Social orphans are the children whose biological parents are alive but cannot or are not willing to care for them. There are about 700,000 social orphans in Russia. According to the Education Ministry, social orphans make up 95 percent of all orphans in Russia. This is Russia’s third great wave of orphans, the first two following the two world wars. Despite the funds allocated by the Russian government to new parents, the number of abandoned children in orphanage is steadily increasing. Children graduated from the schools of orphanages in Russia find it very difficult to adapt to life outside the institute. A serious socio-psychological shortcoming is the lack of support and facilities in orphanages, especially in large ones (with 50-100 children). In orphanages, children often receive little education and are generally not prepared for independent life. They live in an isolated area and attend special schools, which other children usually do not attend. A person in such conditions has difficulties perceiving himself as individual because he has always been part of a group and has always experienced the repeating daily life. Therefore, when they leave the orphanage, these children are often not ready to make decisions, face difficulties, and adapt to the “real world”. In the orphanages children do not live in a “family environment”. Official statistics say that there are entire "dynasties" of children interned in the orphanages. The form of education in shelters is in a deep crisis, we need to change the approach inherited from to the old Soviet orphanages. The intention of the project is to tackle the problem based on a real orphanage №3, located in Yekaterinburg, Russia, which in addition includes disabled children. Based on the interview speaking with the director Dr. Marina Gurieva and the study of previous experiences, we have analyzed the needs and problems of the current situation in the orphanage. We have designed the restructuration and came up with the idea of creating L'ORFANOTROFIO FATTORIA. The project involves the renovation of the building, with the focus on children's life and their needs. The model of the "family home" has been proposed, which helps children to learn and experience the family model and subsequently integrate it in their future lives in the society.

In Russa, ci sono 700.000 bambini cosiddetti “orfani sociali” il termine indica che circa il 95% dei bambini abbandonati ha genitori ancora vivi. Nonostante i fondi stanziati dal governo Russo a favore dei neo genitori, il numero di bambini abbandonati e costretti a crescere in orfanotrofio in è in costante aumento. I ragazzi diplomati nelle scuole degli orfanotrofi in Russia trovano molte difficoltà ad adattarsi alla vita al di fuori dall’istituto. Una Grave carenza socio-psicologica è la mancanza di un supporto e di strutture negli orfanotrofi, soprattutto nelle grandi case di accoglienza (istituti con 50-100 posti). Nelle case di accoglienza, gli operatori, spesso impostano bambini poco istruiti e impreparati alla vita, sono orfanotrofi dove i bambini vivono in un’area chiusa e frequentano scuole speciali, precluse agli altri bambini. Una persona non può percepire se stessa individualmente in quanto è sempre stato parte di un gruppo e ha vissuto sempre la stessa quotidianità. Questi bambini quando escono e affrontano la vita non sono in grado di prendere decisioni, non sono in grado di far fronte alle difficoltà e pertanto non riescono ad adattarsi al “mondo reale”. Negli internati i bambini non vivono in un clima famigliare, le statistiche ufficiali dicono che ci sono intere “dinastie” di bambini internati neli orfanotrofi. La forma di educazione nelle case di accoglienza è in una profonda crisi, bisogna cambiare l’approccio rispetto ai vecchi orfanotrofi sovietici ereditati dal passato. L’intenzione del progetto e’ quello di affrontare il problema basandosi su un orfanotrofio reale, che si trova a Ekaterinburg in Russia, l’orfanotrofio №3, in cui sono presenti inoltre bambini disabili. Parlando con la direttrice: la Dottoressa Marina Gurieva e attraverso lo studio di esperienze precedenti, abbiamo analizzato e compreso le esigenze e le problematiche del posto, ne abbiamo concepito la ristrutturazione ed è nata l’idea di creare “L’ORFANOTROFIO FATTORIA”. Il progetto prevede la ristrutturazione dell’edificio ponendo al centro la vita dei bambini è pertanto rivolto alle loro esigenze, è stato proposto il modello “della casa famiglia” che aiuta a percepire il modello della famiglia e a integrarsi successivamente nella società.

