Wineot is a project born from the combination between my passion for interior design – and in particular exhibiton and retail design after I did my internship at M+S Architects – together with my passion for wine and for my homeland. Wineot is a concept store located in a reinvented abandoned railway station in Paratico (BS). In this project there is a first phase of analysis of how retail is changing in the last decade with many data about the retail market, both online and in store; there’s then a step devoted to the restoration of the existing architecture of the railway station, a phase of interior design and one last step is devoted to the branding of this new store. Wineot is born from the idea that brands, in order to convince the customers to go there, preferring them to online shopping, need to offer a memorable experience in their store. So, Wineot offers a wider experience than a single store, with a wine exhibition that changes monthly, wine tasting and, only later, at the end of this journey, it offers to continue the experience out of the store, having the possibility to buy some of the wines sold there.

Wineot è un concept store, collocato in una stazione ferroviaria abbandonata e, quindi, ristrutturata, a Paratico (BS). In questo progetto, esiste una prima fase che consiste in una analisi su come il commercio al dettaglio stia cambiando nell’ultimo decennio, con relativi dati, sia per il mercato al dettaglio online, sia nei punti vendita fisici; ci sono poi le fasi successive, che fanno parte del progetto vero e proprio: un primo passo consiste nel restauro della vecchia stazione ferroviaria esistente, abbandonata e chiusa al pubblico dagli anni ’80; una seconda fase consiste nella progettazione degli interni del concept store con una relativa brandizzazione del marchio, in corrispondenza anche delle funzioni che vi vengono collocate all’interno. Wineot offre dunque una esperienza multisensoriale più ampia di uno store fisico classico, con una mostra sui vini italiani che cambia mensilmente per restare sempre aggiornati, con la possibilità di degustare i prodotti esposti nella mostra e altri, e, solo alla fine di questo viaggio attraverso le regioni d’italia, si ha l’occasione di poter continuare questo viaggio anche a casa, comprando i vini venduti nello store.

Wineot : a new concept store within the reinvented Paratico-Sarnico railway station

PICCOLO, SHARON
2016/2017

Abstract

Wineot is a project born from the combination between my passion for interior design – and in particular exhibiton and retail design after I did my internship at M+S Architects – together with my passion for wine and for my homeland. Wineot is a concept store located in a reinvented abandoned railway station in Paratico (BS). In this project there is a first phase of analysis of how retail is changing in the last decade with many data about the retail market, both online and in store; there’s then a step devoted to the restoration of the existing architecture of the railway station, a phase of interior design and one last step is devoted to the branding of this new store. Wineot is born from the idea that brands, in order to convince the customers to go there, preferring them to online shopping, need to offer a memorable experience in their store. So, Wineot offers a wider experience than a single store, with a wine exhibition that changes monthly, wine tasting and, only later, at the end of this journey, it offers to continue the experience out of the store, having the possibility to buy some of the wines sold there.
MIGLIORE, ICO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
20-apr-2018
2016/2017
Wineot è un concept store, collocato in una stazione ferroviaria abbandonata e, quindi, ristrutturata, a Paratico (BS). In questo progetto, esiste una prima fase che consiste in una analisi su come il commercio al dettaglio stia cambiando nell’ultimo decennio, con relativi dati, sia per il mercato al dettaglio online, sia nei punti vendita fisici; ci sono poi le fasi successive, che fanno parte del progetto vero e proprio: un primo passo consiste nel restauro della vecchia stazione ferroviaria esistente, abbandonata e chiusa al pubblico dagli anni ’80; una seconda fase consiste nella progettazione degli interni del concept store con una relativa brandizzazione del marchio, in corrispondenza anche delle funzioni che vi vengono collocate all’interno. Wineot offre dunque una esperienza multisensoriale più ampia di uno store fisico classico, con una mostra sui vini italiani che cambia mensilmente per restare sempre aggiornati, con la possibilità di degustare i prodotti esposti nella mostra e altri, e, solo alla fine di questo viaggio attraverso le regioni d’italia, si ha l’occasione di poter continuare questo viaggio anche a casa, comprando i vini venduti nello store.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/140616