The Krizia Theater stems from the desire to give new life to two fundamental institutions for the city of Milan, bringing them together in a single place of harmony, where one enhances the other. It is a very ethical and aesthetic intent that, here, we want to pursue through the project. It represents a unique opportunity to explore and rediscover the memory of two Milanese symbols that, to this day, remain in the shadows despite their respective potential. For almost 250 years Lirico, the first popular theater in Milan, has hosted shows, listened to music and public debates, undergoing numerous transformations over the course of time as a result of bombing during the war. Dedicated in 2007 to Giorgio Gaber and left empty for years, the theater is now ready to return to the scene and talk about it again. Aesthetic ambassador for the rebirth is the Krizia fashion house. Following the disappearance of Mariuccia Mandelli, its founder, for three years the brand has been acquired by a Chinese company, slowly losing its original splendor. Through the proposal of a Krizia Theater we do not just want to give back to the citizens of Milan a historical and monumental place; the intervention in fact produces a big-bang, an explosion. A new beginning, then, for the Lirico, which while retaining its link with the show and music is ready to welcome new developments, becoming also space for showrooms, parades and cultural events Krizia.
Il Teatro Krizia nasce dal desiderio di restituire nuova vita a due istituzioni fondamentali per la città di Milano, riunendole in un unico luogo di armonia, dove uno esalta l’altro vicendevolmente. È un intento tanto etico quanto estetico che, quì, si vuole perseguire attraverso il progetto. Esso rappresenta un’occasione unica di esplorazione e di riscoperta della memoria di due simboli milanesi che, ad oggi, rimangono nell’ombra nonostante le rispettive potenzialità. Per quasi 250 anni il Lirico, il primo teatro popolare di Milano, ha ospitato spettacoli, ascoltato musiche e dibattiti pubblici, subendo nel corso del tempo numerose trasformazioni a seguito dei bombardamenti durante la guerra. Dedicato nel 2007 a Giorgio Gaber e rimasto vuoto per anni, il teatro è ora pronto a tornare in scena e raccontarsi di nuovo. Ambasciatrice estetica della rinascita è la maison di moda Krizia. In seguito alla scomparsa di Mariuccia Mandelli, sua fondatrice, da tre anni il brand è stato acquisito da una società cinese, perdendo lentamente il suo originario splendore. Attraverso la proposta di un Teatro Krizia non si vuole solamente restituire ai cittadini di Milano un luogo storico e monumentale; l’intervento infatti produce un big-bang, un’esplosione. Un nuovo inizio, quindi, per il Lirico, che pur conservando il proprio legame con lo spettacolo e la musica è pronto ad accogliere nuovi sviluppi, diventando anche spazio per showroom, sfilate ed eventi culturali Krizia.
Krizia al teatro lirico. Due rinascite a Milano
BORTOLI, NICOLA;GROSSI, DEBORA
2017/2018
Abstract
The Krizia Theater stems from the desire to give new life to two fundamental institutions for the city of Milan, bringing them together in a single place of harmony, where one enhances the other. It is a very ethical and aesthetic intent that, here, we want to pursue through the project. It represents a unique opportunity to explore and rediscover the memory of two Milanese symbols that, to this day, remain in the shadows despite their respective potential. For almost 250 years Lirico, the first popular theater in Milan, has hosted shows, listened to music and public debates, undergoing numerous transformations over the course of time as a result of bombing during the war. Dedicated in 2007 to Giorgio Gaber and left empty for years, the theater is now ready to return to the scene and talk about it again. Aesthetic ambassador for the rebirth is the Krizia fashion house. Following the disappearance of Mariuccia Mandelli, its founder, for three years the brand has been acquired by a Chinese company, slowly losing its original splendor. Through the proposal of a Krizia Theater we do not just want to give back to the citizens of Milan a historical and monumental place; the intervention in fact produces a big-bang, an explosion. A new beginning, then, for the Lirico, which while retaining its link with the show and music is ready to welcome new developments, becoming also space for showrooms, parades and cultural events Krizia.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_04_Bortoli_Grossi_01.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
38.61 MB
Formato
Adobe PDF
|
38.61 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_02.jpg
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 1
Dimensione
7.85 MB
Formato
JPEG
|
7.85 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_03.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 2
Dimensione
41.49 MB
Formato
Adobe PDF
|
41.49 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_04.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 3
Dimensione
45.32 MB
Formato
Adobe PDF
|
45.32 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_05.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 4
Dimensione
35.66 MB
Formato
Adobe PDF
|
35.66 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_06.jpg
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 5
Dimensione
34.05 MB
Formato
JPEG
|
34.05 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_07.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 6
Dimensione
91.41 MB
Formato
Adobe PDF
|
91.41 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_08.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 7
Dimensione
49.58 MB
Formato
Adobe PDF
|
49.58 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_09.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 8
Dimensione
11.13 MB
Formato
Adobe PDF
|
11.13 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_10.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 9
Dimensione
33.34 MB
Formato
Adobe PDF
|
33.34 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_11.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 10
Dimensione
83.14 MB
Formato
Adobe PDF
|
83.14 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_12.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 11
Dimensione
88.6 MB
Formato
Adobe PDF
|
88.6 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_13.jpg
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 12
Dimensione
852.65 kB
Formato
JPEG
|
852.65 kB | JPEG | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_14.jpg
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola d progetto 13
Dimensione
1.32 MB
Formato
JPEG
|
1.32 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
2018_04_Bortoli_Grossi_15.jpg
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tavola di progetto 14
Dimensione
1.34 MB
Formato
JPEG
|
1.34 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/141127