Collodi Children’s Library This new library narrates about a new architectural intervention as an opportunity for the little town of Collodi. The design intention of the project is to avoid the demolition of the main body of the old Paper factory, to maintain the whole strong pre-existence’s identity and history, and to connect the two sides of the river creating a transition between two parts of the city, paying attention to the contest which offers several wide areas as design opportunities. The attention of the facilities is to dedicate adequate areas to manage the flow of visitors who will move from the buildings halls (next to the library) to the Pinocchio’s Park and other things that interested Collodi such as the Science Museum or the Didactic Farm. The paper factory is going to be reconverted in the main building, working in height with a new distribution of small spaces created between ramps. This metallic structure is organized in two areas: the reading areas, and the archives. Through the old complex, there is the access to one of the new buildings. In this way, the Media-space and the Library are directly connected. The other pavilions next to the old factory are the Auditorium and the Exhibition area. The old building is dedicated entirely to the Children’s Library, submerged by natural light. The paved square is a link, a connection to enable the visitor to go to the different program areas which are gathered in different zones according to their required independence and flexibility. If the visitor wants to enter from the North-East entrance, there are located the Reception/ticket booth, the Children Library with its offices, reading areas and archives, the Exhibition Area and the bookshop and finally Auditorium. On the other side are placed the Gym, the Cafe, and the Parking Area.

Una Biblioteca per bambini a Collodi La nuova biblioteca per bambini si sviluppa come opportunità per la piccola città di Collodi. L'intenzione progettuale dell’intervento è quella di evitare la demolizione del corpo principale della vecchia cartiera, mantenendo la forte identità storica della preesistenza, e di collegare i due lati del fiume, creando una connessione tra le due parti della cittadina attraverso vari padiglioni. L’area destinata all’intervento offre ampi spazi. L'attenzione del nuovo complesso è quella di dedicare aree adeguate per gestire il flusso di visitatori che si sposteranno dalla biblioteca al Parco di Pinocchio ai futuri edifici come il Museo della Scienza e la Fattoria Didattica. La cartiera viene riconvertita nell'edificio principale del complesso ed è interamente dedicato alla biblioteca per bambini, immersa nella luce naturale. Tramite una nuova distribuzione di piccoli spazi di lettura creati tra rampe e sviluppati in altezza con una struttura metallica, la cartiera si divide in due aree: le aree di lettura e gli archivi. Inoltre, attraverso la cartiera, vi è la possibilità di accedere alla mediateca. In questo modo, lo spazio multimediale e la libreria sono collegati direttamente. Gli altri padiglioni che sorgono nei pressi della vecchia fabbrica sono l'auditorium e l'area espositiva. La piazza che circonda i padiglioni è pensata come collegamento, una connessione che consente al visitatore di accedere alle diverse aree del programma offerto. Entrando dall'ingresso nord-est, si può accedere alla biblioteca per i bambini, con la sua reception, gli uffici, le aree di lettura e gli archivi. Inoltre si può usufruire dell’area espositiva, il bookshop ed infine l'auditorium. Dall'altro lato del fume sono collocati la palestra, il caffè e l'area di parcheggio.

Biblioteca a Collodi

BOSCOLO SASSARIOLO, GIACOMO;BALLABIO, PIETRO
2017/2018

Abstract

Collodi Children’s Library This new library narrates about a new architectural intervention as an opportunity for the little town of Collodi. The design intention of the project is to avoid the demolition of the main body of the old Paper factory, to maintain the whole strong pre-existence’s identity and history, and to connect the two sides of the river creating a transition between two parts of the city, paying attention to the contest which offers several wide areas as design opportunities. The attention of the facilities is to dedicate adequate areas to manage the flow of visitors who will move from the buildings halls (next to the library) to the Pinocchio’s Park and other things that interested Collodi such as the Science Museum or the Didactic Farm. The paper factory is going to be reconverted in the main building, working in height with a new distribution of small spaces created between ramps. This metallic structure is organized in two areas: the reading areas, and the archives. Through the old complex, there is the access to one of the new buildings. In this way, the Media-space and the Library are directly connected. The other pavilions next to the old factory are the Auditorium and the Exhibition area. The old building is dedicated entirely to the Children’s Library, submerged by natural light. The paved square is a link, a connection to enable the visitor to go to the different program areas which are gathered in different zones according to their required independence and flexibility. If the visitor wants to enter from the North-East entrance, there are located the Reception/ticket booth, the Children Library with its offices, reading areas and archives, the Exhibition Area and the bookshop and finally Auditorium. On the other side are placed the Gym, the Cafe, and the Parking Area.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
20-apr-2018
2017/2018
Una Biblioteca per bambini a Collodi La nuova biblioteca per bambini si sviluppa come opportunità per la piccola città di Collodi. L'intenzione progettuale dell’intervento è quella di evitare la demolizione del corpo principale della vecchia cartiera, mantenendo la forte identità storica della preesistenza, e di collegare i due lati del fiume, creando una connessione tra le due parti della cittadina attraverso vari padiglioni. L’area destinata all’intervento offre ampi spazi. L'attenzione del nuovo complesso è quella di dedicare aree adeguate per gestire il flusso di visitatori che si sposteranno dalla biblioteca al Parco di Pinocchio ai futuri edifici come il Museo della Scienza e la Fattoria Didattica. La cartiera viene riconvertita nell'edificio principale del complesso ed è interamente dedicato alla biblioteca per bambini, immersa nella luce naturale. Tramite una nuova distribuzione di piccoli spazi di lettura creati tra rampe e sviluppati in altezza con una struttura metallica, la cartiera si divide in due aree: le aree di lettura e gli archivi. Inoltre, attraverso la cartiera, vi è la possibilità di accedere alla mediateca. In questo modo, lo spazio multimediale e la libreria sono collegati direttamente. Gli altri padiglioni che sorgono nei pressi della vecchia fabbrica sono l'auditorium e l'area espositiva. La piazza che circonda i padiglioni è pensata come collegamento, una connessione che consente al visitatore di accedere alle diverse aree del programma offerto. Entrando dall'ingresso nord-est, si può accedere alla biblioteca per i bambini, con la sua reception, gli uffici, le aree di lettura e gli archivi. Inoltre si può usufruire dell’area espositiva, il bookshop ed infine l'auditorium. Dall'altro lato del fume sono collocati la palestra, il caffè e l'area di parcheggio.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/140944