Since the ‘50s the electric guitar has been part of the social imaginary mainly for its capability of creating distorted and bold sounds. These noises are originally created by turning the volume on the instrument amplifier very high. Not only the sound gains these features, but it also becomes more dynamic, meaning more sensitive to the guitarist’s touch, who will feel positive feelings of more control over it. Today both in live situations and in other circumstances, like recording studios and private environments, it’s almost impossible to keep the volume of the guitar loud enough. To let the guitarist have pure, distorted and dynamic sounds inside these contexts it is necessary to dampen the volume of the amplifier after it is generated, without interfere with the processes through which it is made. This document is a report of all the steps that led to the design of a product made with this intent. The solution found consisits in the use of a system of sound insulating and absorbing baffles, to be placed in front of a regular guitar cabinet, made adaptable on the cabinets different dimensions and on different contexts of use through more levels of movements of the baffles. The use of this system allows the user of raising the volume also at considerable high levels, obtaining the sought after sound and touch features, still avoiding that the output perceived beyond the she shield of the baffles is too loud and nasty.
A partire dagli anni ‘50 la chitarra elettrica è entrata nell’immaginario collettivo principalmente per la sua capacità di generare suoni distorti e grintosi. Queste sonorità sono storicamente ottenute alzando notevolmente il volume sull’amplificatore a cui lo strumento è collegato per diffonderne il segnale. Oltre ad acquistare queste caratteristiche il suono diventa più dinamico, ovvero più responsivo al tocco del chitarrista, il quale avrà sensazioni positive di maggiore controllo su di esso. Al giorno d’oggi sia in contesti di musica dal vivo sia in altre circostanze, come in studi di registrazione e in ambienti privati, è quasi impossibile poter mantenere elevato il volume della chitarra. Per permettere al chitarrista di raggiungere le sonorità pure, distorte e dinamiche che ricerca in questi contesti è necessario poter limitare il volume dell’amplificatore successivamente a quando esso è generato, senza interferire con i processi con cui ciò avviene naturalmente. Questo documento è un rapporto su tutte le fasi di progettazione di un prodotto che ottenga questo risultato. La soluzione trovata consiste nell’impiego di un sistema di pannelli isolanti e assorbenti acusticamente, da porre di fronte a casse per chitarra in commercio, reso adattabile sia alle loro diverse dimensioni sia a più contesti d’uso attraverso più livelli di movimentazione dei pannelli che lo compongono. L’uso di questo sistema permette all’utente di poter alzare anche considerevolmente il volume dell’amplificatore, generando le caratteristiche sonore e di tocco ricercate, senza che l’output percepito oltre la barriera formata dai pannelli sia eccessivo e fastidioso.
Garage amp shield. Sistema di isolamento acustico adattabile per l'amplificatore della chitarra elettrica
VIVIANI, GIOVANNI
2016/2017
Abstract
Since the ‘50s the electric guitar has been part of the social imaginary mainly for its capability of creating distorted and bold sounds. These noises are originally created by turning the volume on the instrument amplifier very high. Not only the sound gains these features, but it also becomes more dynamic, meaning more sensitive to the guitarist’s touch, who will feel positive feelings of more control over it. Today both in live situations and in other circumstances, like recording studios and private environments, it’s almost impossible to keep the volume of the guitar loud enough. To let the guitarist have pure, distorted and dynamic sounds inside these contexts it is necessary to dampen the volume of the amplifier after it is generated, without interfere with the processes through which it is made. This document is a report of all the steps that led to the design of a product made with this intent. The solution found consisits in the use of a system of sound insulating and absorbing baffles, to be placed in front of a regular guitar cabinet, made adaptable on the cabinets different dimensions and on different contexts of use through more levels of movements of the baffles. The use of this system allows the user of raising the volume also at considerable high levels, obtaining the sought after sound and touch features, still avoiding that the output perceived beyond the she shield of the baffles is too loud and nasty.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_04_Viviani.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
25.24 MB
Formato
Adobe PDF
|
25.24 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/140881