Industry 4.0, also known as the fourth industrial revolution, is currently the hot topic on everyone‘s lips. Everybody is talking about its impacts on value creation, production and logistics. Up until some time ago, however, these discussions featured an unanswered question with regard to when and how the consequences of digitalization, the development of autonomy and individualization would have involved the field of procurement. In fact, the topics of Production 4.0 and Logistics 4.0 have already been a focus of discussion for several years. The result is that, for example, logistics is now recognized as a driving force behind the fourth industrial revolution, thanks to the application of cyber-physical systems. On the contrary, only recently the Procurement is starting to be mentioned in Industry 4.0 discussions. Nevertheless, one thing is certain: Procurement, being the business area with the most interfaces both within and outside of a company, cannot risk to be left behind in this area. It has instead to exploit its expertise in innovation scouting to lead the implementation of Industry 4.0 into the company. The aim of this work, therefore, is to provide a sufficiently large view of the new paradigms of Procurement 4.0, with a particular focus on the enabling technologies. In order to do this a brief review of Industry 4.0 will be done, followed by a clarification of its definition and on its fundamental technologies. After a literature review of the traditional procurement process, the new paradigms of Procurement 4.0 will be introduced. Subsequently, the Barilla Group case will be analyzed, starting from the presentation of the company to arrive at an insight of how the procurement sub processes could be enhanced by the new technologies provided by Industry 4.0. About this, a division between strategic and operative processes will be made, in order to better understand how different solutions can be deployed. Finally a quantitative analysis of the operative processes will be performed, in particular with a detailed mapping of the Purchase Order creation and Contract Management activities, in order to identify standard and repetitive tasks that can be object of automation, relieving people from low added-value activities.

L'Industry 4.0, conosciuta anche come la quarta rivoluzione industriale, è attualmente l'argomento scottante sulla bocca di tutti. Tutti parlano del suo impatto sulla creazione di valore, sulla produzione e sulla logistica. Fino a qualche tempo fa, tuttavia, queste discussioni hanno sollevato una domanda senza risposta riguardo a quando e in che modo le conseguenze della digitalizzazione, lo sviluppo dell'automazione e dell'individualizzazione avrebbero coinvolto il settore degli acquisti. Infatti, i temi di Production 4.0 e Logistics 4.0 sono già stati oggetto di discussione per diversi anni. Il risultato è che, per esempio, la logistica è ora riconosciuta come una forza trainante della quarta rivoluzione industriale, grazie all'applicazione dei sistemi cyber-fisici. Al contrario, solo recentemente gli acquisti stanno iniziando a essere menzionati nelle discussioni sull’Industry 4.0. Tuttavia, una cosa è certa: il Procurement, essendo l'area di business con la maggior parte delle interfacce all'interno e all'esterno di un'azienda, non può rischiare di essere lasciato indietro in questo settore. Deve invece sfruttare la propria esperienza nello scouting dell'innovazione per guidare l'implementazione dell’Industry 4.0 all'interno dell'azienda. Lo scopo di questo lavoro è quindi quello di fornire una visione sufficientemente ampia dei nuovi paradigmi del Procurement 4.0, con particolare attenzione alle tecnologie abilitanti. Per fare ciò sarà fatta una breve rassegna dell’Industry 4.0, seguita da un chiarimento della sua definizione e delle sue tecnologie fondamentali. Dopo una revisione della letteratura sul processo di approvvigionamento tradizionale, verranno introdotti i nuovi paradigmi del Procurement 4.0. Successivamente sarà analizzato il caso del Gruppo Barilla, a partire dalla presentazione dell'azienda per arrivare a un approfondimento di come i sottoprocessi di approvvigionamento potrebbero essere migliorati dalle nuove tecnologie fornite dall’Industry 4.0. A questo proposito sarà creata una divisione tra processi strategici e operativi, al fine di comprendere meglio come possono essere implementate le diverse soluzioni. Verrà infine eseguita un'analisi quantitativa dei processi operativi, in particolare con una mappatura dettagliata delle attività di creazione degli ordini di acquisto e gestione dei contratti, al fine di identificare le attività standard e ripetitive che possono essere oggetto di automazione, liberando le persone dalle attività a basso valore aggiunto.

