le infrastrutture fuori uso e quelle ancora agibili. Nel presente lavoro si studierà l’attività su Twitter, popolare piattaforma di microblogging, in seguito all’uragano Harvey che ha colpito il Texas a fine agosto 2017, alla ricerca di foto che consentano di creare mappe del luogo arricchite con le informazioni di cui sopra (attività chiamata rapid mapping). Le mappe sono prodotte all’interno di un servizio di gestione delle emergenze, rivolto agli operatori di Copernicus, agenzia europea che ha lo scopo di facilitare l’intervento delle organizzazioni di soccorso in seguito a catastrofi naturali.
Analisi di tweet in caso di calamità naturale ai fini di rapid mapping
D'ONOFRIO, ATTILIO
2017/2018
Abstract
The amount of data published on a daily basis on social media platforms is costantly growing, and usually any event has resonance also in the virtual world. The greater the amount of people involved, the greater the fingerprint it will leave on the world wide web will be. Natural disaster are no exception, and the amount of content published by the population of the hit areas is significant. In the vast amount of published content is often possible to find useful informations to plan better rescue operations, such as images showing compromised or available infrastructures. In this work will be studied the activity on Twitter, a popular microblogging platform, after the hurricane Harvey hit Texas at the end of august 2017, looking for images useful for creating maps of the area enriched with the above informations (rapid mapping). Maps are generated within an emergency management system dedicated to Copernicus operators, an european agency whose goal is to aid rescuers in their operations after natural disasters.File | Dimensione | Formato | |
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