This multidisciplinary thesis draws from interior design, architecture, fashion, art, scenic design, culminating in a single theoretical and planning paper. A deep interest in these areas led me to dedicate myself to retail design: a suitable medium for exploring these diverse topics that I’ve always been interested in, a field that I considered to be the most suitable for the type of work I have done. Therefore, I started thinking about how to develop a retail space that reflected my personality. With this aim, I chose the concept store as the ideal format for: the representation of a concept, the narration of a story and the product enhancement. The thesis is divided into three distinct sections: the first is an examination of trends within retail design examining the change of values, the evolution of consumers and their needs, the characteristics of the shopping experience and a survey of current trends. Another part of this section represents an in-depth analysis of the concept store, with the introduction of related "historical" case studies and a selection of current ones. The second section is dedicated to the project concept: Nostalgia and its translation into material-narration-product: the Paper. In the first part of this section I investigated the origin of the term nostalgia, its current conception and the relationship between nostalgia, design and society nowadays, with an introduction of case studies belonging to different cultural areas. My goal was to clarify the meaning of this essential human feeling that is often misunderstood. A second part of this volume tells us the story of the paper, from its invention up to its evolution over the time, with a particular focus on Japanese washi paper, Genoese paper and wallpaper; I selected here some case studies on the use of paper in the artistic-spatial context. Finally, the third volume is represented by the project in which the context of the intervention space, the history of the Ticinese district, the application of the concept and the design development of the Madeleine concept store are being analyzed.

Questa tesi nasce dalla volontà di coniugare l’interior design, l’architettura, la moda, l’arte, la scenografia, in un unico elaborato teorico e progettuale. A partire da questa intenzione, ho maturato l’idea di dedicarmi al retail design, ambito che mi ha sempre affascinata e che ho ritenuto essere il più indicato per il tipo di lavoro che ho poi realizzato. Ho iniziato quindi a pensare a quale tipologia di spazio vendita avrei voluto progettare in modo che potesse rappresentarmi. Da qui deriva la scelta del concept store come format ideale per la rappresentazione di un concetto, il racconto di una storia e la valorizzazione di un prodotto. Questo elaborato si compone di tre volumi distinti e complementari. Nel primo viene presentata una ricerca sul retail design divisa in due parti: la prima comprende il cambiamento dei valori, l’evoluzione dei consumatori e dei loro bisogni, le caratteristiche della shopping experience e un’indagine sulle attuali tendenze; la seconda parte è invece un approfondimento sul concept store, con la presentazione di relativi casi studio “storici” e una selezione di casi studio odierni. Il secondo volume è dedicato al concept di progetto: la Nostalgia e alla sua traduzione in materia-storia-prodotto: la Carta. Nella prima parte viene indagata l’origine del termine nostalgia, la sua concezione contemporanea e la relazione tra nostalgia, design e società odierna, con la presentazione di casi studio appartenenti a diversi ambiti culturali. L’obiettivo è quello di fare chiarezza sul significato della nostalgia, sentimento fondamentale della vita umana, che spesso è incompreso. La seconda parte di questo volume racconta la storia della carta, a partire dall’ invenzione fino alla sua evoluzione nel tempo, con dei focus sulla carta giapponese washi, sulla carta genovese e sulla carta da parati; con una selezione poi di casi studio sull’utilizzo della carta nell’ambito artistico-spaziale. Infine il terzo volume è rappresentato dal progetto in cui viene preso in analisi il contesto dello spazio di intervento, la storia del quartiere Ticinese, l’applicazione del concept e lo sviluppo progettuale del concept store Madeleine.

Madeleine. La nostalgia come metafora progettuale per la realizzazione di un concept store dedicato alla carta

FRACASSO, ILARIA
2016/2017

Abstract

This multidisciplinary thesis draws from interior design, architecture, fashion, art, scenic design, culminating in a single theoretical and planning paper. A deep interest in these areas led me to dedicate myself to retail design: a suitable medium for exploring these diverse topics that I’ve always been interested in, a field that I considered to be the most suitable for the type of work I have done. Therefore, I started thinking about how to develop a retail space that reflected my personality. With this aim, I chose the concept store as the ideal format for: the representation of a concept, the narration of a story and the product enhancement. The thesis is divided into three distinct sections: the first is an examination of trends within retail design examining the change of values, the evolution of consumers and their needs, the characteristics of the shopping experience and a survey of current trends. Another part of this section represents an in-depth analysis of the concept store, with the introduction of related "historical" case studies and a selection of current ones. The second section is dedicated to the project concept: Nostalgia and its translation into material-narration-product: the Paper. In the first part of this section I investigated the origin of the term nostalgia, its current conception and the relationship between nostalgia, design and society nowadays, with an introduction of case studies belonging to different cultural areas. My goal was to clarify the meaning of this essential human feeling that is often misunderstood. A second part of this volume tells us the story of the paper, from its invention up to its evolution over the time, with a particular focus on Japanese washi paper, Genoese paper and wallpaper; I selected here some case studies on the use of paper in the artistic-spatial context. Finally, the third volume is represented by the project in which the context of the intervention space, the history of the Ticinese district, the application of the concept and the design development of the Madeleine concept store are being analyzed.
BORGHI, ANDREA
ARC III - Scuola del Design
20-apr-2018
2016/2017
Questa tesi nasce dalla volontà di coniugare l’interior design, l’architettura, la moda, l’arte, la scenografia, in un unico elaborato teorico e progettuale. A partire da questa intenzione, ho maturato l’idea di dedicarmi al retail design, ambito che mi ha sempre affascinata e che ho ritenuto essere il più indicato per il tipo di lavoro che ho poi realizzato. Ho iniziato quindi a pensare a quale tipologia di spazio vendita avrei voluto progettare in modo che potesse rappresentarmi. Da qui deriva la scelta del concept store come format ideale per la rappresentazione di un concetto, il racconto di una storia e la valorizzazione di un prodotto. Questo elaborato si compone di tre volumi distinti e complementari. Nel primo viene presentata una ricerca sul retail design divisa in due parti: la prima comprende il cambiamento dei valori, l’evoluzione dei consumatori e dei loro bisogni, le caratteristiche della shopping experience e un’indagine sulle attuali tendenze; la seconda parte è invece un approfondimento sul concept store, con la presentazione di relativi casi studio “storici” e una selezione di casi studio odierni. Il secondo volume è dedicato al concept di progetto: la Nostalgia e alla sua traduzione in materia-storia-prodotto: la Carta. Nella prima parte viene indagata l’origine del termine nostalgia, la sua concezione contemporanea e la relazione tra nostalgia, design e società odierna, con la presentazione di casi studio appartenenti a diversi ambiti culturali. L’obiettivo è quello di fare chiarezza sul significato della nostalgia, sentimento fondamentale della vita umana, che spesso è incompreso. La seconda parte di questo volume racconta la storia della carta, a partire dall’ invenzione fino alla sua evoluzione nel tempo, con dei focus sulla carta giapponese washi, sulla carta genovese e sulla carta da parati; con una selezione poi di casi studio sull’utilizzo della carta nell’ambito artistico-spaziale. Infine il terzo volume è rappresentato dal progetto in cui viene preso in analisi il contesto dello spazio di intervento, la storia del quartiere Ticinese, l’applicazione del concept e lo sviluppo progettuale del concept store Madeleine.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/140750