Nowadays, thanks to the constant evolution of digital paradigms, many innovative approaches to communication design have emerged, which are now making possible a closer relationship with the end user. This generates a design perspective that focuses its attention on the user, bringing out the great importance that it has and leading it to be an increasingly active and central figure of the design process. This is the reason why today a lot of information about users are available in the marketing field, deriving from tools such as profiling and market researches. But these information must be interpreted, so that they can talk to us about the people they represent, and transform the raw data into real and tangible characters, that can tell us their stories. So how can we find the human being behind the information? The aim of this thesis is to propose a system of user analysis that goes beyond the statistical data and that can investigate the most emotional side of the user, tracing the psychological models that underlie human behavior. By applying Jung’s Archetypes theory to modern behaviors, it was possible to structure a system that allows the interpretation of the personality and actions of an audience through twelve archetypal users, in order to more effectively manage the communication for digital communities.
Con la costante evoluzione dei paradigmi digitali sono emersi approcci innovativi alla progettazione della comunicazione, che prevedono una stretta relazione con l’utente finale. Questo genera una prospettiva progettuale che focalizza la sua attenzione sull’utente, facendo emergere la grande importanza che esso riveste e portandolo ad essere un protagonista sempre più attivo e centrale della progettazione. Per questo oggi sono molte le informazioni a nostra disposizione sugli utenti e sul pubblico, derivanti da strumenti di marketing come profilazioni e ricerche di mercato. Queste vanno però interpretate e rielaborate, affinché sappiano parlarci delle persone che rappresentano, in modo così da trasformare il dato in personaggi reali e tangibili, che possano raccontarci storie ed esserne i protagonisti. Come possiamo, quindi, ritrovare la persona dietro le informazioni? Obiettivo di questa tesi è quello di proporre un sistema di analisi degli utenti che vada oltre il dato statistico e che sappia indagare il lato più emotivo dell’utente, rintracciando i modelli psicologici che stanno alla base dei comportamenti umani. Applicando la teoria degli Archetipi di Jung ai comportamenti moderni è stato possibile strutturare un sistema che permette l’interpretazione della personalità e delle azioni del proprio pubblico attraverso dodici utenti archetipici, in funzione di una più efficace gestione della comunicazione per le community digitali.
Dodici. Il sistema degli archetipi per l'analisi degli utenti
CAPUZZO, GIORGIA
2016/2017
Abstract
Nowadays, thanks to the constant evolution of digital paradigms, many innovative approaches to communication design have emerged, which are now making possible a closer relationship with the end user. This generates a design perspective that focuses its attention on the user, bringing out the great importance that it has and leading it to be an increasingly active and central figure of the design process. This is the reason why today a lot of information about users are available in the marketing field, deriving from tools such as profiling and market researches. But these information must be interpreted, so that they can talk to us about the people they represent, and transform the raw data into real and tangible characters, that can tell us their stories. So how can we find the human being behind the information? The aim of this thesis is to propose a system of user analysis that goes beyond the statistical data and that can investigate the most emotional side of the user, tracing the psychological models that underlie human behavior. By applying Jung’s Archetypes theory to modern behaviors, it was possible to structure a system that allows the interpretation of the personality and actions of an audience through twelve archetypal users, in order to more effectively manage the communication for digital communities.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/140851