In 1997, with the signing of the Kyoto Protocol, an important first step was taken, also in the transport sector, towards the use of new technologies in order to reduce emissions of CO2 . It is estimated that, on average, it take responsibility for 25-30% of a country's CO2 emissions. Among the possible solutions identified to reduce this problem there are the electric vehicles, which are able to manage the issue of pollution and also to create a much more stable power grid. With an increase in the spread of electric vehicles, it must however be considered that the transition to electric cars will affect a part of the population without technical preparation. It is therefore necessary to study the various situations concerning the safety of the person during the use of an electric vehicle. The purpose of this thesis is to analyze the possible problems related to the safety of the person during and not the recharging of the electric vehicle. The first chapter concerns the charging methods, the existing battery chargers and the recharging of several vehicles with its problems compared to the case of the recharge of the single vehicle. Considering that electric cars are mostly used by people without specific technical skills, the aspects related to the protection of the person towards direct and indirect contacts are evaluated. In this sense, a separate chapter is dedicated for the analysis of the IEC-61851 standard concerning the standardization of the conductive recharging process. Finally, the grounding of the electric vehicle is analyzed.
Nel 1997, con la firma del protocollo di Kyoto viene fatto un primo importante passo, anche nel settore dei trasporti, verso l’utilizzo di nuove tecnologie al fine di ridurre le emissioni di CO2. Si stima che, mediamente, i veicoli a combustione siano responsabili del 25-30% delle emissioni di CO2 di una nazione. Tra le possibili soluzioni individuate al fine di contrastare tale problema vi sono i veicoli elettrici, che permetterebbero non solo di risolvere la questione dell’inquinamento ma al tempo stesso di avere una rete elettrica molto più stabile. Con un aumento della diffusione dei veicoli elettrici, bisogna però considerare che il passaggio alle auto elettriche riguarderà anche una parte della popolazione senza alcuna preparazione tecnica in ambito elettrico e che si troverà ad utilizzare mezzi nuovi e potenzialmente pericolosi. È necessario quindi studiare attentamente le varie situazioni riguardanti la sicurezza della persona durante l’utilizzo di un veicolo elettrico. Scopo di questa tesi è analizzare i possibili problemi legati alla sicurezza della persona durante e non la ricarica del veicolo elettrico. Inizialmente vengono presentate le varie modalità di ricarica e i caricabatteria attualmente disponibili. Successivamente si procede con l’analisi della ricarica di più veicoli e delle sue problematiche rispetto al caso del singolo veicolo. Considerato che le auto elettriche saranno usate per lo più da persone senza specifiche competenze tecniche, vengono poi valutati gli aspetti legati alla protezione della persona verso i contatti diretti e indiretti. In questo senso, viene dedicato un capitolo a parte per l’analisi della norma IEC-61851 riguardante la standardizzazione del processo di ricarica conduttiva. Infine, viene analizzata la messa a terra del veicolo elettrico.
Veicolo elettrico : modi di ricarica e protezione dai contatti diretti e indiretti
MOLTENI, ALBERTO
2017/2018
Abstract
In 1997, with the signing of the Kyoto Protocol, an important first step was taken, also in the transport sector, towards the use of new technologies in order to reduce emissions of CO2 . It is estimated that, on average, it take responsibility for 25-30% of a country's CO2 emissions. Among the possible solutions identified to reduce this problem there are the electric vehicles, which are able to manage the issue of pollution and also to create a much more stable power grid. With an increase in the spread of electric vehicles, it must however be considered that the transition to electric cars will affect a part of the population without technical preparation. It is therefore necessary to study the various situations concerning the safety of the person during the use of an electric vehicle. The purpose of this thesis is to analyze the possible problems related to the safety of the person during and not the recharging of the electric vehicle. The first chapter concerns the charging methods, the existing battery chargers and the recharging of several vehicles with its problems compared to the case of the recharge of the single vehicle. Considering that electric cars are mostly used by people without specific technical skills, the aspects related to the protection of the person towards direct and indirect contacts are evaluated. In this sense, a separate chapter is dedicated for the analysis of the IEC-61851 standard concerning the standardization of the conductive recharging process. Finally, the grounding of the electric vehicle is analyzed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_07_Molteni.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
3.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.45 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/141324