The term Social Housing refers to a program of interventions that provides for the offer of housing, actions, services and tools aimed at those who fail to satisfy on the market their own housing needs, both for economic reasons and for the absence of an appropriate offer. Nowadays this is an expanding reality that has led to an increase in social exclusion and a new housing need. It is therefore talk about the need for social housing. Even today, however, this is not organized according to precise rules, so a new figure has begun to settle: the Social Manager. This figure represents the link between the community and the inhabitants and the investors: this allows them to know the needs and, consequently, return the appropriate indications of the property to adapt it to the market demand. The aim of this final work is to define the figure of Social Manager and to analyze the processes for the social housing management. This theme is the result of a careful analysis developed during the workshops “Cooperative Social Manager”, promoted by Fondazione Housing Sociale and Legacoop with the sponsorship of Cassa Depositi e Prestiti Investimenti Sgr. During these workshops it has been defined, through various steps, the figure of the Social Manager analyzing the difficulties presented in defining such a complex figure as it covers different functions (Property, Facility, Community Management). The study of the workshop recognized that it is necessary to define a method common for the management of social housing. The aim of the meetings is to collect the problems that currently exist within social housing, especially by producing a cooperative Service Level Agreement that will be a model and a standardized level of methodologies. The thesis is structured in two parts: the first one is bibliographic going over all the phases analyzed by the workshop. The second part is the collection of all the researches and solutions received from the workshop itself, concluding with a Service Level Agreement which outlines the activities present in the management of social housing.

Il termine Housing sociale si riferisce ad un programma di interventi che prevede l’offerta di alloggi, azioni, servizi e strumenti rivolti a coloro che non riescono a soddisfare sul mercato le proprie esigenze abitative, sia per ragioni economiche sia per l’assenza di un’offerta adeguata. Oggigiorno questa è una realtà in espansione che ha portato ad un aumento dell’esclusione sociale e di una nuova necessità abitativa. Si parla quindi della necessità di alloggi sociali. Anche oggi, tuttavia, questa non è organizzata secondo regole precise, si è quindi sviluppata una nuova figura: il Gestore Sociale. Questa figura rappresenta l’anello di congiunzione tra la comunità, gli abitanti e gli investitori: questo permette loro di conoscere i bisogni e, di conseguenza, restituire le indicazioni appropriate della proprietà per adattarla alla domanda del mercato. Lo scopo di questo lavoro finale è definire la figura del Gestore Sociale e analizzare i processi per la gestione dell’edilizia sociale. Questo tema è il risultato di un’attenta analisi sviluppata durante i workshop “Il Gestore Sociale Cooperativo”, promosso da Fondazione Housing Sociale e Legacoop con il patrocinio di Cassa Depositi e Prestiti Investimenti Sgr. Durante questi workshop è stata definita, attraverso varie fasi, la figura del Gestore Sociale che analizza le difficoltà presentate nella definizione di una figura così complessa in quanto copre diverse funzioni (Property, Facility, Community Management). Lo studio del workshop ha riconosciuto che è necessario definire un metodo comune per la gestione del Social Housing. L’obiettivo degli incontri è quello di raccogliere i problemi attualmente esistenti all’interno dell’edilizia sociale, in particolare attraverso la creazione di un Service Level Agreement cooperativo che sarà un modello e un livello standardizzato di metodologie replicabili. La tesi è strutturata in due parti: la prima è bibliografica e ripercorre tutte le fasi analizzate dal workshop. La seconda parte è la raccolta di tutte le ricerche e le soluzioni pervenute dal workshop stesso, che si conclude con un Service Level Agreement che delinea le attività presenti nella gestione degli alloggi sociali.

Processes for social housing management. The key figure of the social manager

GIACOMINI, MARZIA
2017/2018

Abstract

The term Social Housing refers to a program of interventions that provides for the offer of housing, actions, services and tools aimed at those who fail to satisfy on the market their own housing needs, both for economic reasons and for the absence of an appropriate offer. Nowadays this is an expanding reality that has led to an increase in social exclusion and a new housing need. It is therefore talk about the need for social housing. Even today, however, this is not organized according to precise rules, so a new figure has begun to settle: the Social Manager. This figure represents the link between the community and the inhabitants and the investors: this allows them to know the needs and, consequently, return the appropriate indications of the property to adapt it to the market demand. The aim of this final work is to define the figure of Social Manager and to analyze the processes for the social housing management. This theme is the result of a careful analysis developed during the workshops “Cooperative Social Manager”, promoted by Fondazione Housing Sociale and Legacoop with the sponsorship of Cassa Depositi e Prestiti Investimenti Sgr. During these workshops it has been defined, through various steps, the figure of the Social Manager analyzing the difficulties presented in defining such a complex figure as it covers different functions (Property, Facility, Community Management). The study of the workshop recognized that it is necessary to define a method common for the management of social housing. The aim of the meetings is to collect the problems that currently exist within social housing, especially by producing a cooperative Service Level Agreement that will be a model and a standardized level of methodologies. The thesis is structured in two parts: the first one is bibliographic going over all the phases analyzed by the workshop. The second part is the collection of all the researches and solutions received from the workshop itself, concluding with a Service Level Agreement which outlines the activities present in the management of social housing.
CIA, GENNY
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
19-apr-2018
2017/2018
Il termine Housing sociale si riferisce ad un programma di interventi che prevede l’offerta di alloggi, azioni, servizi e strumenti rivolti a coloro che non riescono a soddisfare sul mercato le proprie esigenze abitative, sia per ragioni economiche sia per l’assenza di un’offerta adeguata. Oggigiorno questa è una realtà in espansione che ha portato ad un aumento dell’esclusione sociale e di una nuova necessità abitativa. Si parla quindi della necessità di alloggi sociali. Anche oggi, tuttavia, questa non è organizzata secondo regole precise, si è quindi sviluppata una nuova figura: il Gestore Sociale. Questa figura rappresenta l’anello di congiunzione tra la comunità, gli abitanti e gli investitori: questo permette loro di conoscere i bisogni e, di conseguenza, restituire le indicazioni appropriate della proprietà per adattarla alla domanda del mercato. Lo scopo di questo lavoro finale è definire la figura del Gestore Sociale e analizzare i processi per la gestione dell’edilizia sociale. Questo tema è il risultato di un’attenta analisi sviluppata durante i workshop “Il Gestore Sociale Cooperativo”, promosso da Fondazione Housing Sociale e Legacoop con il patrocinio di Cassa Depositi e Prestiti Investimenti Sgr. Durante questi workshop è stata definita, attraverso varie fasi, la figura del Gestore Sociale che analizza le difficoltà presentate nella definizione di una figura così complessa in quanto copre diverse funzioni (Property, Facility, Community Management). Lo studio del workshop ha riconosciuto che è necessario definire un metodo comune per la gestione del Social Housing. L’obiettivo degli incontri è quello di raccogliere i problemi attualmente esistenti all’interno dell’edilizia sociale, in particolare attraverso la creazione di un Service Level Agreement cooperativo che sarà un modello e un livello standardizzato di metodologie replicabili. La tesi è strutturata in due parti: la prima è bibliografica e ripercorre tutte le fasi analizzate dal workshop. La seconda parte è la raccolta di tutte le ricerche e le soluzioni pervenute dal workshop stesso, che si conclude con un Service Level Agreement che delinea le attività presenti nella gestione degli alloggi sociali.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/140448