Increasing digitisation of society has enabled the study of collective phenomena through the analysis of digital traces generated by human and non human interactions online. The growing number and pervasiveness of available images online prompt (digital) social and cultural researchers to integrate visual contents in their analysis. At the same time, the specificity of digital images, in terms of production, fruition and circulation, requires a novel approach to their study, one that shifts the focus from the individual image to the group of images. To observe, describe and interpret a collection of digital images, researchers make use of available tools, offering limited display options and functionalities. With direct observation being often the chosen means for the analysis of a collection of images, the ways in which images are presented, should not be limited by the few display modes offered by available tools. In this dissertation, I explore the combination of a collection of images into a single artifact, which I call composite image, as a strategy to support interpretative work in the context of digital social research. The design of composite images has been tested as a strategy for the analysis of various collections of images, in the context of an online mapping of the debate related to the (re)introduction of green spaces in the city of Paris. The designed composite images have been then collectively interpreted, annotated and discussed in the context of a collaborative workshop with various actors of Parisian urban nature issue. All in all, this dissertation illustrates the design of composite images, which is the result of the transformation and combination of multiple images, as a valuable tool for the analysis, interpretation and discussion of a collection of visual contents in the context of digital social research.

La progressiva digitalizzazione della società ha abilitato lo studio di fenomeni collettivi attraverso l’analisi di tracce digitali generate dalle interazioni umane e non umane online. Il crescente numero e pervasività delle immagini online spinge i ricercatori nelle scienze sociali ad integrare contenuti visuali nelle loro analisi. Allo stesso tempo, la particolarità con cui le immagini digitali vengono prodotte, guardate e modificate, richiede un nuovo approccio per il loro studio, un approccio che sposta il focus dalla singola immagine al gruppo di immagini. Per osservare, descrivere e interpretare una collezione di immagini, ricercatori ricorrono agli strumenti disponibili, che offrono limitate opzioni e funzionalità. Quando l'interpretazione è lasciata alla diretta osservazione del ricercatore, il modo in cui le immagini vengono presentate non dovrebbe essere limitato alle modalità di presentazione offerte dagli strumenti disponibili. In questo lavoro di ricerca esploro la combinazione di una collezione di immagini in un singolo artefatto visuale, che chiamo “composite image”, come una strategia per supportare il lavoro interpretativo, nel contesto della ricerca sociale con il web. La progettazione di tali immagini composite è stata testata come strategia per l’analisi di diverse collezioni di immagini, nel contesto di una mappatura del dibattito online attorno al tema della reintroduzione di elementi naturali nella città di Parigi. Gli artefatti progettati sono stati poi interpretati collettivamente, annotati e discussi nel contesto di un workshop collaborativo assieme a diversi attori della natura urbana parigina. Questa tesi propone ed illustra quindi la progettazione di immagini composite - artefatti visuali che trasformano e combinano diverse immagini assieme - come una valida strategia per l’analisi, interpretazione e discussione di una collezione di contenuti visuali nel contesto della ricerca sociale digitale.

The design of composite images. Displaying digital visual content for social research

COLOMBO, GABRIELE

Abstract

Increasing digitisation of society has enabled the study of collective phenomena through the analysis of digital traces generated by human and non human interactions online. The growing number and pervasiveness of available images online prompt (digital) social and cultural researchers to integrate visual contents in their analysis. At the same time, the specificity of digital images, in terms of production, fruition and circulation, requires a novel approach to their study, one that shifts the focus from the individual image to the group of images. To observe, describe and interpret a collection of digital images, researchers make use of available tools, offering limited display options and functionalities. With direct observation being often the chosen means for the analysis of a collection of images, the ways in which images are presented, should not be limited by the few display modes offered by available tools. In this dissertation, I explore the combination of a collection of images into a single artifact, which I call composite image, as a strategy to support interpretative work in the context of digital social research. The design of composite images has been tested as a strategy for the analysis of various collections of images, in the context of an online mapping of the debate related to the (re)introduction of green spaces in the city of Paris. The designed composite images have been then collectively interpreted, annotated and discussed in the context of a collaborative workshop with various actors of Parisian urban nature issue. All in all, this dissertation illustrates the design of composite images, which is the result of the transformation and combination of multiple images, as a valuable tool for the analysis, interpretation and discussion of a collection of visual contents in the context of digital social research.
BERTOLA, PAOLA
CIUCCARELLI, PAOLO
RICCI, DONATO
16-lug-2018
La progressiva digitalizzazione della società ha abilitato lo studio di fenomeni collettivi attraverso l’analisi di tracce digitali generate dalle interazioni umane e non umane online. Il crescente numero e pervasività delle immagini online spinge i ricercatori nelle scienze sociali ad integrare contenuti visuali nelle loro analisi. Allo stesso tempo, la particolarità con cui le immagini digitali vengono prodotte, guardate e modificate, richiede un nuovo approccio per il loro studio, un approccio che sposta il focus dalla singola immagine al gruppo di immagini. Per osservare, descrivere e interpretare una collezione di immagini, ricercatori ricorrono agli strumenti disponibili, che offrono limitate opzioni e funzionalità. Quando l'interpretazione è lasciata alla diretta osservazione del ricercatore, il modo in cui le immagini vengono presentate non dovrebbe essere limitato alle modalità di presentazione offerte dagli strumenti disponibili. In questo lavoro di ricerca esploro la combinazione di una collezione di immagini in un singolo artefatto visuale, che chiamo “composite image”, come una strategia per supportare il lavoro interpretativo, nel contesto della ricerca sociale con il web. La progettazione di tali immagini composite è stata testata come strategia per l’analisi di diverse collezioni di immagini, nel contesto di una mappatura del dibattito online attorno al tema della reintroduzione di elementi naturali nella città di Parigi. Gli artefatti progettati sono stati poi interpretati collettivamente, annotati e discussi nel contesto di un workshop collaborativo assieme a diversi attori della natura urbana parigina. Questa tesi propone ed illustra quindi la progettazione di immagini composite - artefatti visuali che trasformano e combinano diverse immagini assieme - come una valida strategia per l’analisi, interpretazione e discussione di una collezione di contenuti visuali nel contesto della ricerca sociale digitale.
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