The impact of Industry 4.0 on procurement and supply management : a multinational food company case

RIVA, ANDREA MARIA
2017/2018

Abstract

Industry 4.0, also known as the fourth industrial revolution, is currently the hot topic on everyone‘s lips. Everybody is talking about its impacts on value creation, production and logistics. Up until some time ago, however, these discussions featured an unanswered question with regard to when and how the consequences of digitalization, the development of autonomy and individualization would have involved the field of procurement. In fact, the topics of Production 4.0 and Logistics 4.0 have already been a focus of discussion for several years. The result is that, for example, logistics is now recognized as a driving force behind the fourth industrial revolution, thanks to the application of cyber-physical systems. On the contrary, only recently the Procurement is starting to be mentioned in Industry 4.0 discussions. Nevertheless, one thing is certain: Procurement, being the business area with the most interfaces both within and outside of a company, cannot risk to be left behind in this area. It has instead to exploit its expertise in innovation scouting to lead the implementation of Industry 4.0 into the company. The aim of this work, therefore, is to provide a sufficiently large view of the new paradigms of Procurement 4.0, with a particular focus on the enabling technologies. In order to do this a brief review of Industry 4.0 will be done, followed by a clarification of its definition and on its fundamental technologies. After a literature review of the traditional procurement process, the new paradigms of Procurement 4.0 will be introduced. Subsequently, the Barilla Group case will be analyzed, starting from the presentation of the company to arrive at an insight of how the procurement sub processes could be enhanced by the new technologies provided by Industry 4.0. About this, a division between strategic and operative processes will be made, in order to better understand how different solutions can be deployed. Finally a quantitative analysis of the operative processes will be performed, in particular with a detailed mapping of the Purchase Order creation and Contract Management activities, in order to identify standard and repetitive tasks that can be object of automation, relieving people from low added-value activities.
FEDERICI, PAOLO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
25-lug-2018
2017/2018
L'Industry 4.0, conosciuta anche come la quarta rivoluzione industriale, è attualmente l'argomento scottante sulla bocca di tutti. Tutti parlano del suo impatto sulla creazione di valore, sulla produzione e sulla logistica. Fino a qualche tempo fa, tuttavia, queste discussioni hanno sollevato una domanda senza risposta riguardo a quando e in che modo le conseguenze della digitalizzazione, lo sviluppo dell'automazione e dell'individualizzazione avrebbero coinvolto il settore degli acquisti. Infatti, i temi di Production 4.0 e Logistics 4.0 sono già stati oggetto di discussione per diversi anni. Il risultato è che, per esempio, la logistica è ora riconosciuta come una forza trainante della quarta rivoluzione industriale, grazie all'applicazione dei sistemi cyber-fisici. Al contrario, solo recentemente gli acquisti stanno iniziando a essere menzionati nelle discussioni sull’Industry 4.0. Tuttavia, una cosa è certa: il Procurement, essendo l'area di business con la maggior parte delle interfacce all'interno e all'esterno di un'azienda, non può rischiare di essere lasciato indietro in questo settore. Deve invece sfruttare la propria esperienza nello scouting dell'innovazione per guidare l'implementazione dell’Industry 4.0 all'interno dell'azienda. Lo scopo di questo lavoro è quindi quello di fornire una visione sufficientemente ampia dei nuovi paradigmi del Procurement 4.0, con particolare attenzione alle tecnologie abilitanti. Per fare ciò sarà fatta una breve rassegna dell’Industry 4.0, seguita da un chiarimento della sua definizione e delle sue tecnologie fondamentali. Dopo una revisione della letteratura sul processo di approvvigionamento tradizionale, verranno introdotti i nuovi paradigmi del Procurement 4.0. Successivamente sarà analizzato il caso del Gruppo Barilla, a partire dalla presentazione dell'azienda per arrivare a un approfondimento di come i sottoprocessi di approvvigionamento potrebbero essere migliorati dalle nuove tecnologie fornite dall’Industry 4.0. A questo proposito sarà creata una divisione tra processi strategici e operativi, al fine di comprendere meglio come possono essere implementate le diverse soluzioni. Verrà infine eseguita un'analisi quantitativa dei processi operativi, in particolare con una mappatura dettagliata delle attività di creazione degli ordini di acquisto e gestione dei contratti, al fine di identificare le attività standard e ripetitive che possono essere oggetto di automazione, liberando le persone dalle attività a basso valore aggiunto.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/141591