The current thesis work aims at investigating acoustic comfort as a basic aspect in architectural design of enclosed public spaces, not specifically designed for acoustical purposes, given that everyday experience teaches how a correct architectural design, able to satisfy man necessities and requirements, has to guarantee not only visual and thermal comfort, but also acoustic one. The paper consists of two different parts, depending one on the other; the first one is theoretical and analytical, about the fundamentals of acoustics and the existing scientific researches and studies about acoustics in commercial malls, in order to understand the way things stand, while the second one is applied and experimental on the commercial gallery taken into account. The investigation consisted on 3D modelling of the considered space and then on the acoustical simulation on the subject using Ramsete 3.01 software, which allowed to calculate the values of the significant objectives parameters of that space. A commercial mall has been chosen as subject of the work because of its public value and significance in everyday life. In detail the acoustical property of the commercial gallery has been studied, where noise produced by people chatting, escalators, elevators, ventilation system and vocal announcements is one of the major cause of users’ annoyance. The goal of the thesis is to investigate the relationship between design choices, such as the ones about geometry and materials, and the quality of the acoustics perceived by human hearing, described by acoustical objectives parameters of that space. In the end this thesis means both to increase the research on the acoustical environment of “non-acoustic” public spaces, such as commercial malls, and to highligh the importance and necessity of the link between architectural shapes and materials and acoustical comfort.
Il presente elaborato di tesi mira ad indagare il comfort acustico come aspetto fondamentale nella progettazione architettonica di ambienti chiusi ad uso pubblico, non funzionalmente destinati ad utilizzi di tipo acustico (quali centri commerciali, atri, palestre, aeroporti, stadi, piscine, chiese, e simili), dal momento che l’esperienza diretta quotidiana insegna come una progettazione capace di soddisfare i bisogni e le esigenze dell’uomo debba garantire non solo comfort termico e visivo, ma anche acustico. L'elaborato si compone di due parti distinte ma dipendenti; una prima fase analitica di trattazione dei fondamenti teorici della materia per inquadrare il problema e di ragionamento sulle informazioni disponibili riguardo le caratteristiche tipiche del clima acustico dei centri commerciali, per definirne il grado di sviluppo della ricerca, e una seconda di tipo sperimentale, progettuale e applicativa sul centro commerciale preso in considerazione come oggetto di studio. L'analisi del caso studio si è svolta a partire dall'elaborazione di un modello tridimensionale virtuale dell’ambiente sul quale sono poi state effettuate simulazioni acustiche facendo uso degli strumenti forniti dal software Ramsete 3.01, attraverso il quale sono stati calcolati ed elaborati i valori degli indici oggettivi ritenuti significativi per quell’ambiente, che descrivono, al variare del loro valore, la qualità dell'ambiente acustico. È stato scelto come oggetto della ricerca un centro commerciale in quanto entità architettonica di rilievo pubblico sempre più presente nella vita quotidiana delle persone; nello specifico, è stata indagata la qualità acustica delle aree di circolazione e distribuzione, dove il rumore prodotto dalla voce degli utenti, dagli impianti di risalita quali scale mobili e ascensori, dall’impianto di ventilazione forzata e dagli avvisi vocali interni, risulta uno dei maggiori fattori di disturbo per l'esperienza dei fruitori. L'obiettivo prefissato della ricerca è indagare la relazione tra le scelte progettuali compiute sul manufatto, quali caratteristiche geometriche e volumetriche dell'ambiente e materiali scelti, e la qualità dell'acustica percepita dall’orecchio umano, definita e descritta dagli indici acustici oggettivi. In conclusione, il lavoro svolto intende da un lato contribuire ad ampliare l'orizzonte della ricerca del campo sonoro in ambienti non propriamente acustici di uso quotidiano, ancora limitato, e dall'altro mettere in evidenza l'importanza della consapevolezza della relazione esistente tra forme e materiali dell'architettura e la definizione del comfort acustico ambientale, quale aspetto cui attribuire rilievo e dignità pari al comfort visivo e termico.
Caratterizzazione acustica delle gallerie commerciali
NOSEDA, FEDERICA
2016/2017
Abstract
The current thesis work aims at investigating acoustic comfort as a basic aspect in architectural design of enclosed public spaces, not specifically designed for acoustical purposes, given that everyday experience teaches how a correct architectural design, able to satisfy man necessities and requirements, has to guarantee not only visual and thermal comfort, but also acoustic one. The paper consists of two different parts, depending one on the other; the first one is theoretical and analytical, about the fundamentals of acoustics and the existing scientific researches and studies about acoustics in commercial malls, in order to understand the way things stand, while the second one is applied and experimental on the commercial gallery taken into account. The investigation consisted on 3D modelling of the considered space and then on the acoustical simulation on the subject using Ramsete 3.01 software, which allowed to calculate the values of the significant objectives parameters of that space. A commercial mall has been chosen as subject of the work because of its public value and significance in everyday life. In detail the acoustical property of the commercial gallery has been studied, where noise produced by people chatting, escalators, elevators, ventilation system and vocal announcements is one of the major cause of users’ annoyance. The goal of the thesis is to investigate the relationship between design choices, such as the ones about geometry and materials, and the quality of the acoustics perceived by human hearing, described by acoustical objectives parameters of that space. In the end this thesis means both to increase the research on the acoustical environment of “non-acoustic” public spaces, such as commercial malls, and to highligh the importance and necessity of the link between architectural shapes and materials and acoustical comfort.File | Dimensione | Formato | |
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