Transformazione e nuovo punto di vista sulle problematiche di un orfanotrofio in Russia

BURMISTROVA, OLESYA
2016/2017

Abstract

Social orphans are the children whose biological parents are alive but cannot or are not willing to care for them. There are about 700,000 social orphans in Russia. According to the Education Ministry, social orphans make up 95 percent of all orphans in Russia. This is Russia’s third great wave of orphans, the first two following the two world wars. Despite the funds allocated by the Russian government to new parents, the number of abandoned children in orphanage is steadily increasing. Children graduated from the schools of orphanages in Russia find it very difficult to adapt to life outside the institute. A serious socio-psychological shortcoming is the lack of support and facilities in orphanages, especially in large ones (with 50-100 children). In orphanages, children often receive little education and are generally not prepared for independent life. They live in an isolated area and attend special schools, which other children usually do not attend. A person in such conditions has difficulties perceiving himself as individual because he has always been part of a group and has always experienced the repeating daily life. Therefore, when they leave the orphanage, these children are often not ready to make decisions, face difficulties, and adapt to the “real world”. In the orphanages children do not live in a “family environment”. Official statistics say that there are entire "dynasties" of children interned in the orphanages. The form of education in shelters is in a deep crisis, we need to change the approach inherited from to the old Soviet orphanages. The intention of the project is to tackle the problem based on a real orphanage №3, located in Yekaterinburg, Russia, which in addition includes disabled children. Based on the interview speaking with the director Dr. Marina Gurieva and the study of previous experiences, we have analyzed the needs and problems of the current situation in the orphanage. We have designed the restructuration and came up with the idea of creating L'ORFANOTROFIO FATTORIA. The project involves the renovation of the building, with the focus on children's life and their needs. The model of the "family home" has been proposed, which helps children to learn and experience the family model and subsequently integrate it in their future lives in the society.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
20-apr-2018
2016/2017
In Russa, ci sono 700.000 bambini cosiddetti “orfani sociali” il termine indica che circa il 95% dei bambini abbandonati ha genitori ancora vivi. Nonostante i fondi stanziati dal governo Russo a favore dei neo genitori, il numero di bambini abbandonati e costretti a crescere in orfanotrofio in è in costante aumento. I ragazzi diplomati nelle scuole degli orfanotrofi in Russia trovano molte difficoltà ad adattarsi alla vita al di fuori dall’istituto. Una Grave carenza socio-psicologica è la mancanza di un supporto e di strutture negli orfanotrofi, soprattutto nelle grandi case di accoglienza (istituti con 50-100 posti). Nelle case di accoglienza, gli operatori, spesso impostano bambini poco istruiti e impreparati alla vita, sono orfanotrofi dove i bambini vivono in un’area chiusa e frequentano scuole speciali, precluse agli altri bambini. Una persona non può percepire se stessa individualmente in quanto è sempre stato parte di un gruppo e ha vissuto sempre la stessa quotidianità. Questi bambini quando escono e affrontano la vita non sono in grado di prendere decisioni, non sono in grado di far fronte alle difficoltà e pertanto non riescono ad adattarsi al “mondo reale”. Negli internati i bambini non vivono in un clima famigliare, le statistiche ufficiali dicono che ci sono intere “dinastie” di bambini internati neli orfanotrofi. La forma di educazione nelle case di accoglienza è in una profonda crisi, bisogna cambiare l’approccio rispetto ai vecchi orfanotrofi sovietici ereditati dal passato. L’intenzione del progetto e’ quello di affrontare il problema basandosi su un orfanotrofio reale, che si trova a Ekaterinburg in Russia, l’orfanotrofio №3, in cui sono presenti inoltre bambini disabili. Parlando con la direttrice: la Dottoressa Marina Gurieva e attraverso lo studio di esperienze precedenti, abbiamo analizzato e compreso le esigenze e le problematiche del posto, ne abbiamo concepito la ristrutturazione ed è nata l’idea di creare “L’ORFANOTROFIO FATTORIA”. Il progetto prevede la ristrutturazione dell’edificio ponendo al centro la vita dei bambini è pertanto rivolto alle loro esigenze, è stato proposto il modello “della casa famiglia” che aiuta a percepire il modello della famiglia e a integrarsi successivamente nella società.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
Tavole unite.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 34.21 MB
Formato Adobe PDF
34.21 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
book pdf.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 8 MB
Formato Adobe PDF
8 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/140938