The title of my thesis is "Quando tutto diventò blu. Modelli sinestesici di comunicazione sociale", which constitutes a synesthesia model of social communication. My thesis consists of four parts. The first part elaborates upon the general knowledge of juvenile depression and analyses the difficulties they might encounter in detail from the scientific, social and psychological perspectives. This session also summarizes the communicative demands of juvenile depression, some of which, as I find out in the following survey, are fulfilled in Italy; some others are seldom concerned or even never brought into public notice. Therefore, the latter demands are my research emphasis. The second part is closely related to synaesthesia knowledge. I undertook a selective analysis on the role that synaesthesia plays in the video-audio products, and categorized the elements in the videos. Then I confirmed the crucial and basic analysis points, contributing to a more effective case study. In the third part, I listed a series of video case-studies leading us to a better understanding of depression, then I made a deeper analysis of juvenile social problems. These cases help me to understand how the communicative projects solving emotional disorder are expressed, which elements (colour, pattern, sound, language, off-screen, voice, music) and communicative forms are more effective. Many of the cases deliver the message through synaesthesia. In fact, every good-qualified video is due to the appropriate arrangement of video-audio elements through synaesthesia. In the fifth part, based on the previous conclusions and the collaboration with Fondazione IDEA Social Institute, it is confirmed that the main audience of the video goes to the public, especially the teachers, parents and students. This project aims at delivering positive information on juvenile depression and promoting medical prediagnose and timely treatment. Meanwhile, the final video might help the public to be more aware of the difficulties that depressed juvenile are enduring. Eventually, more tolerable atmosphere may emerge in the school.

Il mio elaborato di tesi si intitola "Quando tutto diventò blu. Modelli sinestesici di comunicazione sociale". La tesi è suddivisa in quattro parti, nella prima parte, ho affrontato la depressione nell’adolescenza per difinire il problema e capire le esigenze di comunicazione. In seguito alla ricerca, ho scoperto quali sono le esigenze comunicative che sono già state soddisfatte in Italia e quali sono state meno coinvolte o mai trattate e mi sono concentrato in particolar modo su queste ultime. La seconda parte ho analizziato il ruolo dell’uso di un approccio sinestesico negli artefatti audiovisuali e ho diviso e analizzato gli elementi sensoriali presenti nei video per determinare i punti più importanti e fondamentali per analizzare più efficacemente i casi studio nella parte successivo. Nella terza parte della tesi ho analizzato una serie di casi studio utili a capire ancora meglio il tema della depressione; ho riportato un elenco dei casi legati ad altre tematiche relative ai giovani sulle questioni sociali. Questi esempi sono molto utili per sapere in quali modi vengono comunicati i disturbi dell'umore, quali elementi utilizzano (colori, grafica, suoni, parole, voce fuori campo, musica) e per capire quali artefatti comunicativi funzionano meglio. Nell’ultimo capitolo ho rappresentato le conclusioni degli argomenti precedenti in base al mio processo di produzione del progetto in collaborazione con i requisiti di progetto dell’Istituto Fondazione IDEA. Credo che il video possa essere un mezzo molto utile ai progetti di comunicazione per diverse questioni sociali. Una volta identificati gli obiettivi e il target, si possono utilizzare i principi della sinestesia per organizzare in maniera efficace tutti gli elementi audiovisivi presenti all’interno del video. In questo modo il video può avere un buon effetto comunicativo.

Quando tutto diventò blu. Modelli sinestesici di comunicazione sociale

CHI, HAI
2016/2017

Abstract

The title of my thesis is "Quando tutto diventò blu. Modelli sinestesici di comunicazione sociale", which constitutes a synesthesia model of social communication. My thesis consists of four parts. The first part elaborates upon the general knowledge of juvenile depression and analyses the difficulties they might encounter in detail from the scientific, social and psychological perspectives. This session also summarizes the communicative demands of juvenile depression, some of which, as I find out in the following survey, are fulfilled in Italy; some others are seldom concerned or even never brought into public notice. Therefore, the latter demands are my research emphasis. The second part is closely related to synaesthesia knowledge. I undertook a selective analysis on the role that synaesthesia plays in the video-audio products, and categorized the elements in the videos. Then I confirmed the crucial and basic analysis points, contributing to a more effective case study. In the third part, I listed a series of video case-studies leading us to a better understanding of depression, then I made a deeper analysis of juvenile social problems. These cases help me to understand how the communicative projects solving emotional disorder are expressed, which elements (colour, pattern, sound, language, off-screen, voice, music) and communicative forms are more effective. Many of the cases deliver the message through synaesthesia. In fact, every good-qualified video is due to the appropriate arrangement of video-audio elements through synaesthesia. In the fifth part, based on the previous conclusions and the collaboration with Fondazione IDEA Social Institute, it is confirmed that the main audience of the video goes to the public, especially the teachers, parents and students. This project aims at delivering positive information on juvenile depression and promoting medical prediagnose and timely treatment. Meanwhile, the final video might help the public to be more aware of the difficulties that depressed juvenile are enduring. Eventually, more tolerable atmosphere may emerge in the school.
ARC III - Scuola del Design
20-apr-2018
2016/2017
Il mio elaborato di tesi si intitola "Quando tutto diventò blu. Modelli sinestesici di comunicazione sociale". La tesi è suddivisa in quattro parti, nella prima parte, ho affrontato la depressione nell’adolescenza per difinire il problema e capire le esigenze di comunicazione. In seguito alla ricerca, ho scoperto quali sono le esigenze comunicative che sono già state soddisfatte in Italia e quali sono state meno coinvolte o mai trattate e mi sono concentrato in particolar modo su queste ultime. La seconda parte ho analizziato il ruolo dell’uso di un approccio sinestesico negli artefatti audiovisuali e ho diviso e analizzato gli elementi sensoriali presenti nei video per determinare i punti più importanti e fondamentali per analizzare più efficacemente i casi studio nella parte successivo. Nella terza parte della tesi ho analizzato una serie di casi studio utili a capire ancora meglio il tema della depressione; ho riportato un elenco dei casi legati ad altre tematiche relative ai giovani sulle questioni sociali. Questi esempi sono molto utili per sapere in quali modi vengono comunicati i disturbi dell'umore, quali elementi utilizzano (colori, grafica, suoni, parole, voce fuori campo, musica) e per capire quali artefatti comunicativi funzionano meglio. Nell’ultimo capitolo ho rappresentato le conclusioni degli argomenti precedenti in base al mio processo di produzione del progetto in collaborazione con i requisiti di progetto dell’Istituto Fondazione IDEA. Credo che il video possa essere un mezzo molto utile ai progetti di comunicazione per diverse questioni sociali. Una volta identificati gli obiettivi e il target, si possono utilizzare i principi della sinestesia per organizzare in maniera efficace tutti gli elementi audiovisivi presenti all’interno del video. In questo modo il video può avere un buon effetto comunicativo.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2018_04_Chi.pdf

solo utenti autorizzati dal 07/04/2019

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 25.15 MB
Formato Adobe PDF
25.15 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/140900