The adoption of adequate IT solutions to support business models is, in today’s business environment, a strategic choice of fundamental importance for the success of a company on the market. The huge and increasing level of competitiveness and complexity, characterizing the various market sectors, has "forced" companies, in the past years, to a real internal restyling through the investment in new software solutions and the consequent re-engineering of the processes. In this paper, a real case of selection and implementation of a new software solution is investigated: during my internship in Key Project, a company operating in the consultancy sector, I had the pleasure of taking part in a project for the selection and implementation of a new IT system designed for production planning and scheduling activities. The project saw me involved in a team that dealt with the selection of the supplier and the product to be purchased and, subsequently, the entire implementation phase divided into the different activities of analysis and process modeling (with the purpose of customizing the product on customer specifications) and the following phases of testing and piloting. The thesis aims to investigate the motivations that have pushed the company to invest in a new planning system, to highlight the objectives pursued with the implementation of the new software, to show the project organization and the steps followed, to evaluate the results obtained, the benefits deriving from the adoption of the new system and the potential areas for improvement.

L’adozione di adeguate soluzioni IT a supporto dei modelli di business rappresenta, nel contesto aziendale odierno, una scelta strategica di fondamentale importanza per il successo di un’azienda sul mercato. L’elevato e crescente livello di competitività e complessità, caratterizzante i diversi settori di mercato, ha “obbligato” le aziende, negli anni passati, ad un vero e proprio restyling interno attraverso l’investimento in nuove soluzioni software e la conseguente re-ingegnerizzazione dei processi. In questo elaborato, viene approfondito un caso reale di selezione e implementazione di una nuova soluzione software: durante uno stage in Key Project, realtà operante nel settore della consulenza, ho avuto il piacere di prendere parte a un progetto di selezione ed insediamento di un nuovo sistema IT adibito alla pianificazione e schedulazione della produzione. Il progetto mi ha visto inserito in un team che si è occupato della selezione del fornitore e del prodotto da acquistare e, successivamente, dell’intera fase di implementazione suddivisa nelle diverse attività di analisi e modellazione dei processi (con finalità la customizzazione del prodotto sulle specifiche del cliente) e le fasi seguenti di test e piloting. La tesi si propone di indagare le motivazioni che hanno spinto l’azienda ad investire in un nuovo sistema di pianificazione, evidenziare gli obiettivi perseguiti con l’implementazione del nuovo software, mostrare l’organizzazione di progetto e gli step seguiti, valutare i risultati ottenuti, i benefici derivanti dall’adozione del nuovo sistema e le potenziali aree di miglioramento.

The implementation of a new production planning software : study of a real case

GIROMETTA, MATTIA
2017/2018

Abstract

The adoption of adequate IT solutions to support business models is, in today’s business environment, a strategic choice of fundamental importance for the success of a company on the market. The huge and increasing level of competitiveness and complexity, characterizing the various market sectors, has "forced" companies, in the past years, to a real internal restyling through the investment in new software solutions and the consequent re-engineering of the processes. In this paper, a real case of selection and implementation of a new software solution is investigated: during my internship in Key Project, a company operating in the consultancy sector, I had the pleasure of taking part in a project for the selection and implementation of a new IT system designed for production planning and scheduling activities. The project saw me involved in a team that dealt with the selection of the supplier and the product to be purchased and, subsequently, the entire implementation phase divided into the different activities of analysis and process modeling (with the purpose of customizing the product on customer specifications) and the following phases of testing and piloting. The thesis aims to investigate the motivations that have pushed the company to invest in a new planning system, to highlight the objectives pursued with the implementation of the new software, to show the project organization and the steps followed, to evaluate the results obtained, the benefits deriving from the adoption of the new system and the potential areas for improvement.
COSTA, FEDERICA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
25-lug-2018
2017/2018
L’adozione di adeguate soluzioni IT a supporto dei modelli di business rappresenta, nel contesto aziendale odierno, una scelta strategica di fondamentale importanza per il successo di un’azienda sul mercato. L’elevato e crescente livello di competitività e complessità, caratterizzante i diversi settori di mercato, ha “obbligato” le aziende, negli anni passati, ad un vero e proprio restyling interno attraverso l’investimento in nuove soluzioni software e la conseguente re-ingegnerizzazione dei processi. In questo elaborato, viene approfondito un caso reale di selezione e implementazione di una nuova soluzione software: durante uno stage in Key Project, realtà operante nel settore della consulenza, ho avuto il piacere di prendere parte a un progetto di selezione ed insediamento di un nuovo sistema IT adibito alla pianificazione e schedulazione della produzione. Il progetto mi ha visto inserito in un team che si è occupato della selezione del fornitore e del prodotto da acquistare e, successivamente, dell’intera fase di implementazione suddivisa nelle diverse attività di analisi e modellazione dei processi (con finalità la customizzazione del prodotto sulle specifiche del cliente) e le fasi seguenti di test e piloting. La tesi si propone di indagare le motivazioni che hanno spinto l’azienda ad investire in un nuovo sistema di pianificazione, evidenziare gli obiettivi perseguiti con l’implementazione del nuovo software, mostrare l’organizzazione di progetto e gli step seguiti, valutare i risultati ottenuti, i benefici derivanti dall’adozione del nuovo sistema e le potenziali aree di miglioramento.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/141404