The interest around the role of emotions in decision making is constantly increasing and, therefore, understanding the impact of emotions on crowdfunding success has a huge potential for fundraisers, crowdfunders and crowdfunding platforms. Simultaneously, innovative algorithms based on artificial intelligence are facilitating the access to subjects’ emotions, be it for emotions conveyed through facial expressions or emotions conveyed through speeches. Taking advantage of the new generations of artificial intelligence algorithms that are becoming available, this study aims at investigating three research questions: (i) whether emotions do play a role in crowdfunding success; (ii) which of the basic emotions joy, sadness, fear, surprise, engagement, anger, contempt, disgust are more particularly relevant and (iii) whether emotions conveyed through facial expressions are as effective as emotions conveyed through the speeches of fundraisers. By analyzing a sample of 204 crowdfunding video pitches running on Kickstarter in the technology field, we find preliminary evidences that (i) emotions do play a role in crowdfunding success since successful crowdfunding campaigns are more likely than unsuccessful ones to convey positive emotions; (ii) successful crowdfunding campaigns are more likely to convey joy and less likely to convey sadness than unsuccessful ones (other emotions being insignificant) but (iii) only if emotions are conveyed through fundraisers’ facial expressions. Our work is highly experimental and innovative and the sample, based on fundraiser’s emotions, is original to the field of entrepreneurial finance. Furthermore, this work proposes a methodological contribution by applying existing artificial intelligence software to a new context and testing them against human intelligence to assess their reliability. The results are only preliminary, but very encouraging. Overall, they call for future works that will benefit from rapid improvements in artificial intelligence and computational power, enabling an increase of the sample size, the application of more robust statistical models as well as more accurate methods of emotions detection.

L'interesse intorno al ruolo delle emozioni nel processo decisionale è in costante aumento e, quindi, comprendere l'impatto delle emozioni sul successo del crowdfunding ha un enorme potenziale per fundraisers, crowdfunders e piattaforme di crowdfunding. Allo stesso tempo, algoritmi innovativi basati sull'intelligenza artificiale facilitano il riconoscimento di emozioni dei soggetti, sia per emozioni trasmesse attraverso espressioni facciali o attraverso discorsi. Approfittando delle nuove generazioni di algoritmi di intelligenza artificiale che stanno diventando disponibili, questo studio si propone di indagare su tre domande di ricerca: (i) se le emozioni hanno un ruolo nel successo del crowdfunding; (ii) quali emozioni tra gioia, tristezza, paura, sorpresa, coinvolgimento, rabbia, disprezzo, disgusto sono più rilevanti e (iii) se le emozioni trasmesse attraverso le espressioni facciali sono efficaci come le emozioni trasmesse attraverso i discorsi dei fundraiser. Analizzando un campione di 204 pitch di video di crowdfunding presenti su Kickstarter nel campo della tecnologia, troviamo prove preliminari che (i) le emozioni svolgono un ruolo nel successo delle campagne di crowdfunding dal momento che è più probabile che campagne di crowdfunding di successo trasmettano emozioni facciali positive rispetto a quelle non di successo; (ii) le campagne di crowdfunding di successo hanno maggiori probabilità di trasmettere gioia e meno probabilità di trasmettere tristezza rispetto a quelle non di successo (le altre emozioni sono statisticamente insignificanti) ma (iii) solo se le emozioni sono trasmesse attraverso le espressioni facciali. Il nostro lavoro è altamente sperimentale e innovativo e il campione, basato sulle emozioni del fundraiser, è originale nel campo della finanza imprenditoriale. Inoltre, questo lavoro propone un contributo metodologico applicando softwares di intelligenza artificiale esistenti a un nuovo contesto e testandoli contro l'intelligenza umana per valutarne l'affidabilità. I risultati sono solo preliminari, ma molto incoraggianti. Nel complesso, richedono lavori futuri che beneficeranno di rapidi miglioramenti dell'intelligenza artificiale e della potenza di calcolo, consentendo un aumento delle dimensioni del campione, l'applicazione di modelli statistici più solidi e metodi più accurati di rilevamento delle emozioni.

