Wayfinding concerns the user experience of orientation and navigation in an area. This subject is actually recurring in many daily places (airports, hospitals, museums, offices, streets, universities, etc.) but it is still suspended between standardization and innovation and it is not really considered part of the entire communication system. This thesis focuses on museum and exhibition spaces, where signage is considered not just a way to explore the environment but also an aid to understand the contents. The thesis’ purpose is to identify guidelines to design signage in museums and exhibition spaces, giving tools to designers who build communication systems. Other aims of the research are: to improve visitors’ experience; to get theoretical rules on wayfinding topic; to actualize museums’ principles; to fill the gap in Italian publishing about this subject. The method consists in intersecting signage and museums fields, finding the common traits to understand where signage’s tools (graphic and strategic) meet exhibitions’ needs and values. In this process, case studies are collected, analyzed and classified following qualitative parameter. Final outputs are: a manual of “guidelines to design interior signage of museums and exhibitions spaces”, that represents the project part, and the thesis-book, where the research is collected and the design phases are explained.
Il termine wayfinding si riferisce all’esperienza dell’utente di orientarsi e muoversi all’interno di uno spazio. Pur essendo radicata in molti ambienti della quotidianità (aeroporti, ospedali, musei, uffici, strade, campus universitari, ecc.), tale disciplina è ancora oggi sospesa tra il tentativo di standardizzazione e la ricerca di soluzioni sempre più innovative, faticando a essere considerata come parte di un sistema complesso di comunicazione. Il contesto d’applicazione preso in analisi è quello di musei e spazi espositivi. In questi luoghi la segnaletica rappresenta non soltanto un mezzo per muoversi nello spazio ma funge anche da supporto all’interpretazione dei contenuti. L’obiettivo della tesi consiste nell’identificare le linee guida progettuali che caratterizzano la segnaletica interna di musei e spazi espositivi, fornendo ai designer uno strumento operativo per la realizzazione di apparati comunicativi. Gli obiettivi generali sono: migliorare l’esperienza di visita dei visitatori del museo; fornire un supporto teorico al wayfinding, che nasce innanzitutto come disciplina pratica; estendere ad applicazione pratica i principi museografici da sempre teorizzati; tentare di colmare un vuoto nell'editoria e nel contesto professionale italiano del settore. Il metodo d’indagine consiste in un processo di “intersezione” in quanto si mettono in relazione due mondi, segnaletica e musei, cercandone i punti comuni; la sfida sta nel determinare come gli strumenti (grafici e strategici) della segnaletica possano essere applicati per soddisfare i bisogni e i valori degli spazi espositivi. In questo processo è fondamentale la raccolta, analisi e classificazione di casi studio, selezionati sulla base di criteri qualitativi. Gli output finali sono: il manuale di "linee guida per la progettazione della segnaletica interna di musei e spazi espositivi", che rappresenta la componente progettuale e il fine dell’indagine, e il libro di tesi, in cui è raccolto il materiale di ricerca e nel quale vengono descritte le fasi di sviluppo del manuale.
Wayfinding e museologia. Ricerca teorica e realizzazione di un manuale per la progettazione della segnaletica interna di musei e spazi espositivi
BERNARDELLI, LETIZIA
2016/2017
Abstract
Wayfinding concerns the user experience of orientation and navigation in an area. This subject is actually recurring in many daily places (airports, hospitals, museums, offices, streets, universities, etc.) but it is still suspended between standardization and innovation and it is not really considered part of the entire communication system. This thesis focuses on museum and exhibition spaces, where signage is considered not just a way to explore the environment but also an aid to understand the contents. The thesis’ purpose is to identify guidelines to design signage in museums and exhibition spaces, giving tools to designers who build communication systems. Other aims of the research are: to improve visitors’ experience; to get theoretical rules on wayfinding topic; to actualize museums’ principles; to fill the gap in Italian publishing about this subject. The method consists in intersecting signage and museums fields, finding the common traits to understand where signage’s tools (graphic and strategic) meet exhibitions’ needs and values. In this process, case studies are collected, analyzed and classified following qualitative parameter. Final outputs are: a manual of “guidelines to design interior signage of museums and exhibitions spaces”, that represents the project part, and the thesis-book, where the research is collected and the design phases are explained.File | Dimensione | Formato | |
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