As organizations are facing new and complex challenges to maintain their competitive positions in the market, Design Thinking is becoming the increasingly widespread strategic practice adopted by organizations to approach these challenges and develop innovative and creative value-added solutions. The Design Thinking practice lies in-between multiple domains and requires the contribution of different actors contaminating and complementing each other. Design Thinking tools are the strategic resources supporting and enabling practitioners coming from different disciplines, to efficiently and effectively understand and implement the process. They provide guidance and support to multidisciplinary teams facing and trying to solve current problems. Although design professionals and academic scholars started publishing and formalizing tools, their quantity remains inherently overwhelming and when it comes to understand which ones to adopt, the process results confusing, especially to newcomers. In addition, the Design Thinking practice still lacks a comprehensive, formal body of knowledge accounting for all the existing tools. Hence, the aim of this research is dual: (1) understand how Design Thinking Tools could be classified in a systematic way and how could the classification characteristics guide the choice and facilitate their use in a given project; (2) understand how and what information could be retrieved from the Project Brief in order to suggest an appropriate subset of tools. The aim of this work is pursued on one side, through the development of a standard language to effectively and efficiently consolidate and communicate tools, both to experts and newcomers. Tools are systematically and univocally categorized according to classification parameters accurately selected to guarantee an immediate understanding. On the other side, by analyzing and identifying common elements to project briefs. Indeed, the problem to be addressed is usually described by means of a Project Brief, a synthetic document containing and communicating all the relevant project details informing about what should be done to develop a consistent solution. Likewise for tools, it is crucial to capture the elements of the brief in a systematic and unique way. The purpose of the research is to develop a theoretical model which could set the basis for the definition of a Design Thinking tools recommendation system. By finding a logical way to concurrently exploit the data collected about tools through the classification and the key information of a specific Project Brief it would be possible to supply a subset of tools shaping the innovation process consistently with the challenge the design team has to face.
Al giorno d’oggi le aziende si ritrovano ad affrontare sfide sempre più complesse con il fine di mantenere il proprio vantaggio competitivo all’interno dei mercati in cui operano. In questo contesto, il Design Thinking sta diventando una pratica largamente diffusa e adottata per affrontare questo tipo di sfide e sviluppare soluzioni innovative di tipo creativo. Affinché le potenzialità del Design Thinking vengano sfruttate appieno è necessaria la partecipazione di diversi attori al processo di innovazione; l’obiettivo è quello di ottenere un pool di competenze eterogeneo ma allo stesso tempo complementare. In modo da avere una visione del il problema da più punti di vista. I Design Thinking tools rappresentano le risorse strategiche che supportano e abilitano questi attori provenienti da diverse discipline, a comprendere in modo efficace ed efficiente il processo di Design Thinking. Questi strumenti forniscono infatti l’orientamento e il supporto necessario ai team multidisciplinari nell’affrontare e nel cercare di risolvere determinate problematiche. Sebbene gli esperti del settore e i ricercatori accademici abbiano cominciato a formalizzare l’utilizzo dei Design Thinking tools, la quantità di strumenti disponibili rimane intrinsecamente significativa. Se da un lato questa ricchezza rispecchia la gamma di alternative disponibili, dall’altro diventa motivo di disorientamento nel momento in cui si deve selezionare dei tool adottare relativamente alle esigenze progettuali. Inoltre, non risulta ancora esistente un corpus completo e formale che tenga conto di tutti i tools esistenti. Di conseguenza, la finalità di questa ricerca è duplice. (1) capire come i Design Thinking tools possano essere classificati in modo sistematico e univoco e, come i parametri di classificazione possano guidarne la scelta e facilitarne l’uso in un specifico ambito progettuale; (2) capire come e quali informazioni selezionare e isolare dalla descrizione di un progetto (Project Brief) con il fine di suggerire un sottoinsieme di tools appropriato. Gli obiettivi di questo lavoro sono perseguiti da un lato, attraverso la ricerca di un linguaggio comune che possa consolidare e comunicare i tools in modo efficace ed efficiente, sia ai principianti che ai più esperti in materia di Design Thinking. In questo senso, è necessario perciò categorizzare i tools in modo sistematico e univoco, secondo dei parametri di classificazione accuratamente selezionati che possano garantirne una lettura e comprensione immediate. Dall'altro lato, identificando e analizzando quali sono gli elementi sostanziali che generalmente caratterizzano i brief di progetto. Infatti, il problema da gestire viene solitamente descritto e formalizzato per mezzo del Project Brief, un documento sintetico che contiene e descrive tutti i dettagli più rilevanti riguardanti un progetto. Queste informazioni determinano quali azioni implementare e attuare per la pianificazione e sviluppo di una soluzione coerente. Così come viene fatto per i tools, è fondamentale catturare gli elementi del brief in modo sistematico e inequivocabile. Lo scopo della ricerca è quello di teorizzare un modello che possa gettare le basi per la definizione di un sistema in grado si suggerire autonomamente quali Design Thinking tools adottare. Il modello teorico si basa sull’identificazione di un procedimento logico che sfrutti simultaneamente i dati riguardanti i tools, raccolti attraverso la classificazione e le informazioni chiave di uno specifico brief di progetto, così da circoscrivere un sottoinsieme di tool coerenti e quanto più possibile adeguati alla sfida che il team di progettazione deve affrontare.
A classification of design thinking tools : shaping the innovation process according to the addressed challenge
CREPALDI, GIORGIA
2017/2018
Abstract
As organizations are facing new and complex challenges to maintain their competitive positions in the market, Design Thinking is becoming the increasingly widespread strategic practice adopted by organizations to approach these challenges and develop innovative and creative value-added solutions. The Design Thinking practice lies in-between multiple domains and requires the contribution of different actors contaminating and complementing each other. Design Thinking tools are the strategic resources supporting and enabling practitioners coming from different disciplines, to efficiently and effectively understand and implement the process. They provide guidance and support to multidisciplinary teams facing and trying to solve current problems. Although design professionals and academic scholars started publishing and formalizing tools, their quantity remains inherently overwhelming and when it comes to understand which ones to adopt, the process results confusing, especially to newcomers. In addition, the Design Thinking practice still lacks a comprehensive, formal body of knowledge accounting for all the existing tools. Hence, the aim of this research is dual: (1) understand how Design Thinking Tools could be classified in a systematic way and how could the classification characteristics guide the choice and facilitate their use in a given project; (2) understand how and what information could be retrieved from the Project Brief in order to suggest an appropriate subset of tools. The aim of this work is pursued on one side, through the development of a standard language to effectively and efficiently consolidate and communicate tools, both to experts and newcomers. Tools are systematically and univocally categorized according to classification parameters accurately selected to guarantee an immediate understanding. On the other side, by analyzing and identifying common elements to project briefs. Indeed, the problem to be addressed is usually described by means of a Project Brief, a synthetic document containing and communicating all the relevant project details informing about what should be done to develop a consistent solution. Likewise for tools, it is crucial to capture the elements of the brief in a systematic and unique way. The purpose of the research is to develop a theoretical model which could set the basis for the definition of a Design Thinking tools recommendation system. By finding a logical way to concurrently exploit the data collected about tools through the classification and the key information of a specific Project Brief it would be possible to supply a subset of tools shaping the innovation process consistently with the challenge the design team has to face.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_07_Crepaldi.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: testo della tesi
Dimensione
2.42 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.42 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/141370