Emotions analysis in digital markets. A study of crowdfunding success

BOULET, MEHDI CYRIL;ALIBERT, VICTOR QUENTIN
2017/2018

Abstract

The interest around the role of emotions in decision making is constantly increasing and, therefore, understanding the impact of emotions on crowdfunding success has a huge potential for fundraisers, crowdfunders and crowdfunding platforms. Simultaneously, innovative algorithms based on artificial intelligence are facilitating the access to subjects’ emotions, be it for emotions conveyed through facial expressions or emotions conveyed through speeches. Taking advantage of the new generations of artificial intelligence algorithms that are becoming available, this study aims at investigating three research questions: (i) whether emotions do play a role in crowdfunding success; (ii) which of the basic emotions joy, sadness, fear, surprise, engagement, anger, contempt, disgust are more particularly relevant and (iii) whether emotions conveyed through facial expressions are as effective as emotions conveyed through the speeches of fundraisers. By analyzing a sample of 204 crowdfunding video pitches running on Kickstarter in the technology field, we find preliminary evidences that (i) emotions do play a role in crowdfunding success since successful crowdfunding campaigns are more likely than unsuccessful ones to convey positive emotions; (ii) successful crowdfunding campaigns are more likely to convey joy and less likely to convey sadness than unsuccessful ones (other emotions being insignificant) but (iii) only if emotions are conveyed through fundraisers’ facial expressions. Our work is highly experimental and innovative and the sample, based on fundraiser’s emotions, is original to the field of entrepreneurial finance. Furthermore, this work proposes a methodological contribution by applying existing artificial intelligence software to a new context and testing them against human intelligence to assess their reliability. The results are only preliminary, but very encouraging. Overall, they call for future works that will benefit from rapid improvements in artificial intelligence and computational power, enabling an increase of the sample size, the application of more robust statistical models as well as more accurate methods of emotions detection.
TENCA, FRANCESCA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
25-lug-2018
2017/2018
L'interesse intorno al ruolo delle emozioni nel processo decisionale è in costante aumento e, quindi, comprendere l'impatto delle emozioni sul successo del crowdfunding ha un enorme potenziale per fundraisers, crowdfunders e piattaforme di crowdfunding. Allo stesso tempo, algoritmi innovativi basati sull'intelligenza artificiale facilitano il riconoscimento di emozioni dei soggetti, sia per emozioni trasmesse attraverso espressioni facciali o attraverso discorsi. Approfittando delle nuove generazioni di algoritmi di intelligenza artificiale che stanno diventando disponibili, questo studio si propone di indagare su tre domande di ricerca: (i) se le emozioni hanno un ruolo nel successo del crowdfunding; (ii) quali emozioni tra gioia, tristezza, paura, sorpresa, coinvolgimento, rabbia, disprezzo, disgusto sono più rilevanti e (iii) se le emozioni trasmesse attraverso le espressioni facciali sono efficaci come le emozioni trasmesse attraverso i discorsi dei fundraiser. Analizzando un campione di 204 pitch di video di crowdfunding presenti su Kickstarter nel campo della tecnologia, troviamo prove preliminari che (i) le emozioni svolgono un ruolo nel successo delle campagne di crowdfunding dal momento che è più probabile che campagne di crowdfunding di successo trasmettano emozioni facciali positive rispetto a quelle non di successo; (ii) le campagne di crowdfunding di successo hanno maggiori probabilità di trasmettere gioia e meno probabilità di trasmettere tristezza rispetto a quelle non di successo (le altre emozioni sono statisticamente insignificanti) ma (iii) solo se le emozioni sono trasmesse attraverso le espressioni facciali. Il nostro lavoro è altamente sperimentale e innovativo e il campione, basato sulle emozioni del fundraiser, è originale nel campo della finanza imprenditoriale. Inoltre, questo lavoro propone un contributo metodologico applicando softwares di intelligenza artificiale esistenti a un nuovo contesto e testandoli contro l'intelligenza umana per valutarne l'affidabilità. I risultati sono solo preliminari, ma molto incoraggianti. Nel complesso, richedono lavori futuri che beneficeranno di rapidi miglioramenti dell'intelligenza artificiale e della potenza di calcolo, consentendo un aumento delle dimensioni del campione, l'applicazione di modelli statistici più solidi e metodi più accurati di rilevamento delle emozioni.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/141328