The main purpose of this thesis is to show my work done within the "internship" with the “PSA Group Citroën and Peugeot”. The report is divided into 6 chapters that describe the company from its origins, my role, the analysis I carried out and I introduced, what can be changed in order to improve the company and finally what I learned from this experience. I was included in the group as Sales Performance Analyst of the After Sale Department. As Analyst, my principal job is to analyse the flow and sales of spare parts through the supply chain. This develops in this way: PSA Group sells the pieces to the so-called "hubs", these are 14 big warehouses that in turn sell the products to repairers, who finally perform the After Sale operations on the vehicles of final customers. These hubs were introduced in 2017 to reduce logistics costs and sold to private landers who manage them. The main data processed by me are the Sell IN, what we sell to the hubs, and the Sell OUT, what the hubs sell to repairers.

Lo scopo principale di questa tesi è mostrare il mio lavoro svolto all’interno dell’”internship” con il “Gruppo PSA Citroën e Peugeot”. Il report è suddiviso in 6 capitoli i quali descrivono l’azienda dalle sue origini, il mio ruolo, le analisi da me svolte e introdotte, cosa cambierei dell’azienda per migliorarla ed infine cosa ho imparato da questa esperienza. Sono stato inserito nel gruppo come Analyst della Direzione Post Vendita. Il mio lavoro principale è analizzare il flusso e le vendite dei pezzi di ricambi su tutta la “supply chain” così sviluppata: il Gruppo PSA vende i pezzi alle cosiddette “placche”, 14 grandi magazzini che rivendono a loro volta i prodotti ai riparatori, i quali infine eseguono le operazioni di Post Vendita sulle vetture dei clienti finali. Le placche sono state introdotte nel 2017 per ridurre i costi logistici e vendute a imprenditori privati che le gestiscono. I dati principali da me elaborati sono il Sell IN, cosa noi vendiamo alle placche, ed il Sell OUT, cosa le placche vendono ai riparatori.

Internship with PSA groupe. Sales performance analyst

SCALA, SIMONE
2017/2018

Abstract

The main purpose of this thesis is to show my work done within the "internship" with the “PSA Group Citroën and Peugeot”. The report is divided into 6 chapters that describe the company from its origins, my role, the analysis I carried out and I introduced, what can be changed in order to improve the company and finally what I learned from this experience. I was included in the group as Sales Performance Analyst of the After Sale Department. As Analyst, my principal job is to analyse the flow and sales of spare parts through the supply chain. This develops in this way: PSA Group sells the pieces to the so-called "hubs", these are 14 big warehouses that in turn sell the products to repairers, who finally perform the After Sale operations on the vehicles of final customers. These hubs were introduced in 2017 to reduce logistics costs and sold to private landers who manage them. The main data processed by me are the Sell IN, what we sell to the hubs, and the Sell OUT, what the hubs sell to repairers.
LA TORRE, ALESSANDRO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
25-lug-2018
2017/2018
Lo scopo principale di questa tesi è mostrare il mio lavoro svolto all’interno dell’”internship” con il “Gruppo PSA Citroën e Peugeot”. Il report è suddiviso in 6 capitoli i quali descrivono l’azienda dalle sue origini, il mio ruolo, le analisi da me svolte e introdotte, cosa cambierei dell’azienda per migliorarla ed infine cosa ho imparato da questa esperienza. Sono stato inserito nel gruppo come Analyst della Direzione Post Vendita. Il mio lavoro principale è analizzare il flusso e le vendite dei pezzi di ricambi su tutta la “supply chain” così sviluppata: il Gruppo PSA vende i pezzi alle cosiddette “placche”, 14 grandi magazzini che rivendono a loro volta i prodotti ai riparatori, i quali infine eseguono le operazioni di Post Vendita sulle vetture dei clienti finali. Le placche sono state introdotte nel 2017 per ridurre i costi logistici e vendute a imprenditori privati che le gestiscono. I dati principali da me elaborati sono il Sell IN, cosa noi vendiamo alle placche, ed il Sell OUT, cosa le placche vendono ai riparatori.
Tesi di laurea Magistrale
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