In the framework of this study, the relation between the residential construction’s pattern which occurred during the last decade in the peri-urbans of Lombardy region and the possible form of mobility practices generated by them, is investigated. With an initial analysis on the mobility trends and residential urban growth in Lombardy region, the target study area includes the Milan urban region and the Pedemontano system up to Brescia- approximately across the center of Lombardy region where important dynamics occurred in the last ten years, is defined. In order to empirically verify that different typologies of residential constructions’ patterns generate specific forms of mobility, within the defined study area, two main indexes considered: mobility index, describing the density of displacements and residential construction index, describing the density of residential constructions. With combining these two indexes, we could classify the whole municipalities in our study area into the four main situations, describing the relationships between mobility trends and residential growth. The deeper analysis proceeds by choosing two municipalities, characterized by the same trends regarding the residential growth index, but the different profile of displacements. In these two municipalities the analysis focused on the factors influencing the relationship between mobility practices and residential urban growth referred to a specific typology (sparse) of new residential constructions (equally from both municipalities). Among them, we studied at the block level three main families of relevant factors: residential configuration features (including the typology of residential constructions, date of constructions and the density of settlements), the demographic changes and employment status of inhabitants, the trend of displacements (including the study related to the total number of movements by inhabitants, infrastructures status and level of accessibility of residents). The followed approach and the empirical application show that the different profile of displacements in two case studies is not directly depended on the typology of recently residential constructions, but can be related to some relevant factors that we analyzed in this research. In which among them, we could point out the socio-demographic profile of the inhabitants that contribute to influence the density of the movements generated, and the composition of the functional mix within the municipality of residence.

La tesi indaga le relazioni tra crescita residenziale dell’ultimo decennio intercensuario nei territori periurbani in Lombardia e pratiche di mobilità pendolare, con la finalità di verificare se esista una relazione tra densità del costruito e intensità della mobilità generate dai nuovi insediamenti residenziali. La tesi ha dapprima restituito gli ambiti dove più intense sono state le dinamiche di mobilità pendolare e la crescita residenziale dell’ultimo decennio in Lombardia. Si tratta della Regione Urbana Milanese e dei territori pedemontani sino a Brescia dove la tesi ha analizzato la possibile correlazione tra tipologie residenziali delle nuove costruzioni e forme di mobilità pendolare, a partire dalla costruzione di due indici: l’indice di mobilità che esprime la densità di spostamenti pensolari e la densità del costruito a destinazione residenza. La correlazione tra i due indici ha permesso di individuare quattro diverse situazioni a cui ricondurre le municipalità dell’area di studio, per poi procedure a selezionare due comuni caratterizzati da stesse dinamiche di crescita residenziale, ma diversi trend di mobilità su cui condurre una indagine in profondità. In questi due comuni, la tesi ha cercato di valutare quali fattori influenzino le dinamiche di mobilità, a parità di crescita residenziale. Considerando quindi la tipologia residenziale “case sparse” e lavorando alla scala dell’isolato, la tesi ha studiato i seguenti fattori: caratteristiche del costruito (in termini di tipologia e densità, data di costruzione), profilo socio-demografico degli abitanti, tipo di accessibilità alla rete della mobilità e dinamiche di mobilità pendolare. L’indagine in profondità sui due comuni, condotta alla scala dell’isolato, mostra che la tipologia edilizia delle nuove costruzioni non rappresenta una variabile esplicativa della mobilità generate, poiché sono altri i fattori che concorrono a influenzare la densità degli spostamenti generati, come l’età della popolazione insediata e la composizione del mix funzionale entro il commune di residenza.

Residential growth and mobility patterns in Lombardy Region : investigating the characteristics of mobility practices in the new residential settlements

JAVARESHKIAN, MINOO
2016/2017

Abstract

In the framework of this study, the relation between the residential construction’s pattern which occurred during the last decade in the peri-urbans of Lombardy region and the possible form of mobility practices generated by them, is investigated. With an initial analysis on the mobility trends and residential urban growth in Lombardy region, the target study area includes the Milan urban region and the Pedemontano system up to Brescia- approximately across the center of Lombardy region where important dynamics occurred in the last ten years, is defined. In order to empirically verify that different typologies of residential constructions’ patterns generate specific forms of mobility, within the defined study area, two main indexes considered: mobility index, describing the density of displacements and residential construction index, describing the density of residential constructions. With combining these two indexes, we could classify the whole municipalities in our study area into the four main situations, describing the relationships between mobility trends and residential growth. The deeper analysis proceeds by choosing two municipalities, characterized by the same trends regarding the residential growth index, but the different profile of displacements. In these two municipalities the analysis focused on the factors influencing the relationship between mobility practices and residential urban growth referred to a specific typology (sparse) of new residential constructions (equally from both municipalities). Among them, we studied at the block level three main families of relevant factors: residential configuration features (including the typology of residential constructions, date of constructions and the density of settlements), the demographic changes and employment status of inhabitants, the trend of displacements (including the study related to the total number of movements by inhabitants, infrastructures status and level of accessibility of residents). The followed approach and the empirical application show that the different profile of displacements in two case studies is not directly depended on the typology of recently residential constructions, but can be related to some relevant factors that we analyzed in this research. In which among them, we could point out the socio-demographic profile of the inhabitants that contribute to influence the density of the movements generated, and the composition of the functional mix within the municipality of residence.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
20-apr-2018
2016/2017
La tesi indaga le relazioni tra crescita residenziale dell’ultimo decennio intercensuario nei territori periurbani in Lombardia e pratiche di mobilità pendolare, con la finalità di verificare se esista una relazione tra densità del costruito e intensità della mobilità generate dai nuovi insediamenti residenziali. La tesi ha dapprima restituito gli ambiti dove più intense sono state le dinamiche di mobilità pendolare e la crescita residenziale dell’ultimo decennio in Lombardia. Si tratta della Regione Urbana Milanese e dei territori pedemontani sino a Brescia dove la tesi ha analizzato la possibile correlazione tra tipologie residenziali delle nuove costruzioni e forme di mobilità pendolare, a partire dalla costruzione di due indici: l’indice di mobilità che esprime la densità di spostamenti pensolari e la densità del costruito a destinazione residenza. La correlazione tra i due indici ha permesso di individuare quattro diverse situazioni a cui ricondurre le municipalità dell’area di studio, per poi procedure a selezionare due comuni caratterizzati da stesse dinamiche di crescita residenziale, ma diversi trend di mobilità su cui condurre una indagine in profondità. In questi due comuni, la tesi ha cercato di valutare quali fattori influenzino le dinamiche di mobilità, a parità di crescita residenziale. Considerando quindi la tipologia residenziale “case sparse” e lavorando alla scala dell’isolato, la tesi ha studiato i seguenti fattori: caratteristiche del costruito (in termini di tipologia e densità, data di costruzione), profilo socio-demografico degli abitanti, tipo di accessibilità alla rete della mobilità e dinamiche di mobilità pendolare. L’indagine in profondità sui due comuni, condotta alla scala dell’isolato, mostra che la tipologia edilizia delle nuove costruzioni non rappresenta una variabile esplicativa della mobilità generate, poiché sono altri i fattori che concorrono a influenzare la densità degli spostamenti generati, come l’età della popolazione insediata e la composizione del mix funzionale entro il commune di residenza.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/140597