This Master’s Degree thesis analyzes the field of internal combustion powered motorcycles and of exhaust devices, in order to introduce to the project, made also with the help of a specialized company, of an exhaust silencer that contains an adjustable flow path. Subsequently to a classification of the proposals from the market, to a brief existing silencing technologies and to the definition of design’s firm points, a system is developed with a both internal and external to the silencer mechanism, consisting of a mechanically operated valve able to change the route crossed by the exhaust flow according to the engine rpm. The silencer, from the functional point of view, combines this system with a more common technology, in order to reduce noise emissions with just a minimum loss of engine performance. Through this scheme, as well as a choice of materials oriented to lightness, the goals that are achieved are a weight/soundproofing ratio that looks advantageous in comparison with the genuine equipment and the capacity to stay within phonometric limitations by Law for road use. Then, the industrial processes are described and a guess of the pre-production costs is carried out too, as well as experimental tests to guarantee the quality of the project. The outcome is that the structure of the new silencer is compatible with user’s needs and represents an effective alternative to other proposals available on the market. Plus, some surface treatments that can improve the aesthetic and anti-corrosion properties of the product are shown in the appendix.
Con questa tesi di Laurea Magistrale viene analizzato il settore delle motociclette con motore termico e dei dispositivi di scarico, al fine di introdurre al lavoro di progettazione, svolto anche collaborando con un’azienda specializzata, di un silenziatore di scarico dotato di un percorso interno del flusso variabile. Dopo aver classificato le proposte sul mercato, riassunto le varie tecniche insonorizzanti già esistenti e definito i punti fermi del design, viene sviluppato un sistema dotato di un meccanismo, interno ed esterno al silenziatore, che consiste in una valvola ad azionamento meccanico in grado di modificare il percorso attraversato dai gas di scarico in accordo con i giri del motore. Il silenziatore, dal punto di vista funzionale, unisce questo sistema ad una componente tecnica più comune, al fine di ridurre le emissioni sonore con una minima perdita di prestazioni del motore. Attraverso questo schema, oltre che ad una scelta dei materiali orientata alla leggerezza, gli obiettivi che vengono raggiunti sono un rapporto peso/insonorizzazione favorevole rispetto agli impianti di primo equipaggiamento e la la capacità di rientrare nei limiti fonometrici di Legge per l’omologazione da uso stradale. Vengono anche descritti i processi industriali ed effettuato un calcolo dei costi preliminare, oltre a prove sperimentali a garanzia della qualità del percorso progettuale. La dimostrazione finale è che l’architettura del nuovo silenziatore è compatibile con le necessità dell’utente ed offre un’alternativa valida alle altre proposte sul mercato. In appendice, vengono ipotizzati alcuni trattamenti superficiali in grado di migliorare proprietà estetiche e di resistenza a corrosione del prodotto.
Fighter : progetto di un silenziatore motociclistico attivo
BERTOLI, CORRADO ANDREA
2016/2017
Abstract
This Master’s Degree thesis analyzes the field of internal combustion powered motorcycles and of exhaust devices, in order to introduce to the project, made also with the help of a specialized company, of an exhaust silencer that contains an adjustable flow path. Subsequently to a classification of the proposals from the market, to a brief existing silencing technologies and to the definition of design’s firm points, a system is developed with a both internal and external to the silencer mechanism, consisting of a mechanically operated valve able to change the route crossed by the exhaust flow according to the engine rpm. The silencer, from the functional point of view, combines this system with a more common technology, in order to reduce noise emissions with just a minimum loss of engine performance. Through this scheme, as well as a choice of materials oriented to lightness, the goals that are achieved are a weight/soundproofing ratio that looks advantageous in comparison with the genuine equipment and the capacity to stay within phonometric limitations by Law for road use. Then, the industrial processes are described and a guess of the pre-production costs is carried out too, as well as experimental tests to guarantee the quality of the project. The outcome is that the structure of the new silencer is compatible with user’s needs and represents an effective alternative to other proposals available on the market. Plus, some surface treatments that can improve the aesthetic and anti-corrosion properties of the product are shown in the appendix.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2017_04_bertoli_01.pdf
Open Access dal 13/04/2021
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
33.84 MB
Formato
Adobe PDF
|
33.84 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2017_94_bertoli_02.pdf
Open Access dal 13/04/2021
Descrizione: Tavole di progetto
Dimensione
15.99 MB
Formato
Adobe PDF
|
15.99 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/140855