Singular example of fifteenth-century urban renovation, inspired by the concept of «ideal city», the historic district of Pienza is like frozen in time inside the perimeter walls, preserving that stylistic unity of the architecture that attests the creation process of the urban structure according to the unitary design of its authors, Rossellino – defined by Pio II the first architect of his times – and Enea Silvio Piccolomini, the humanist Pope. Nowadays, the original complex keeps its structural and visual integrity, remaining basically unchanged in all its parts and preserving authenticity in terms of design, materials, setting and execution. The typological and distributive characterization of even minor buildings included in the historic district, enclosed itself inside the ancient walls, it’s a peculiar testimony, where the application of a system of rules and spatial principles implies that measures and proportions – expressed in visible relationships among the buildings – contribute to organise the spatial structure of the project. This is also the starting point of this analysis, dedicated to a facade drawing technique too often disregarded by scientific literature like graffito decoration, that especially in Pienza finds one of the best urban expression. So many times considered only protection layers instead of real art and architecture works, these surfaces were often neglected and not maintained properly, causing the unavoidable degradation or their replacement with basic plaster. Almost ignored by historiography, the loss of many of them happened before that a correct documentation and preservation process was developed, leaving the responsibility and the costs of their maintenance to their owners. This is the ultimate aim of this work, that, through a critical reading of graffito facades, we can give it back its dignity as a research subject, for so long forgotten over centuries.
Esempio unico di sistemazione urbana quattrocentesca, ispirato alla concezione della «città ideale», il centro storico di Pienza è rimasto come cristallizzato nel tempo all’interno del perimetro delle mura, conservando quell'unità stilistica delle architetture che testimonia il processo di formazione del tessuto urbano secondo il disegno unitario dei suoi autori, Rossellino – che Pio II definì il primo architetto dei suoi tempi – e dietro di lui lo stesso Enea Silvio Piccolomini, il papa umanista (ma a questo punto potremmo anche dire: il papa architetto). A tutt'oggi l’insieme originale mantiene la sua integrità strutturale e visiva, rimanendo sostanzialmente intatto in tutte le sue parti e conservando l’autenticità in termini di progettazione, materiali, esecuzione e impostazione. La caratterizzazione tipologica e distributiva degli edifici anche minori compresi all’interno del centro storico, a sua volta racchiuso entro il perimetro delle mura, costituisce una testimonianza di rilievo pressoché unica, dove l’applicazione di un canone normativo e di principi di ordine spaziale fa sì che misure e proporzioni – espressi in rapporti chiaramente leggibili nelle costruzioni realizzate – contribuiscano a ordinare tutta la struttura spaziale del progetto. E questo è anche il punto di partenza del presente studio, dedicato ad una tecnica di disegno di facciata troppo spesso trascurata dalla letteratura scientifica quale la decorazione a graffito, che proprio a Pienza trova una delle sue massime espressioni a livello urbano. Già da una prima analisi infatti si evince quanto nella Toscana del Rinascimento le facciate affrescate fossero meno apprezzate di quelle graffite, anche a fronte di una maggiore padronanza della tecnica da parte degli esecutori, della sua durabilità nel tempo, nonché della rapidità di realizzazione. Troppo spesso considerate semplicemente strati di protezione anziché vere e proprie opere d'arte e d'architettura, queste superfici sono state sovente trascurate nella manutenzione, favorendone così l'inevitabile degrado materiale o giungendo addirittura alla loro sostituzione con semplici coperture di intonaco uniforme. Pressoché ignorate dalla storiografia, la perdita di molte fra esse si è verificata prima che venisse attivato un corretto processo di documentazione e salvaguardia, lasciando alla sensibilità dei soli proprietari degli immobili la responsabilità e l'onere della loro tutela e conservazione. Ed è questo l'auspicio ultimo di questo studio, che nel tentativo di ricondurre il tema della facciata a graffito alla possibilità di una lettura critica gli si restituisca quella dignità di argomento di studio, forse mai negata, ma certo smarrita in secoli di disattenzione.
Superfici mimetiche e analogie architettoniche. Le facciate a graffito dei palazzi di Pienza
Di GERONIMO, FRANCESCA
2016/2017
Abstract
Singular example of fifteenth-century urban renovation, inspired by the concept of «ideal city», the historic district of Pienza is like frozen in time inside the perimeter walls, preserving that stylistic unity of the architecture that attests the creation process of the urban structure according to the unitary design of its authors, Rossellino – defined by Pio II the first architect of his times – and Enea Silvio Piccolomini, the humanist Pope. Nowadays, the original complex keeps its structural and visual integrity, remaining basically unchanged in all its parts and preserving authenticity in terms of design, materials, setting and execution. The typological and distributive characterization of even minor buildings included in the historic district, enclosed itself inside the ancient walls, it’s a peculiar testimony, where the application of a system of rules and spatial principles implies that measures and proportions – expressed in visible relationships among the buildings – contribute to organise the spatial structure of the project. This is also the starting point of this analysis, dedicated to a facade drawing technique too often disregarded by scientific literature like graffito decoration, that especially in Pienza finds one of the best urban expression. So many times considered only protection layers instead of real art and architecture works, these surfaces were often neglected and not maintained properly, causing the unavoidable degradation or their replacement with basic plaster. Almost ignored by historiography, the loss of many of them happened before that a correct documentation and preservation process was developed, leaving the responsibility and the costs of their maintenance to their owners. This is the ultimate aim of this work, that, through a critical reading of graffito facades, we can give it back its dignity as a research subject, for so long forgotten over centuries.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_04_Di Geronimo.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
29.64 MB
Formato
Adobe PDF
|
29.64 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/140531